Chodzi o przyjętą przez posłów nowelizację ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, zawierającej rozwiązania chroniące dzieci, wprowadzone tzw. ustawą Kamilka. Celem nowelizacji jest przede wszystkim usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiały się w praktyce stosowania dotychczasowych przepisów, zwłaszcza tych dotyczących weryfikacji karalności osób zatrudnianych lub angażujących się w określoną w ustawie działalność z dziećmi. Nowe przepisy jasno definiują obowiązki stron, co ma zapewnić skuteczniejsze i bardziej przejrzyste stosowanie ustawy. Ustawa przede wszystkim eliminuje trudności pojawiające się przy ustalaniu, w jakich sytuacjach należy przeprowadzać weryfikację karalności osób zatrudnianych lub podejmujących inną działalność związaną z dziećmi.
- Pierwszym krokiem, który podjęliśmy, aby ułatwić stosowanie ustawy, było wprowadzenie słowniczka definiującego kluczowe pojęcia – zwłaszcza te, które dotychczas budziły najwięcej wątpliwości interpretacyjnych – powiedział wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha.
Definicja „inna działalność” wskazuje, że jest to powierzenie komuś zadań lub obowiązków, które mogą mieć charakter powtarzalny lub jednorazowy. Trwają określony czas, mogą być wykonywane za wynagrodzeniem lub bez, ale nie na podstawie umowy o pracę.
W ramach prowadzenia tak zdefiniowanej „innej działalności” podlegają weryfikacji wszystkie osoby, których zadania lub obowiązki dotyczą m.in. wychowania, edukacji lub wypoczynku małoletnich i opieki nad nimi.
Termin „opieka” został zdefiniowany jako działania mające na celu zapewnienie małoletniemu bezpiecznych warunków w miejscu jego aktualnego przebywania.
Sprawdzenie w praktyce
Chodzi o zmianę nowelizacji m.in. Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z lipca 2023 r. (tzw. "ustawa Kamilka"), która zakłada wprowadzenie w placówkach zajmujących się dziećmi standardów ochrony małoletniego. Od 15 sierpnia za ich niewprowadzenie grozi grzywna do 250 zł albo kara nagany, a w razie ponownego stwierdzenia niewykonania tego obowiązku - nie mniej niż 1000 zł. Regulacja wprowadziła też nową instytucję ochrony dzieci, czyli Zespołu ds. analizy m.in. przypadków śmierci dzieci, weryfikację karalności osób pracujących z dziećmi i to nie tylko w zakresie rejestru sprawców przestępstw na tle seksualnym, ale i Krajowego Rejestru Karnego. To spowodowało m.in., że od września w dużych i wielodniowych kolejkach przez KRK stanęli nie tylko nauczyciele, ale też rodzice. Wątpliwości dotyczyły również samych zawartych w ustawie pojęć.
- Od 15 lutego obserwowaliśmy, jak ta ustawa w praktyce się przyjęła, rozmawialiśmy z przedstawicielami resortów, ale też z organizacjami społecznymi. Bardzo zależałoby nam na zdiagnozowaniu, co działa, a co nie działa w ustawie - mówiła dziennikarzom wiceministra sprawiedliwości Zuzanna Rudzińska-Bluszcz.
Czytaj: Po ustawie Kamilka 47 proc. spraw więcej w Krajowym Rejestrze Karnym>>
:Rodzic bez zaświadczenia o niekaralności? Będą zmiany>>
Co się zmieni?
Jak poinformowała wówczas wiceministra, dodany zostanie słownik wyjaśniający takie pojęcia jak "organizator działalności", "inna działalność", "działalność opiekuńcza". - Rzeczywiście te pojęcia budziły jakieś większe wątpliwości. Ponadto praktyka stosowania przepisów tzw. ustawy Kamilka była bardzo różnorodna. Przykładowo obecnie część szkół nie wpuszcza rodziców, część wymaga od nich odpisu z Krajowego Rejestru Karnego. Widać, że interpretacja przepisów ustawy nastręcza trudności - wskazała.
W noweli zostało więc doprecyzowane, że goście zaproszenie na zajęcia do szkoły, w sytuacji gdy nauczyciel uczestniczy w nich razem z nimi, nie będą musieli być sprawdzani w rejestrach - m.in. w Krajowym Rejestrze Karnym. To samo dotyczyć funkcjonariuszy publicznych, a także np. adwokatów, radców prawnych, sędziów.
W przypadku rodziców wystarczające ma być złożenie przez nich oświadczenie o niekaralności. - Z jednej strony chodzi o zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom, z drugiej jednak, by nie zniszczyć wspólnoty, którą tworzą rodzice w szkołach - wskazał wiceministra.
Co więcej, wprowadzono również zwolnienie z opłat za zaświadczenia z KRK - będzie to dotyczyć wolontariuszy, uczniów, studentów odbywających praktyki w szkołach.
Zobacz w LEX: Standardy ochrony małoletnich w szkole - procedura z wzorami >
Cena promocyjna: 79.6 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 39.8 zł
Przemoc wobec dziecka - będzie ślad w ogólnopolskim systemie
Wiceministra zapowiedziała, że jednym z priorytetów na 2025 r. jest stworzenie ustawy o ochronie dzieci przed przemocą, do której zostaną przeniesione m.in. przepisy z ustawy Kamilka, ale będą też dodane nowe mechanizmy ochrony dzieci przed przemocą.
Sprecyzowała, że chodzi m.in. o stworzenie systemu teleinformatycznego do obsługi spraw związanych z przemocą domową. - Chcemy stworzyć taki rejestr, w którym będą zamieszczane informacje dotyczące przypadków przemocy domowej i osób pokrzywdzonych - zwłaszcza dzieci, po to by można było szybko zareagować - mówiła wiceministra Rudzińska-Bluszcz. Jak dodała, chodzi o to, by przykładowo krzywdzone dziecko "nie znikało" służbom, sądom, opiece społecznej, w sytuacji gdy rodzina przenosi się z jednej miejscowości do drugiej.
- Jeśli będzie taki rejestr, takie informacje w nim pozostaną. Pracujemy nad nim we współpracy z sądami, prokuratorami, pomocą społeczną, prezesem UODO, pomocą społeczną - wskazała.
Czytaj w LEX: Obowiązki pracodawców dotyczące weryfikacji niekaralności osób zatrudnianych do pracy z dziećmi >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.















