Patrycja Rojek-Socha: Co adwokaci zyskają, korzystając z możliwości Cyfrowej Kancelarii?

Przemysław Rosati: Cyfrowa Kancelaria to intuicyjna aplikacja, przygotowana we współpracy z Wolters Kluwer Polska, która pozwala nam adwokatom, ale też aplikantom adwokackim zarządzać praktyką adwokacką poprzez wykorzystywanie takich narzędzi jak zdalny dostęp do cyfrowych zasobów własnej kancelarii, integracja z kalendarzami, z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych, rejestracja czasu pracy, fakturowanie. Docelowo będzie to też integracja z elektronicznym systemem obsługi Adwokatury, a w dłuższej perspektywie dostęp do usługi podpisu elektronicznego oraz szereg innych użytecznych rozwiązań. Czyli tak naprawdę tworzymy swoisty ekosystem do cyfrowego prowadzenia kancelarii. Dynamika zmian zachodzących w świecie prawniczym nie zostawia żadnych złudzeń, że adwokaci, aplikanci adwokaccy muszą konsekwentnie budować swoje kompetencje cyfrowe. Tak żeby stawać się jeszcze bardziej konkurencyjnymi, otwierać się na klientów, tak żeby wykonywanie praktyki adwokackiej było osadzone w sposób naturalny w świecie, w którym funkcjonują nasi klienci.

Czytaj: Wolters Kluwer partnerem technologicznym Adwokatury>>

Czyli - jak rozumiem - także w cyberprzestrzeni?

Tak, bo nie ma co ukrywać, że dziś nasi klienci doskonale radzą sobie z cyfrowymi nowinkami i tego samego oczekują od świata prawniczego. Jeśli przedsiębiorca czy obywatel przychodzi po to aby uzyskać pomoc prawną, to ważny będzie też sposób, w jaki ta pomoc będzie ona realizowana. Jeśli oczekuje by adwokat korzystał przy tym z nowych technologii, to ważne jest, czy jego oczekiwanie będzie spełnione, czy nie. Posiadanie takich kompetencji wpłynie również na postrzeganie przez niego świata prawniczego, adwokatów i aplikantów adwokackich. Dlatego budowanie kompetencji cyfrowych to też budowanie przewagi konkurencyjnej. A nacisk na profesjonalny sposób wykonywania przez nas zawodu przełoży się z kolei na to jak będziemy postrzegani przez naszych klientów.

 

Zobacz też: Wizerunek kancelarii prawnej - jak mu pomóc? >>

Adwokatka, adwokat chcą skorzystać z możliwości Cyfrowej Kancelarii, co muszą zrobić krok po kroku...

Po pierwsze musi wejść na stronę ck.adwokatura.pl tam znajdują się wszelkie informacje dotyczące aplikacji, tam można się z nią po raz pierwszy zetknąć. Przez dwa miesiące z narzędzia można korzystać bezpłatnie, by je wypróbować. Po dwóch miesiącach można korzystać z niego za minimalną opłatą 15 zł netto od użytkownika/adwokata i 10 zł netto od aplikanta, to jest oczywiście opłata miesięczna. Program powstał we współpracy z wiarygodnym partnerem, który ma doświadczenie na rynku, który gwarantuje, że ta technologia będzie zabezpieczała przede wszystkim tajemnice adwokacką, a także dawała możliwość płynnego wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy adwokatów, mówię tu oczywiście o Wolters Kluwer Polska. Zresztą to jest też pokłosie zawartej już półtora roku temu umowy o współpracy w ramach, której Wolters Kluwer jest strategicznym partnerem Adwokatury, jeśli chodzi o szereg inicjatyw, także w zakresie digitalizacji praktyki adwokackiej, wprowadzenia nowych narzędzi e-learningowych i współpracy przy organizacji różnych eventów i wydarzeń w aspekcie szkoleniowym, zarówno kierowanych do adwokatów jak i aplikantów adwokackich.

Cyfrowa Kancelaria daje możliwości zarządzania kalendarzem prawnika, czy to oznacza, że w przyszłości - dzięki połączeniu z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych przełoży się to na korzystanie z elektronicznego kalendarza pełnomocnika?

Dziś ta aplikacja, tak jak już powiedziałem, daje możliwości zarządzania własnym kalendarzem elektronicznym. Natomiast przypominam, że Adwokatura konsekwentnie zwracała uwagę MS na konieczność wprowadzenia elektronicznego kalendarza pełnomocnika procesowego i ten postulat Adwokatury, według wiedzy, którą ja posiadam jest obecnie realizowany, trwają prace nad taką funkcjonalnością. Mam nadzieję, że prace zakończą się w ciągu kilku najbliższych miesięcy. A dzięki temu, że Cyfrowa Kancelaria integruje się z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych będzie też możliwość integrowania własnego kalendarza z elektronicznym kalendarzem pełnomocnika procesowego, tak by zoptymalizować własne działanie w tym zakresie i ułatwić adwokatom i aplikantom adwokackim zarządzanie własnym czasem.

Zobacz w LEX: Jak założyć własną kancelarię prawną krok po kroku >>

Czytaj w LEX: Dofinansowanie rozpoczęcia działalności kancelarii prawnej >>

Co dalej? Czas na bezpieczne skrzynki pocztowe?

Na pewno tak. Rozmawiamy z dostawcą takiego rozwiązania. Te rozmowy są w toku i mam nadzieję, że w perspektywie kilku miesięcy będziemy mogli zaoferować adwokatom i aplikantom adwokackim zupełnie nową jakość, jeśli chodzi o takie typowe elektroniczne skrzynki pocztowe. Będą one dostarczały też inne możliwości. Naszym celem jest bowiem konsekwentne budowanie portfela funkcjonalności cyfrowych, ponieważ jako samorząd chcemy stworzyć adwokatom i aplikantom adwokackim możliwości posiadania i korzystania z tych narzędzi w cenach niższych niż ceny rynkowe.

Zobacz też: Cyberbezpieczeństwo kancelarii prawnych >>

Dopytam jeszcze o tajemnicę adwokacką, obrończą. Czy Cyfrowa Kancelaria daje gwarancje, że te tajemnice nie będą zagrożone?

Adwokatura zawsze dostrzegała wagę i podejmowała działania zmierzające do ochrony tajemnicy zawodowej. Przypomnę, że wprowadziliśmy dobre praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa kancelarii adwokackich, które mają na razie charakter rekomendacji. Natomiast dostawca technologii - Wolters Kluwer - mając tego świadomość gwarantuje, że aplikacja Cyfrowa Kancelaria spełnia standard bezpieczeństwa i zgodnie z zawartym porozumieniem zawsze będzie musiała spełniać standard, który jest wypracowany i wymagany przez nasz samorząd, i przepisy powszechnie obowiązujące w odniesieniu oczywiście do zabezpieczenia tajemnicy adwokackiej i obrończej. Reasumując, to narzędzie spełnia standardy, bo pozwala nam adwokatom i aplikantom mieć pewność, że tajemnica adwokacka i obrończa jest w zabezpieczona w sposób gwarantujący jej przestrzegania i poszanowanie.

Czytaj:
Służbowe skrzynki na adwokackich serwerach mają lepiej chronić klientów>>

Rosati: Nie analogowa a cyfrowa - NRA stawia na zmianę Adwokatury >>

Jakie znaczenie ma wprowadzanie takich rozwiązań dla samorządu adwokackiego?

Dla Adwokatury wprowadzenie możliwości korzystania z Cyfrowej Kancelarii jest dość istotnym krokiem, bo z jednej strony cyfryzując praktykę adwokacką spełniamy ustawowy obowiązek stwarzania warunków do należytego wykonywania zawodu adwokata. Jest to też kolejny krok w konsekwentnej polityce cyfryzacji praktyki adwokackiej. Wprowadziliśmy w tym roku również mlegitymację adwokata i aplikanta adwokackiego, czyli cyfrową usługę pozwalającą na identyfikacje uprawnień zawodowych adwokata i aplikanta adwokackiego. Przez pierwsze cztery miesiące pobrało ją dokładnie 8 tys. 115 użytkowników, co jest bardzo dużym sukcesem i pokazuje jak duże zapotrzebowanie jest w Adwokaturze, jeśli chodzi o korzystanie z takich narzędzi cyfrowych. Dlatego powinniśmy konsekwentnie dostarczać narzędzia cyfrowe wspierające nas w prowadzeniu codziennej praktyki. To jest budowanie przewagi konkurencyjnej, zarówno w środowisku prawniczym, ale budowanie również pozytywnego odbioru wśród klientów. Klienci są przyzwyczajeni, że w wielu aspektach nie łączących się z rynkiem świadczenia pomocy prawnej - mam na myśli sektor bankowy czy medyczny - korzystają już z narzędzi, które ułatwiają im funkcjonowanie. Dlatego przy wyborze adwokata ma to też duże znaczenie i daje dodatkowe poczucie profesjonalnej obsługi. To jest też swoisty znak czasu. Na rzeczywistość nie można się obrażać, trzeba wychodzić jej naprzeciw.

Czytaj w LEX: Analiza opłacalności sprawy/rentowności kancelarii >>

A kwestia niezależności?

I to jest drugi ważny obszar. Wprowadzając te rozwiązania, w ramach samorządu, w żaden sposób nie jesteśmy zależni od jakiegokolwiek urzędu państwowego, od Ministra Sprawiedliwości, czy jakiegokolwiek organu, którego działanie łączy się z cyfryzacją. A to pozwala budować nam niezależność i zabezpieczać to, co z perspektywy klientów jest najważniejsze, czyli brak wpływu jakiegokolwiek organu państwowego na praktykę adwokacką w aspekcie choćby dostarczania infrastruktury, na bazie której adwokaci pracują. A ponieważ zagospodarowaliśmy ten segment, w związku z powyższym nie ma miejsca na to, by jakikolwiek organ wpadł na pomysł dostarczenia rozwiązań, które miałyby cyfryzować praktykę adwokacką i pośrednio ograniczać niezależność, która jest w naszym zawodzie wymagana. To pokazuje też jak istotne jest istnienie samorządu. Prawidłowo działający samorząd ma możliwość dostarczania adwokatom oczekiwanych narzędzi, w ten sposób chroniąc niezależność, bez której nie można wykonywać naszego zawodu w sposób wolny i odważny, i w interesie naszych klientów.
Będziemy konsekwentnie w tym zakresie postępować, biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość. Moim zdaniem w perspektywie pięciu, siedmiu lat korzystanie przez adwokata z narzędzi cyfrowych będzie absolutną koniecznością. Bo zmieniająca się rzeczywistość będzie konsekwentnie wymuszała przestawienie praktyki w tradycyjnej formule na bardziej cyfrową, wychodzącą naprzeciw oczekiwaniom klientów.

A czy jest do tego gotowość w Adwokaturze? Przypomnijmy, jedną ze zmian procedury cywilnej - nad którą pracuje Sejm - jest obowiązek posiadania także przez adwokatów kont w Portalu Informacyjnym Sądów, a to dlatego, że nie wszyscy pełnomocnicy byli do takich kont przekonani. 

Właśnie o tym mówię, to jest ta rzeczywistość, także legislacyjna. Musimy odpowiadać na takie wyzwania. Biorąc pod uwagę, że doręczenia elektroniczne po bardzo trudnym początku sprawdziły się i stały się wygodnym sposobem funkcjonowania w praktyce adwokackiej. Przypomnę też, że w perspektywie mamy także e-doręczenia, nie tylko w ramach procesów sądowych, a docelowo - o co zabiegamy - możliwość dwustronnej komunikacji pomiędzy sądem a pełnomocnikiem oraz pełnomocnikiem i sądem. Dlatego istotne jest w codziennej praktyce adwokackiej, aby stopniowo przyzwyczajać się do korzystania z rozwiązań cyfrowych i nadawać w tym zakresie ton w świecie prawniczym. Przy czym – jestem głęboko przekonany - że świadczeniem pomocy prawnej i tak zawsze będzie zajmować się człowiek.