Cudzoziemiec wystąpił do wojewody w październiku 2018 r. o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy. Miesiąc później, za pośrednictwem platformy ePUAP, złożył on ponaglenie. Zarzucił, że organ dopuszcza się przewlekłości postępowania. Następnie, w listopadzie 2018 r. skarżący wniósł skargę do WSA. Podkreślił, że w sprawie ma miejsce przewlekłość postępowania. Skarżący złożył również skargę na bezczynność organu. Wojewoda domagał się oddalenia skargi. Jego zdaniem, skarga na przewlekłość jest niezasadna, skoro została złożona przed upływem 2 miesięcy od złożenia wniosku. Organ podkreślił, że stopień zawiłości sprawy nie pozwala na jej rozpoznanie w terminie miesiąca. Zwrócono uwagę, że konieczne jest przeprowadzenie tzw. opiniowania przez służby. Wnioski są rozpoznawane według kolejności wpływu. Brak rozpoznania żądania strony nie wynikał ze złej woli organu, ale z trudności kadrowych – podkreślił wojewoda w odpowiedzi na skargę.

 

Przewlekłe postępowanie

WSA uznał skargę za zasadną. W związku z tym stwierdził, że wojewoda przewlekle prowadzi postępowanie. Sąd stwierdził jednocześnie, że przewlekłe prowadzenie postępowania przez organ miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Sąd zobowiązał organ do załatwienia sprawy w terminie 30 dni od otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy. Na rzecz skarżącego od organu przyznano też sumę pieniężną w kwocie 1000 zł. Sąd administracyjny podkreślił, że skarga była uzasadniona , gdyż do czasu złożenia przez stronę ponaglenia nie były podejmowane żadne czynności przez wojewodę. Skarżący dopiero w grudniu 2018 r. został wezwany do uzupełnienia braków formalnych i złożenia dokumentów.

Czytaj też: Pismo z sądu doręczy komornik za... 120 złotych>>

Dopiero w styczniu 2019 r. wojewoda zwrócił się do właściwych organów o zaopiniowanie wniosku i przeprowadzenie wywiadu środowiskowego. Wówczas powiadomiono stronę o wyznaczeniu terminu zakończenia sprawy na kwiecień 2019 r. Sąd zwrócił uwagę, że z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego nie wynika definicja przewlekłości postępowania. Przewlekłość ma miejsce, gdy organ nie załatwia sprawy w terminie, gdy nie koncentruje materiału dowodowego lub podejmuje się działań pozornych. Jeśli organ nienależycie prowadzi postępowanie i nie może ono zakończyć się w rozsądnym terminie, zachodzi przewlekłość postępowania – wskazał sąd. Innymi słowy, postępowanie przewlekłe cechuje długotrwałość. Ocena, czy konkretne postępowanie jest przewlekłe, powinna uwzględniać indywidualny charakter sprawy. Należy zbadać, czy postępowanie jest skomplikowane, jaką postawę w toku sprawy prezentuje skarżący. Jeśli w sprawie zachodzi konieczność przeprowadzenia dodatkowych dowodów, to przedłużający się proces nie będzie uznany za przewlekły, o ile wcześniej dowody te nie były znane organowi – wskazał sąd.

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych w postępowaniu administracyjnym i egzekucyjnym >

Szybkie postępowanie administracyjne

Z art. 12 k.p.a. wynika, że organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Jednocześnie terminy załatwienia spraw wynikają z art. 35 k.p.a. Gdy w sprawie należy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, sprawę należy rozpatrzyć do miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych należy rozpoznać wniosek w terminie 2 miesięcy od zainicjowania sprawy – wskazał sąd.

Czytaj w LEX: Terminy w postępowaniu administracyjnym >

Niewątpliwie działanie organu było przewlekłe. Choć wniosek został złożony w październiku, to dopiero w grudniu skarżący został wezwany do uzupełnienia braku formalnego. Wezwanie z organu zostało przesłane do strony już po wysłaniu przez skarżącego ponaglenia. Jednocześnie organ przystąpił do czynności wyjaśniających dopiero w styczniu 2019 r. Wyznaczył też odległy termin na załatwienie sprawy. Niewątpliwie więc w sprawie miała miejsce przewlekłość.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 27.03.2019 r., III SAB/Wr 269/18, LEX nr 2655466.