Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. Akt ten zwrócił uwagę prokuratora prokuratury okręgowej, który postanowił wnieść skargę do sądu administracyjnego. Zarzucił, że uchwała była aktem prawa miejscowego, więc powinna zostać opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Wskazywał też na niezgodne w jego ocenie z prawem przepisy, które regulowały kwestię trybu powoływania członków zespołu przez prezydenta miasta oraz umieszczenie prawomocnego skazania wyrokiem za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe wśród przesłanek uzasadniających odwołanie.

Uchwała była aktem prawa miejscowego

Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, który wskazał, że w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że aktem prawa miejscowego jest akt, którego adresatem jest szeroki krąg podmiotów oraz został wydany na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. Dlatego też uchwała rady gminy w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego niewątpliwie stanowiła akt prawa miejscowego, który podlegał obowiązkowej publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

 


Rada gminy nie może ingerować w treść ustawy

Sąd wskazał, że uregulowany w uchwale tryb powoływania członków zespołu stanowił przekroczenie delegacji ustawowej. Rada gminy uzależniła bowiem możliwość skorzystania przez prezydenta miasta ze swojej kompetencji od wniosku kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej. Taka regulacja stanowiła w istocie modyfikację art. 9a ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (uppr). Tymczasem rada gminy musi przestrzegać zakresu upoważnienia i nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawą. WSA podkreślił, że ugruntowany jest też pogląd o niedopuszczalności modyfikowania w akcie prawa miejscowego postanowień ustaw.

Czytaj także: WSA: Gmina nie może zawężać składu zespołu interdyscyplinarnego >>
 

Karalność była bez znaczenia

Zasadny okazał się także zarzut dotyczący umieszczenia prawomocnego skazania wyrokiem za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe wśród przesłanek uzasadniających odwołanie członka zespołu interdyscyplinarnego. Regulacja ta została oceniona jako przekroczenie przez radę gminę delegacji ustawowej. Sąd podkreślił, że art. 9a ust. 15 uppr upoważnia do uregulowania tylko i wyłącznie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunki jego funkcjonowania. Dlatego każda regulacja, która wykracza poza te granice musi zostać uznana jako istotne naruszenie prawa skutkujące nieważnością uchwały. Tak też zostały ocenione wskazane w skardze prokuratora przepisy aktu prawa miejscowego. Ustawa nie nakłada bowiem na członków zespołów wymogu braku karalności za przestępstwo umyślne. Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Wyrok WSA w Poznaniu z 11 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 756/19