Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 9 września 2023 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną nakłada na sprzedawców energii elektrycznej obowiązek wstecznego obniżenia wysokości rachunków za prąd w 2023 r. Wartość upustu to natomiast kwota równa 12 proc. iloczynu średniej ceny energii elektrycznej opublikowanej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r. W praktyce ma to oznaczać, że dany odbiorca w gospodarstwie domowym będzie mógł uzyskać nawet 125 zł zniżki na zużywaną energię. 

Czytaj też: 12-proc. obniżka cen prądu dla gospodarstw domowych wstecznie – od początku 2023 roku​ >>

 

W przeciwieństwie do części rozwiązań przewidzianych wcześniej na przykład w tzw. Tarczy Solidarnościowej, tutaj uzyskanie obniżki wymaga podjęcia działań przez odbiorcę energii. Nowa wersja rozporządzenia przewiduje sześć warunków - jednak do skorzystania ze zniżki wymagane jest spełnienie tylko jednego z nich. 

Odbiorca otrzyma zniżkę, jeżeli: 

  • w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2023 r. a dniem 30 września 2023 r. zmniejszył zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu poniżej 95 proc. zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy w odniesieniu do tych samych trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2022 r. a dniem 30 września 2022 r., lub
  • zweryfikował i potwierdził poprawność swoich danych znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, lub
  • wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną korespondencji, w szczególności faktur VAT, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub w dedykowanym do obsługi odbiorców portalu internetowym, lub
  • wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez to przedsiębiorstwo, lub
  • jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub
  • złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Chodzi o oświadczenie odbiorcy uprawnionego (np. rolnika, osoby z niepełnosprawnością, gospodarstw domowych z Kartą Dużej Rodziny) o stosowaniu wobec niego stawki maksymalnej za energię elektryczną, zgodnie ze wskazaną ustawą. 

 

Konieczna weryfikacja

Przepisy rozporządzenia zakładają, że to sprzedawcy energii mają powiadamiać odbiorców o nowych zasadach. Muszą to zrobić poprzez zamieszczenie informacji na swojej stronie internetowej, drogą mailową, pocztą (w postaci papierowej), telefonicznie lub na dedykowanym portalu. Sprzedawcy wyznaczają również czas m.in. na weryfikację danych. Po spełnieniu warunku i ewentualnym wykonaniu dodatkowych czynności (przykładowo wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji marketingowych) obniżka ma być naliczana "bez zbędnej zwłoki", ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r. 

Jak to wygląda w praktyce? Jednorazową obniżkę rachunku o 125, 34 zł po spełnieniu co najmniej jednego z warunków wskazanych w rozporządzeniu zadeklarowały już m.in. Enea oraz Energa Obrót. W komunikatach na stronie internetowej zachęcają klientów przede wszystkim do korzystania z dedykowanych platform internetowych. Jeśli jednak dany konsument nie ma konta w takim portalu lub nie chce z niego korzystać, może również potwierdzić swoje dane przez infolinię firmy lub je zaktualizować. Taki sposób załatwienia sprawy będzie tak samo ważny, jak skorzystanie z portalu. Niektórzy operatorzy uruchomili w tym celu specjalne, dedykowane infolinie. 

Energa Obrót w komunikacie zaznaczyła również, że jeśli dany odbiorca w dniu wejścia w życie rozporządzenia był prosumentem, wyraził wcześniej zgodę marketingową, ma aktywną eFakturę lub złożył wskazane oświadczenie w ramach Tarczy Solidarnościowej, nie musi nic robić - obniżka zostanie naliczona automatycznie.

Warto jednak upewnić się u konkretnego operatora, do kiedy trzeba spełnić dany warunek - terminy różnią się w zależności od tego, o którą opcje chodzi, dostawca energii ma również w zakresie tych ustaleń pewną swobodę. Przykładowo, Enea wyznaczyła tylko jeden termin - 15 grudnia br. Natomiast Energa Obrót przewiduje dwa terminy w zależności od wybranego warunku - 15 i 31 grudnia br.