17 czerwca br. weszła w życie część przepisów ustawy z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje obejmują dodatkowe formy pomocy dla osób i firm, które ucierpiały w wyniku powodzi z września ub.r. 

Świadczenie lokalowe – warunki do spełnienia

Zupełnie nowym rozwiązaniem jest świadczenie lokalowe. Jest ono skierowane do osób fizycznych, których lokal jest wynajmowany przedsiębiorcom (w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy – Prawo przedsiębiorców). Nie chodzi zatem o lokale mieszkaniowe, ale te przeznaczone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak czytamy w uzasadnieniu, nowy instrument wsparcia to odpowiedź na potrzeby osób fizycznych, które w związku ze statusem swoim i nieruchomości, nie otrzymały pomocy w ramach istniejących rozwiązań (świadczenia interwencyjnego, umarzalnej pożyczki czy pomocy remontowo-budowlanej). Innymi słowy: szanse uzyskania wsparcia otrzymają właściciele lokali wynajmowanych pod działalność gospodarczą, którzy dotąd nie mogli korzystać z pomocy dla powodzian, bo sami nie są przedsiębiorcami, a ich lokal nie ma statusu mieszkalnego.

- Świadczenie lokalowe to moim zdaniem niezwykle potrzebny instrument. Warto zaznaczyć, że to rozwiązanie ma charakter uzupełniający i obejmie osoby, które nie skorzystały z wprowadzonych dotychczas przez państwo środków pomocowych – komentowała dla Prawo.pl Agnieszka Majewska, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.

Świadczenie można przeznaczyć na remont lokalu jeszcze nieprzeprowadzony, jak również refundację kosztów już poniesionych na ten cel.

- Wniosek należy złożyć do ZUS do 30 września 2025 r. Kwota wsparcia będzie odpowiadać wysokości szkód, ale nie może przekroczyć 200 tys. zł. Jeśli lokal nie był wcześniej ubezpieczony, maksymalna kwota pomocy wyniesie 75 proc. wartości szkód, nie więcej niż 150 tys. zł - informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które przygotowało nowe przepisy. 

 

Jednym z warunków otrzymania świadczenia jest rozliczenie najmu z fiskusem, tj. terminowe wpłacenie ryczałtu (zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Chodzi o ryczałt za sierpień 2025 r. (przy rozliczeniu miesięcznym) lub za drugi kwartał 2025 r. (przy rozliczeniu kwartalnym).

Wsparcie nie będzie przysługiwało wynajmującemu, który otrzymał już inną pomoc „powodziową” w związku z lokalem, a także wynajmującemu będącemu przedsiębiorcą.

Świadczenia będzie finansowane z rezerwy celowej budżetu państwa. Jego obsługą zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych, do którego wynajmujący (właściciel albo wszyscy współwłaściciele łącznie) będą składać stosowne wnioski. - Fakt, że świadczenie będzie wypłacane przez ZUS, upraszcza mechanizm dystrybucji środków – komentuje Agnieszka Majewska, zwracając uwagę na zasoby i doświadczenie tej instytucji w zakresie obsługi mechanizmów pomocowych.

Nie wiadomo, ile osób skorzysta ze wsparcia – w ocenie skutków regulacji czytamy, że jest to „trudne do oszacowania”.

Czytaj także: Najem nieruchomości związanej z działalnością, to nie najem prywatny

Umorzenie składek ZUS

Nowelizacja zmienia też okres, za jaki płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi mogą starać się o umorzenie należności z tego tytułu. Obecnie obowiązuje okres od 1 stycznia do 31 maja 2025 roku.

- Warunkiem umorzenia będzie wykazanie spadku przychodów o co najmniej 40 proc. – porównując styczeń 2025 r. do stycznia 2024 r. albo luty 2025 r. do lutego 2024 r., a jeśli firma rozpoczęła działalność po 29 lutego 2024 r., styczeń 2025 r. do sierpnia 2024 r. - tłumaczy resort rozwoju. 

Jak dodaje, wniosek o umorzenie mogą złożyć także poszkodowani płatnicy składek, którzy złożyli już wcześniej wniosek o umorzenie za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. (gdy wniosek ten został już rozpatrzony albo jest w trakcie rozpatrywania przez ZUS).