Pełnomocnicy do doręczeń zgłaszali w ubiegłym tygodniu, że nie mają możliwości otworzenia korespondencji od organów podatkowych w systemie e-doręczeń. Urzędy podchodzą do tej kwestii w sposób niejednolity. Poprosiliśmy o komentarz Ministerstwo Finansów.
Jak informuje resort, sposoby doręczania pism przez organy podatkowe oraz prawidłowa kolejność ich stosowania jest uregulowana w art. 144 par. 1a-1c ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z przepisem par. 1a tego artykułu korespondencja organów KAS doręczana jest w pierwszej kolejności z wykorzystaniem metod elektronicznych, tj. e-Urząd Skarbowy/Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, system e-Doręczenia, a w określonych przypadkach zastępczo wobec e-Doręczeń stosowany może być ePUAP. Równoważne doręczeniu na e-US i PUESC jest doręczenie w siedzibie organu podatkowego.
- Jeżeli nie jest możliwe doręczenie korespondencji z wykorzystaniem metod elektronicznych albo w siedzibie organu, organy podatkowe doręczają swoje pisma za pokwitowaniem przy użyciu publicznej usługi hybrydowej (PUH) albo przez swoich pracowników (art. 144 par. 1b Ordynacji podatkowej). Wystąpienie problemów technicznych w działaniu systemu e-Doręczenia (awaria tego systemu) i związany z tym brak możliwości wysyłki pism tym kanałem komunikacji uprawnia zatem organy podatkowe do doręczania korespondencji za pomocą publicznej usługi hybrydowej albo przez swoich pracowników. Ministerstwo Finansów przekazywało organom KAS wyjaśnienia w tym zakresie - informuje MF.
- Na stronie internetowej Operatora Wyznaczonego (Poczty Polskiej S.A.) opublikowane są komunikaty nt. niedostępności Publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i Publicznej usługi hybrydowej oraz Kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w dniach: 2, 4 i 7 września 2025 r. Zgodnie z zamieszczonymi informacjami powodem niedostępności usług w tych dniach były planowane prace serwisowe. Prace te mogły mieć wpływ na brak możliwości otwierania korespondencji od urzędów skarbowych - wyjaśnia resort.
Czytaj również: Awaria systemu e-doręczeń
Przypomnijmy, że system e-doręczeń zaczął obowiązywać, co do zasady, 1 stycznia 2025 roku. Obowiązek korzystania z e-doręczeń docelowo obejmie większość podmiotów publicznych, w tym m.in. organy władzy publicznej, ZUS, KRUS, jednostki samorządu terytorialnego, a także osoby wykonujące wskazane zawody zaufania publicznego np. adwokatów, radców prawnych i doradców podatkowych. e-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.











