Istota sporu w sprawie rozpatrywanej przez NSA dotyczy kwestii tego, czy otrzymanie przez laureatów organizowanych przez platformę internetową konkursów, w ramach których laureaci otrzymują nagrody w postaci kuponów rabatowych i kodów wymienialnych na bilety, stanowi dla tych laureatów w momencie wydania tych nagród przychód podlegający opodatkowaniu 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Czytaj w LEX: Korzyść i wzbogacenie przy nieodpłatnym świadczeniu a przychód podatkowy osoby fizycznej >>>

Sprawa dotyczyła znanego banku. Bank w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi platformę zniżkową w postaci aplikacji do ściągnięcia na telefon komórkowy. Platforma ta zbiera informacje na temat zniżek, promocji i nowości zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych oraz w restauracjach, a także sugeruje co kupić na prezent, czy też informuje o nadchodzących wydarzeniach w galeriach handlowych.

Czytaj w LEX: Vouchery na towary i usługi - konsekwencje podatkowe >>>

Organizuje różnego rodzaju akcje marketingowe promujące platformę oraz reklamujące marki i produkty partnerów, czyli sklepów, restauracji itp. Promocje odbywają się m.in. w formie konkursów ogłaszanych na profilu platformy dostępnej na portalu społecznościowym. Uczestnik ma do wykonania określone zadanie konkursowe, po wykonaniu, którego otrzymuje nagrody, które są najczęściej fundowane przez partnerów i mają postać kuponów rabatowych na produkty i kodów wymiennych np. na bilet do kina (uczestnik-laureat otrzymuje indywidualny kod SMS-em na telefon komórkowy, który następnie może wymienić w kasie kina na zwykły bilet uprawniający do wejścia na wybrany seans).

Bank wystąpił o interpretację, czy prawidłowe jest stanowisko, że nagrody w postaci kuponów rabatowych i biletów nie stanowią w momencie ich wydania przychodu dla laureatów konkursu, a tym samym, czy na banku ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego w związku z tymi konkursami. Zapytał też, czy w razie, gdyby stanowisko wyrażone przez bank w tej kwestii uznano za nieprawidłowe, to, czy w odniesieniu do nagród o jednorazowej wartości poniżej 2000 zł zastosowanie znajdzie zwolnienie i tym samym nie powstanie obowiązek potrącenia zryczałtowanego 10-proc. podatku dochodowego od osób fizycznych. Bank obszernie uzasadnił swoje stanowisko.

Organ uznał je jednak za prawidłowe w części dotyczącej powstania przychodu w momencie wydania kuponów rabatowych i kodów, których wartość jest wyrażona procentowym upustem oraz w części dotyczącej zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68, gdy konkursy są organizowane w dziedzinie nauki, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Ale za nieprawidłowe w pozostałej części.

 

 

WSA: Kody rabatowe nie stanowią przychodu

 

Wyrokiem z 27 września 2019 r. WSA w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację. W ocenie sądu, nagrody w postaci kuponów rabatowych w formie vouchera, karty podarunkowej, kodu wymiennego, niezależnie od tego, czy wartość jest określona kwotowo czy procentowo nie mieści się w tzw. zakresie pojęciowym przychodu i nie można mówić w takiej sytuacji o wzbogaceniu podatnika. WSA stwierdził, że nie wiadomo, czy dojdzie do realizacji tego kodu rabatowego, vouchera czy też karty podarunkowej, może wcale do tego nie dojść i w związku z tym nie można stwierdzić, że osoba, która taki kod rabatowy dostała osiągnie przychód. W związku z takim stanowiskiem sąd uznał, że niezasadna jest odpowiedź na pytanie drugie, zadane w interpretacji.

Dyrektor KIS wzniósł skargę kasacyjną od tego wyroku.

Czytaj w LEX: Rabaty w księgach rachunkowych sprzedawcy i nabywcy na przykładach >>>

 

Monika Brzostowska, Patrycja Kubiesa

Sprawdź  

NSA: Samo otrzymanie kuponu to jeszcze nie materialna korzyść podatnika

 

Podczas rozprawy przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, pełnomocnik organów skarbowych podtrzymał swoje stanowisko.

- Przepisy jednoznacznie stanowią, że przychodem są nie tylko otrzymane środki pieniężne, ale także otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika wartości pieniężne czy inne nieodpłatne świadczenia. Jeżeli więc podatnicy przystępują do takich konkursów to nie tylko po to, aby stać się laureatem ale właśnie aby osiągnąć swego rodzaju korzyść z kuponów, rabatów, które są przedmiotem tych konkursów jako nagrody. Zatem dochodzi do sytuacji, w której sama możliwość skorzystania z tych nieodpłatnych środków stanowi powód ich opodatkowania, bowiem jest tu możliwość osiągnięcia przychodu już na tym etapie – argumentował Piotr Marynowicz, radca prawny, pełnomocnik organów skarbowych.

NSA nie podzielił jednak stanowiska organów skarbowych i wyrokiem z 4 października br.  oddalił skargę kasacyjną (sygn. akt II FSK 298/20). NSA w pełni podzielił argumentację sądu niższej instancji.

Zobacz również: NSA: Podatnik nie dysponował ani przez chwilę pieniędzmi ze sprzedaży >>

- Tak jak podkreślił WSA, niejednokrotnie takie konkursy i ustanowione w nich nagrody mają charakter akcji marketingowej, które nie tyle wzbogacają czy stanowią przychód określonego konsumenta, który zdobędzie taki kupon czy kod wymienny, ale raczej zmierzają one do zachęcenia nabycia określonego towaru po rabatowych cenach – uzasadniała Jolanta Strumiłło, sędzia sprawozdawca.

NSA podzielił pogląd sądu niższej instancji, że o ile przychodem można by nazwać taki kupon dopiero w momencie jego realizacji, bo wtedy w istocie następuje materialna korzyść, o tyle samo wydanie takiego kuponu nawet na określoną kwotę nie może stanowić przychodu.

- Nie wiemy w ogóle, czy kupon będzie zrealizowany, czy strona, która pójdzie do sklepu coś wybierze, coś się jej spodoba i dokona zakupu. Poza tym bony te nie są prawem majątkowym choćby z tego tytułu, że nie mogą stanowić przedmiotu obrotu między konsumentami – poinformowała Jolanta Strumiłło, sędzia sprawozdawca.

Czytaj w LEX: Premie pieniężne w podatku od towarów i usług na przykładach >>>