Chodzi o zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego, poniżej którego przedsiębiorca nie musi płacić VAT. Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT z 24 czerwca br. (Dz.U. 2025 poz. 896), podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w 2025 r. przekroczy 200 tys. z, a nie przekroczy 240 tys. zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Dotychczas limit zwolnienia wynosił 200 tys. złotych.

W przypadku podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego prowadzenie działalności, nadal będzie obowiązywała zasada proporcjonalności. Podatnicy ci będą mogli skorzystać ze zwolnienia, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 240 tys. zł (w przeliczeniu na okres prowadzonej działalności gospodarczej w danym roku).

Według danych Ministerstwa Finansów, na podniesieniu limitu skorzysta ok. 19 tys. podmiotów.

 

Ministerstwo wyjaśnia wątpliwości

Powstały jednak wątpliwości, czy podatnicy, których wartość sprzedaży w 2025 roku przekroczyła 200 tys. zł, lecz nie przekroczyła 240 tys. zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego już od 1 stycznia 2026 roku. Art. 113 ust. 11 ustawy o VAT wprowadza bowiem zasadę rocznego okresu karencji. Przepis ten stanowi, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.

- Podatnicy podatku VAT, u których łączna wartość sprzedaży przekroczy w 2025 roku 200 tys. zł, lecz nie przekroczy 240 tys. zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia już od 1 stycznia 2026 r. Zastosowany przepis przejściowy wyłącza zatem zasadę z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT wskazującą na tzw. roczny okres karencji w odniesieniu do podatników, którzy przekroczyli w 2025 roku 200 tys. zł, lecz nie przekroczyli kwoty 240 tys. zł - wyjaśnił wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12839. 

Zaznaczył, że odpowiedź na interpelację zostanie zamieszczona w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, a tym samym będzie stanowić źródło potwierdzonej informacji podatkowej dla podatników oraz organów skarbowych, w przypadku gdyby nadal ta kwestia budziła jakiekolwiek wątpliwości.

 

 

Podatnicy chcą mieć pewność

Eksperci zgadzają się ze stanowiskiem MF, a jednocześnie podkreślają, że wyjaśnienie wątpliwości było potrzebne, ponieważ przepisy interpretowano na dwa sposoby.

- Przepisy ustawy z 24 czerwca 2025 r., dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia dla tych podatników, którzy w 2025 r. przekroczyli próg sprzedaży 200 tys. a nie przekroczyli 240 tys. zł, nie są napisane wystarczająco precyzyjnie. Część doradców podatkowych uważa bowiem, że ustawie zmieniającej brakuje wyraźnego wskazania, że w odniesieniu do tych podatników nie wyłączono stosowania art. 113 ust. 11 ustawy VAT. Uprawnia on do powrotu do zwolnienia najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym prawo do zwolnienia utracono. W praktyce oznaczałoby to możliwość ponownego korzystania ze zwolnienia podmiotowego dopiero z początkiem stycznia 2027 r. Inne opinie wskazują na to, że art. 2 ustawy zmieniającej trzeba traktować, jako przepis szczególny, o charakterze incydentalnym, dotyczącym tylko roku 2025 r. Osobiście to podejście jest mi bliższe - wyjaśnia Mirosława Zugaj, doradca podatkowy.

Przytacza uzasadnienie do ustawy zmieniającej, zgodnie z którym: „W związku z decyzją o podniesieniu stosowanego obecnie progu zwolnienia z VAT do 240 tys. zł, należy wprowadzić przepis przejściowy (art. 2), zgodnie z którym podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których łączna wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 tys. zł i nie przekroczyła 240 tys. zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, od 1 stycznia 2026 r.” 

- Zatem intencja projektodawców była taka, aby zwolnienie obowiązywało do 1 stycznia 2026 r. Skoro Minister Finansów w oficjalnej odpowiedzi na interpelację potwierdza prawo do powrotu do zwolnienia od 1 stycznia 2026 r., to nie wyobrażam sobie, by podległe mu organy podejmowały działania sprzeczne z tym podejściem (chociaż wykluczyć tego nie można) - mówi Mirosława Zugaj.

- Warto też zauważyć, że Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację odwołuje się do ustawy zmieniającej z 2016 r. Faktycznie, tam przepisy przejściowe brzmiały identycznie i nie przypominam sobie, aby w 2017 r. i później kwestionowano prawo do powrotu do zwolnienia od 2017 r., tym podatnikom, którzy w 2016 przekroczyli limit 150 tys. zł sprzedaży a nie przekroczyli 200 tys. zł. Na koniec mogę dodać, że mamy też zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. Przy czym mam nadzieję, że z uwagi na treść odpowiedzi na interpelację nie będzie to konieczne - dodaje ekspertka. 

 

Nowość
VAT. Komentarz 2025
-80%
Nowość

Adam Bartosiewicz

Sprawdź  

Cena promocyjna: 69.8 zł

|

Cena regularna: 349 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 244.3 zł


Jakie formalności trzeba spełnić

-Przepis przejściowy jest więc dopasowany do takich podmiotów, które w 2025 r. - z racji przekroczenia obrotów 200 tys. zł, ale nieprzekroczenia 240 tys. zł, tracą prawo do zwolnienia podmiotowego. Od 2026 r. będą mogli powtórnie wybrać zwolnienie podmiotowe. Ci, którzy rozpoczęli działalność w 2025 r., te limity będą liczyć proporcjonalnie. Po przekroczeniu limitu każda kolejna sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT. Przedsiębiorca powinien się zarejestrować jako podatnik VAT. Może też zrezygnować ze zwolnienia podmiotowego w dowolnym momencie i płacić VAT dobrowolnie. Taki krok może być opłacalny, jeśli przedsiębiorca planuje np. większe zakupy i chce odliczyć VAT naliczony - mówi Paweł Lewandowski, doradca biznesowy.

Przypomina też o konieczności złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R:

  1. Przed dniem dokonania sprzedaży towaru lub usługi innej niż zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a, 4-41, lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 – w przypadku rozpoczęcia dokonywania takiej sprzedaży.
  2. Przed dniem utraty zwolnienia podmiotowego.
  3. Przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia (lub przed dniem dokonania pierwszej czynności, jeśli działalność rozpoczynana jest w danym roku i podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia).

W przypadku utraty prawa do zwolnienia lub rezygnacji, należy zaktualizować zgłoszenie VAT-R w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia zmiany (dotyczy to również powrotu do zwolnienia).

Czytaj też w LEX: VAT 2025 - przewodnik po zmianach >

 

Kto nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego

Nadal ze zwolnienia podmiotowego nie mogą korzystać podatnicy dokonujących dostawy:

  • towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT (m. in. wyroby biżuteryjne),
  • towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem m.in. energii elektrycznej, wyrobów tytoniowych, samochodów osobowych (innych niż nowe środki transportu), zaliczanych przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji,
  • budynków, budowli lub ich części, w przypadku gdy ich dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia,
  • terenów budowlanych,
  • nowych środków transportu,
  • następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie: – preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1), – komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), – urządzeń elektrycznych (PKWiU 27), – maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
  • hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do: – pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3), – motocykli (PKWiU ex 45.4).

Ze zwolnienia nie mogą też skorzystać podatnicy dokonujący świadczenia usług:

  • prawniczych,
  • w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  • jubilerskich,
  • ściągania długów, w tym factoringu.

Polecamy też szkolenie online w LEX: Nowe zasady prowadzenia PKPiR od 1 stycznia 2026 r. >