W spotkaniu wzięło udział 70 prawników z 27 krajów. Organizatorem była Trans European Law Firm Alliance (TELFA). Wiosennna konferencja była okazją do debaty na temat kwestii dotyczących compliance w firmach I wykorzystaniu narzędzi sztucznej inteligencji. Gospodarzem była kancelaria GWW.

Pierwszy dzień konferencji w całości poświęcony był compliance. Poruszane tematy dotyczyły nowym obowiązkom firm związanych z wejściem w życie przepisów RODO. Dyskutowano także kwestie cyberbezpieczeństwa, nowych obowiązków członków zarządu i podmiotów zbiorowych oraz procedur antykorupcyjnych.

Czytaj w LEX: Rola HR w obszarach Compliance - przełożenie na praktykę współdziałania >

Ryzyko prowadzenia biznesu wynika również ze zmieniających się przepisów podatkowych – podkreślał Tomasz Krzywański z GWW. Jego zdaniem wzrost ryzyka ma związek z wejściem w życie w ostatnim czasie nowych przepisów dotyczących cen transferowych, zmian w VAT, raportowaniu schematów podatkowych, nowych zasad pobierania podatku u źródła.

Czytaj w LEX: VAT 2019 - przewodnik po zmianach >

Tematyka drugiego dnia konferencji dotyczyła wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu compliance. Jednym z uczestników panelu był Marcin Zręda, dyrektor strategiczny rynku usług prawnych i przedsiębiorstw w Wolters Kluwer Polska. Zwrócił uwagę na dużą potrzebę transparentności w zarządzaniu compliance w firmach.

Czytaj w LEX: Wymagania wobec członków rad nadzorczych i zarządów banków >

- W debacie postawiliśmy, co najmniej, kilka otwartych pytań, na która dzisiaj nie ma jeszcze dobrych odpowiedzi i dlatego warto dyskutować. Zastanawialiśmy się, na ile sztuczna inteligencja jest tylko hasłem powodującym szybsze bicie serca u potencjalnego inwestora, a na ile jest rzeczywistym elementem środowiska pracy prawnika już za chwilę - tłumaczy Zręda. Dodaje, że według ostatnich badań tylko 60 proc. start-upów w Unii Europejskiej, deklarujących się jako używających sztucznej inteligencji, naprawdę to robi. - Po raz kolejny staraliśmy się obalić mit o zastąpieniu prawnika przez robota – tutaj, fragment dyskusji objął pojęcie stronniczości (ang: bias) sztucznej inteligencji, na ile jest ona zagrażająca, i czy i jak możemy ją minimalizować. Ostatnim z ciekawych wątków panelu był, tak zwany problem czarnej skrzynki (ang. blackbox), co w przypadku gdy będziemy chcieli poznać tok „myślenia” maszyny, która podjęła konkretną decyzję, czy możemy zajrzeć „pod maskę” i coś zrozumieć - opowiada Zręda.

Zobacz również: Problematyczne dokumentowanie usług dla potrzeb VAT >>