O tym, co powinny poprawić kancelarie prawne, by przyciągnąć klientów, dyskutowano podczas Legal Market Day. Patronem medialnym wydarzenia był portal Prawo.pl.

Według Marcina Tomczaka, zajmującego się marketingiem prawniczym, można wymienić co najmniej siedem istotnych czynników, które blokują rozwój kancelarii.

Czytaj również: Program podpowiadający prawnikowi klauzule wygrał w polskiej edycji Global Legal Hackathon >>

Rutyna i konserwatyzm wrogiem nowoczesnego prawnika

Jednym z nich jest kolegialność - duża liczba wspólników przy braku odpowiedniej komunikacji wewnętrznej, opóźnia, a wręcz blokuje podejmowanie szybkich decyzji.

- Dobrym rozwiązaniem jest organizowanie spotkań wewnętrznych, na których osoby podejmujące decyzję przedyskutowałyby swoje kolejne działania. Na takie spotkania warto poświęcić godzinę tygodniowo - mówił Marcin Tomczak. Dodał, że istotnym czynnikiem opóźniającym rozwój kancelarii jest konserwatyzm i rutyna, a często także brak wiary w strategie marketingowe - Nie wszystkie kancelarie potrafią wyeksponować swoje usługi, nie myślą też o nich kompleksowo - podkreślał.

 


 

Dane o rynku prawniczym w USA pokazują, że już co trzeci użytkownik trafia do konkretnego prawnika, poszukując usług w sieci, tymczasem wiele firm w ogóle nie inwestuje w rozwój stron internetowych i promowanie się w social media. Te ostatnie wciąż w środowisku prawniczym postrzegane są jako zabawa, a tymczasem korzystanie z nich zdecydowanie ułatwia sprzedaż usług.

- Często wykonujemy świetną pracę, ale nie potrafimy się tym chwalić - mówił Marcin Tomczak - Warto wygrane sprawy omawiać ze współpracownikami oraz chwalić się nimi w social media - podkreślał. Jako kolejne czynniki blokujące rozwój kancelarii wskazał długi czas oczekiwania przez klientów na odpowiedź oraz nieplanowanie budżetu na marketing.

 

 


 

Kluczowa czytelna strona

Kancelarie niekoniecznie też słyną z tworzenia czytelnych stron, a obecnie to kluczowe. O tym, jak powinna wyglądać strona, która zachęci użytkownika do skorzystania z usług firmy, mówił Rich Dibbins. Podkreślał, że strona powinna być przede wszystkim czytelna i przemyślana. Choć oczywiście musi być estetyczna, to wiele kancelarii popełnia błąd, inwestując jedynie w ładne zdjęcia, a zapominając o odpowiedniej zawartości.

- Prawnicy muszą też pamiętać o tym, by strona była dostosowana do urządzeń mobilnych, jako że to przy ich pomocy użytkownicy najczęściej przeglądają internet. Do przejrzenia oferty zachęca ich przede wszystkim atrakcyjna strona profilowa, warto zadbać też o to, by zawierała odnośniki do portali społecznościowych - mówił - Potencjalny klient nie chce czytać laurki firmy, chce się dowiedzieć, jak prawnik może pomóc mu w rozwiązaniu problemu - dodał.

Nikt nie chce też zostawiać swoich dokładnych danych, dlatego formularz kontaktowy powinien zawierać trzy rubryki - imię, nazwisko i e-mail. Warto też zainwestować w chat boty, które odpowiedzą potencjalnemu klientowi np. w weekend lub gdy prawnik przebywa na urlopie.
 

Przyszłością konkretne usługi

Prawnicy powinni też skupić się na projektowaniu konkretnych usług, o czym mówił Jacek Stanisławski. Powinny być one kompleksowe, przemyślane już na etapie projektowania. Warto przemyśleć, jaki jest cel usługi, do jakiej grupy jest kierowana, określić proces i sposób działania oraz postępowanie po wykonaniu usługi.

- Pożyteczne jest także prototypowanie usługi, czyli przetestowanie jej na wąskich grupach klientów - mówił prelegent. Podkreślił, że stworzenie atrakcyjnej usługi prawniczej wymaga szczegółowego określenia działania w ramach tej usługi, żeby klient wiedział czego oczekiwać i co kupuje. Nie warto definiować tego nazbyt szeroko, a rozbić na konkretne działania. Według eksperta tak ogólnikowe określenie, jak upadłość konsumencka jest dla potencjalnego klienta niezrozumiałe - co innego, jeżeli się to sprecyzuje, rozbijając na: opinię, zastępstwo procesowe i wniosek.

Na koniec należy zadbać o to, by klient ocenił kancelarię i zarekomendował usługę. Aby to uzyskać koniecznie jest zadbanie o dobrą komunikacje, co - zdaniem eksperta - bywa zaniedbywane. Problematyczny jest brak odpowiedzi oraz nieinformowanie klientów o stanie sprawy.