Jak co środę, zespół zajmujący się deregulacją opublikował nowe pomysły na poprawę przepisów. Jeden z nich dotyczy własności intelektualnej. Zmierza do nowelizacji art. 114 par. 4 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Autorzy propozycji postulują, by przepis po zmianie umożliwiał dodawanie do uzasadnień wyroków materiałów graficznych jako załączników. Argumentują, że pozwoli to stronom postępowania (a w praktyce: każdemu, kto będzie chciał zapoznać się z orzeczeniem – dop. red.), lepiej zrozumieć rozstrzygnięcia, zwłaszcza w sprawach dotyczących znaków towarowych i wzorów przemysłowych.
Grafiki w wyrokach
- Obecnie sądy opisują wizualne cechy spornych znaków jedynie słowami, co często jest nieczytelne i mylące. Zmiana przepisów zwiększy przejrzystość orzeczeń, poprawi jakość ochrony własności intelektualnej oraz dostosuje polski system do europejskich standardów – czytamy w opisie propozycji.
Faktycznie, w wyrokach dotyczących skarg na decyzje Urzędu Patentowego RP nie znajdziemy elementów graficznych. Inaczej jest w wyrokach Sądu UE, który rozpoznaje analogiczne sprawy skarg na decyzje Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)
Problem był poruszany w artykule Prawo.pl „Wulgarne słowo „[...]”. Sąd ukrywa, o jaki znak towarowy toczy się spór”, opublikowanym w ramach redakcyjnej akcji „Poprawmy prawo”. Możliwość uzupełnienia wyroku o załącznik (np. z grafiką) zaproponował wówczas Bartosz Pilitowski, prezes Fundacji Court Watch Polska. Jak tłumaczyła zaś Małgorzata Jarecka, sędzia, przewodnicząca Wydziału Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, grafiki nie są elementem uzasadnienia wskazanym przez prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a od strony technicznej umieszczanie ich w ogólnodostępnych wersjach orzeczeń sądów administracyjnych nie jest unormowane.
Wyższe standardy prawne
Zespół od deregulacji przekonuje, że rozwiązanie nie wiąże się z istotnymi kosztami i nie rodzi ryzyka ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa, bowiem rejestry znaków towarowych i tak są jawne, „a wrażliwe przypadki można chronić poprzez wyłączenie jawności postępowania”.
Autorzy propozycji przekonują, że ich postulat ma szerszy wymiar: jego wprowadzenie poprawi standardy prawne. - Ostatecznym celem jest zwiększenie przejrzystości, rzetelności i efektywności polskiego systemu sądowniczego, z korzyścią dla społeczeństwa i gospodarki – piszą.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.













