Spółka akcyjna wniosła o ustalenie warunków zabudowy dla planowanej inwestycji. W październiku 2020 r., organ wydał decyzję. Kilka miesięcy później, spółka wniosła o sprostowanie w zakresie oznaczenia strony. Wskazała, że miesiąc przed wydaniem decyzji doszło do przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Organ jednak uznał, że nie popełnił ani błędu pisarskiego, ani innej oczywistej omyłki, więc odmówił. Spółka wniosła zażalenie, ale samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy sporne postanowienie. Nie zakończyło to sporu, ponieważ spółka zdecydowała się na zaskarżenie niekorzystnego dla niej rozstrzygnięcia.

 

Organ nie miał wiedzy o przekształceniu

Sprawą zajął się WSA, który wskazał, że zgodnie z art. 552 ustawy Kodeks spółek handlowych (dalej jako: ksh), spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). Obowiązkiem sądu rejestrowego jest wykreślenie spółki przekształconej. Kwestia ta ma co do zasady jedynie walor porządkowy. W realiach niniejszej sprawy, przekształcona spółka została zarejestrowana 4 września 2020 r. Natomiast wpis odnoszący się do wykreślenia jej poprzedniczki pojawił się dopiero 4 stycznia 2021 r. Tym samym spółka została błędnie oznaczona w wydanej decyzji. Sąd wskazał, że organ miał jedynie wiedzę, że stroną postępowania jest spółka akcyjna. Szczególnie, że w październiku 2020 r. nie istniał jeszcze wpis świadczący o jej wykreśleniu z uwagi na przekształcenie. Niemniej sama zainteresowana mogła o tym poinformować organ.

Czytaj także: NSA: Interpretacje podatkowe chronią spółkę także po przekształceniu >>

Nie ma obowiązku monitorowania całego rejestru

Na podstawie art. 17 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, istnieje domniemanie, że wpis w KRS jest prawdziwy. Z przepisu wynika też obowiązek monitorowania przez podmiot zarejestrowany stanu rzeczy ujawnionego w KRS i ewentualnego reagowania na nieprawidłowości. Tym samym skarżąca powinna sprawdzać wpisy dotyczące spółki przekształcanej i przekształconej. Sąd wskazał, że organ był zobligowany do zapoznania się ze wpisem w KRS dotyczącym podmiotu, który zainicjował postępowanie. Nie było tam jednak informacji o wykreśleniu. Natomiast całkowicie błędna byłaby ocena, że organ powinien mieć wiedzę o przekształceniu spółki i powstaniu nowego wpisu w KRS. W tym celu musiałby bowiem nieustannie monitorować nowe wpisy dotyczące wszystkich spółek. WSA podkreślił, że obowiązek ten jest zdecydowanie zbyt daleko idący i nie można takiego stopnia staranności oczekiwać nawet od organów administracji publicznej. Oceny tej nie zmienia fakt, że dane z KRS są faktami powszechnie znanymi. Niemniej ani sąd, ani organ nie mogą wyręczać strony, której obowiązkiem jest prawidłowe wskazanie swoich danych.

 


Sprostowanie nie było możliwe

WSA wskazał, że na podstawie art. 113 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych decyzjach. Oczywistość zachodzi w sytuacji, gdy błąd jest niezamierzony i widoczny, polega na opuszczeniu jakiegoś wyrazu czy litery lub zastosowaniu nieprawidłowej pisowni. Tymczasem ujawnione w KRS dane dotyczące spółki akcyjnej, nie pozwalały na przyjęcie, że omyłka miała charakter oczywisty, więc nie podlegała sprostowaniu w trybie wskazanego wyżej przepisu. Sąd zwrócił jednak uwagę, że brak sprostowania decyzji nie ma żadnych negatywnych następstw. W przypadku spółki przekształconej zachodzi bowiem pełna kontynuacja praw i obowiązków, także administracyjnoprawnych, na co wskazuje treść art. 553 ksh. Mając powyższe na uwadze, WSA oddalił skargę.

Wyrok WSA w Lublinie z 9 września 2021 r., sygn. akt II SA/Lu 447/21