Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli w skrócie PUE ZUS, to – jak informuje sam ZUS - narzędzie, które umożliwia klientom Zakładu dostęp do ich danych w ZUS oraz do świadczonych przez Zakład usług. Najważniejszym elementem PUE ZUS jest portal, który znajduje się na stronie internetowej Zakładu. 

I choć mało kto, będąc młodym człowiekiem, jeszcze uczącym się, studiującym czy zaczynającym dopiero swoją aktywność zawodową, myśli o swojej emeryturze, to warto już dziś pomyśleć o posiadaniu swojego profilu na PUE ZUS - tak jak myśli się (i czeka) na posiadanie prawa jazdy czy dowodu osobistego.

Ale po kolei.

Czytaj również: Osoby startujące z własną firmą muszą pamiętać o założeniu profilu na PUE ZUS

Kto może założyć profil na PUE ZUS

Z PUE ZUS może skorzystać każda osoba, która ma ukończone 13 lat, założyła konto na PUE i potwierdziła swoją tożsamość. Konto założyć może zarówno osoba fizyczna, będąca osobą ubezpieczoną (pracownikiem), jak i płatnikiem składek (np. przedsiębiorcą).

Co jednak ważne, od 1 stycznia 2023 r. każdy, kto jest płatnikiem składek, musi obowiązkowo posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Wymóg ten wynika wprost z ustawy z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.

 


Co daje posiadanie swojego profilu PUE ZUS?

Przede wszystkim na PUE można przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, można też składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi, zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS czy wreszcie umawiać się na wizyty w oddziale ZUS.

Osoba będąca osobą ubezpieczoną (np. pracownikiem) może sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, ma też dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich. Może więc np. sprawdzić, czy pracodawca odprowadza za nią składki do ZUS.

Płatnik składek (np. przedsiębiorca) na PUE ZUS może korzystać z wielu przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń z ZUS, spraw pracowniczych czy niezbędnych zaświadczeń. To ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy kontaktują się z ZUS.

Na PUE ZUS przedsiębiorcy mają dostęp m.in. do:

  • informacji o saldzie bieżącym oraz saldzie miesięcznym, które pokazują stan opłaconych składek do ZUS,
  • informacji o należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych wpłatach,
  • informacji rocznej dla płatnika składek,
  • deklaracji rozliczeniowych, które płatnik wysłał do ZUS,
  • listy osób zgłoszonych do ubezpieczeń,
  • listy pracowników na zwolnieniu lekarskim.

Na PUE ZUS przedsiębiorcy mogą również skorzystać z kilkudziesięciu różnych formularzy wniosków, w zależności od sprawy, z jakiej zgłaszają się do ZUS. Mogą np. przekazać elektronicznie do ZUS wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek, rozliczenie konta, o przeprowadzenie kontroli, czy zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione prawidłowo, a także o potwierdzenie ubezpieczeń, związane z przepisami unijnymi dotyczącymi zabezpieczenia społecznego czy udzielenia pełnomocnictwa.

Ponadto na PUE ZUS płatnik składek ma też dostęp do zaświadczeń lekarskich swoich pracowników (e-ZLA), ma możliwość wystawienia zaświadczenia płatnika składek do celów zasiłkowych, może zamawiać raporty dotyczące e-ZLA (w tym cykliczne i raporty przekazywane do oprogramowania kadrowo-płacowego), a nawet może otrzymywać powiadomienia o nowych zwolnieniach swoich pracowników na SMS lub e-mail.

 


Jak założyć profil na PUE ZUS?

Żeby założyć swój profil na platformie trzeba wejść na stronę ZUS (www.zus.pl) i w prawej górnej części strony kliknąć w okienko „Zarejestruj w PUE” a następnie wybrać sposób rejestracji (tu do wyboru mamy: „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorców”, czyli osób prowadzących działalność gospodarczą oraz „Dla firm”, czyli m.in. spółek). System zresztą sam ułatwia rejestrację, udostępniając link do informacji na temat rejestracji.

- Rejestracja polega na wypełnieniu formularza elektronicznego, w którym podaje się: imię i nazwisko, numer PESEL (a jeśli PESEL nie został nadany – datę urodzenia i serię i numer dokumentu tożsamości), adres e-mail, ustalone przez siebie hasło, numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, oraz opcjonalnie inne dane zawarte w formularzu rejestracyjnym – mówi serwisowi Prawo.pl Paweł Żebrowski, rzecznik prasowy ZUS. Jak tłumaczy, uwierzytelnienie (tzw. zaufanie profilu PUE) to potwierdzenie tożsamości osoby rejestrującej profil. I dodaje: - W przypadku osób korzystających przy rejestracji z kwalifikowanego certyfikatu, profilu zaufanego ePUAP lub systemów bankowości elektronicznej do formularza rejestracyjnego automatycznie wpisywane są dane identyfikacyjne zweryfikowane przez centrum certyfikacji, ePUAP lub bank, a zatem potwierdzenie tożsamości nastąpiło przez ww. instytucje. Rejestracja i uwierzytelnienie odbywają się więc równocześnie.

Jak tłumaczy dalej Paweł Żebrowski, w przypadku osób, które rejestrują profil niezaufany, potwierdzenie tożsamości jest dokonywane przez pracownika ZUS, poprzez porównanie danych z dokumentu tożsamości z danymi podanymi przez użytkownika w procesie zakładania profilu PUE. Zaufanie profilu powoduje umożliwienie użytkownikowi zalogowanie się do profilu PUE oraz udostępnienie usług wymagających uwierzytelnienia. W celu uzyskania dostępu do portalu użytkownik ma do wyboru następujące sposoby logowania:

  • za pomocą loginu i hasła PUE,
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • za pomocą zaufanego profilu ePUAP,
  • za pomocą login.gov.pl,
  • za pomocą bankowości elektronicznej

Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku, zachęca do samodzielnego założenia swojego indywidualnego konta, bo - jak twierdzi - jest to proste i nie zabiera wiele czasu. - Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany, gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS, żeby potwierdzić swoją tożsamość – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna, gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi) - wyjaśnia.

Jak podkreśla, także profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu, jeśli ma się konto w np. banku, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajduje się na stronie profilu zaufanego) lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany jest to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

- Od razu po założeniu konta na platformie PUE ZUS, bez wychodzenia z domu mamy możliwość podglądu np. swojego rozliczenia rocznego, które przygotowuje ZUS (PIT) lub jeśli zmienimy bank, do którego ma być przelewana emerytura lub adres zamieszkania - wtedy możemy przez internet złożyć wniosek o zmianę danych, możemy zamówić zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, umówić się na wizytę lub korespondować z ZUS – zachęca rzeczniczka.

Więcej szczegółowych informacji na temat rejestracji na portalu PUE ZUS można znaleźć w ulotce.