„Jakość usług” jest pojęciem, które w dyskusjach o audycie przewija się nieustannie. Uwaga zwracana na to zagadnienie sprawiła, że właśnie „jakość usług” stała się głównym tematem najważniejszego forum dyskusyjnego polskiego audytu – Dorocznej Konferencji Audytingu organizowanej przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów. Serwis Prawo.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Podczas XXII edycji Dorocznej Konferencji Audytingu szerokie grono ekspertów skupia się na rozważaniach, jak usługi świadczone przez biegłych rewidentów wpisują się w dbanie o interes publiczny. Zgodnie z hasłem konferencji brzmiącym „Jakość usług biegłego rewidenta w interesie publicznym”, zaproszeni goście – wywodzący się zarówno z branży audytu, jak i z pokrewnych sektorów – starają się odpowiedzieć na pytania o to, jak utrzymać wysoką jakość pracy biegłych rewidentów, jak dbać o interes publiczny, jak zbudować odporność na presję oczekiwań różnorodnych interesariuszy czy jak zachować niezależność w formułowaniu opinii.

 

O konieczności zapewnienia jakości w świadczeniu usług biegłych rewidentów mówiła także otwierająca konferencję Barbara Misterska-Dragan, prezes Polskiej Izby Biegłych Rewidentów. Zwróciła także uwagę, że kwestia jakości usług staje się coraz bardziej istotna – zwłaszcza teraz, w czasie epidemii Covid-19, gdzie wiele czynności wykonuje się zdalnie.

Z wypowiedzi biegłych rewidentów wynika, że miniony rok był okresem szczególnym. Sytuację skomplikował oczywiście koronawirus. Utrudniał on skutecznie prace nad badaniem sprawozdań finansowych. Dokładał także kolejnych wyzwań – problematyczne stało się m.in. ocenianie przez biegłych możliwości kontynuowania działalności przez kontrolowane jednostki. Najbliższe miesiące nie będą łatwiejsze. Biegli rewidenci spodziewają się reformy. Komisja Europejska już w listopadzie ma przedstawić dokument dotyczący reformy usług audytorskich w Unii Europejskiej – m.in. to z tym zagadnieniem wiązał się pierwszy panel tematyczny konferencji odnoszący się do przyszłości zawodu biegłego rewidenta.

Zobacz również:
MF zaprasza do testowania Krajowego Systemu e-Faktur >>
Coraz trudniej być podatnikiem, ale nadzieje na lepsze marne >>

 

Uczestnicy dyskutowali w nim, kim są biegli rewidenci jako profesja i dokąd on zmierza: jaka jest rola biegłych rewidentów w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości, jakie są przyczyny obserwowanego od kilku lat istotnego spadku liczby biegłych rewidentów i firm audytorskich, a także jakie środki zaradcze można i należy wdrożyć – jakie są czynniki budujące prestiż naszego zawodu. Istotną kwestią było także, jak tworzyć jakość usług świadczonych przez biegłych rewidentów, jaka jest rola jakości z punktu widzenia interesariuszy.