Od 1 października 2024 r. działa scentralizowana infolinia Krajowej Administracji Skarbowej, która ma ułatwić podatnikom kontakt z pracownikami urzędów skarbowych. Mogą z niej korzystać zarówno podatnicy, jak też ich pełnomocnicy. Dzwoniący na infolinię uzyskają ogólne informacje podatkowo-celne, a po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN, również informacje indywidualne, objęte tajemnicą skarbową. Okazuje się jednak, że pełnomocnicy - doradcy podatkowi czy biura rachunkowe sporządzające zeznanie w imieniu klienta - mają z powodu infolinii szereg wątpliwości.
Kłopotliwe pełnomocnictwo ogólne
Jak mówi Agata Lutow, doradca podatkowy, pracownicy infolinii wskazują na konieczność posiadania pełnomocnictwa ogólnego, które w praktyce jest rzadko stosowane, szczególnie przez biura rachunkowe, ze względu na związane z tym ryzyko. Tymczasem po wprowadzeniu infolinii bez pełnomocnictwa pełnomocnik nie uzyska żadnych informacji dotyczących klienta, np. o błędach w rozliczeniu podatkowym. By załatwić sprawę w imieniu klienta, musi posiadać pełnomocnictwo ogólne lub pełnomocnictwo szczególne udzielone mu elektronicznie przez tego klienta i następnie jako pełnomocnik uwierzytelnić się kodem telePIN.
Ministerstwo Finansów podaje w komunikacie na swoich stronach internetowych, że dzięki infolinii pełnomocnicy działający na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 będą mogli uzyskać dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową, a dotyczących swoich mocodawców.
-Trudno kwestionować zasadność zmian, które mają na celu bezpieczeństwo tajemnicy skarbowej podatników. Jednak konieczność posiadania pełnomocnictwa ogólnego okazuje się dużym problemem. W praktyce zawodowej biur rachunkowych czy doradców podatkowych często zdarzają się sytuacje, kiedy klient „znika z pola widzenia” i nie ma z nim kontaktu. A wówczas pełnomocnicy ogólni mogą być narażeni na nie do końca, moim zdaniem, przewidywalne konsekwencje, np. odbieranie korespondencji w imieniu nierzetelnego klienta – mówi Agata Lutow.
Czytaj w LEX: Dostęp organów KAS do informacji podatkowych – praktyczne problemy > >
Cena promocyjna: 110.7 zł
|Cena regularna: 369 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 147.6 zł
Jak rozwiązać problem
Przypomnijmy, że w przepisach wyróżnia się pełnomocnictwo ogólne, szczególne oraz do doręczeń. To ogólne jest najrzadziej stosowane, bo wiąże się z największym zakresem uprawnień, a zatem i obowiązków. Upoważnia ono do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach, które należą do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, z wyjątkiem spraw ZUS. Do pełnomocnika ogólnego trafiają wówczas wszystkie sprawy podatkowe klienta, nawet jeśli nie zobowiązywał się do ich prowadzenia. Częściej stosuje się pełnomocnictwo szczególne, które pozwala na powierzenie określonej osobie reprezentacji podatnika w danej, konkretnej sprawie lub w określonym obszarze rozliczeń podatkowych.
Istnienie problemu potwierdza również Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.
-Wprowadzenie infolinii oznacza w praktyce duże utrudnienia dla biur rachunkowych, ponieważ bez pełnomocnictwa ogólnego nie możemy prowadzić spraw klientów, zaś posiadanie pełnomocnictwa ogólnego wiąże się z dużym ryzykiem odpowiedzialności. Po pierwsze, jego zakres jest bardzo szeroki. Po drugie, w praktyce zdarza się, że klienci nie zawiadamiają organów podatkowych o odwołaniu czy też wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego. Wówczas osoby prowadzące biura rachunkowe mogą być wzywane do udzielania informacji czy też stawiennictwa, nawet gdy nie są już związani umową z danym podatnikiem. Wydaje się, że przy wprowadzeniu ogólnopolskiej infolinii zakładano, że to przede wszystkim podatnicy będą sami załatwiać własne sprawy. Tymczasem w praktyce okazuje się, że wielu klientów ma z tym problem ze względu na konieczność uwierzytelnienia się kodem telePIN – mają trudności z jego wygenerowaniem. W tej sytuacji oczekują, że to biuro rachunkowe załatwi za nich sprawę, co oznacza dodatkowe utrudnienia dla biur – mówi Cezary Szymaś.
Czytaj także w LEX: Gromadzenie informacji podatkowych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej > >
Księgowy nie zgłosi wypowiedzenia pełnomocnictwa ogólnego
Podstawowy problem dotyczy jednak kwestii odwoływania lub wypowiedzenia pełnomocnictwa ogólnego. W przypadku pełnomocnictwa do ZUS, pełnomocnik może je sam odwołać za pośrednictwem ZUS PUE. Inaczej jest natomiast w e-urzędzie skarbowym. Zgodnie z art. 138d par. 5 ordynacji podatkowej adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy mogą sami zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji. W przepisie tym nie wymieniono natomiast innych pełnomocników, w tym osób świadczących usługi księgowe. A to oznacza, że biuro rachunkowe nie może samodzielnie zawiadomić o odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa. Jeśli więc mocodawca nie zgłosi odwołania pełnomocnictwa ogólnego w stosownym trybie, osoba niewykonująca zawodu zaufania publicznego nadal będzie widnieć jako pełnomocnik w centralnym rejestrze pełnomocnictw ogólnych.
- Jednak samo zgłoszenie wypowiedzenia pełnomocnictwa ogólnego administracji skarbowej to jedno. Pozostaje natomiast pytanie o skuteczność takiego działania. Zgodnie z art. 61 par. 1 kodeksu cywilnego wypowiedzenie pełnomocnictwa jest oświadczeniem woli, które skutecznie jest złożone danej osobie (w tym przypadku mocodawcy) z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku braku kontaktu pełnomocnika z mocodawcą warunek ten nie będzie spełniony lub trudne może okazać się udowodnienie, że doszło do skutecznego wypowiedzenia pełnomocnictwa. Należy więc zapytać, co w takiej sytuacji ma zrobić pełnomocnik ogólny – dodaje Agata Lutow.
- Pełnomocnik powinien mieć możliwość wypowiedzenia udzielonego mu pełnomocnictwa ogólnego za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, podobnie jak to jest w ZUS PUE, o czym podatnik (mocodawca) byłby zawiadomiony również za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego (np. na podany do kontaktu w e-Urzędzie adres mailowy). Ewentualnie ustawodawca powinien rozważyć wprowadzenie odrębnego pełnomocnictwa przeznaczonego do kontaktów z infolinią KAS w sprawach rozliczeń podatkowych swoich klientów, podobnie jak to jest w ZUS PUE - zaznacza Agata Lutow.
Czytaj również: Potrzebna kompleksowa reforma podatku u źródła
Sprawdź również wzór dokumentu w LEX: Pełnomocnictwo procesowe > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.











