Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do dnia 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury na zasadach obowiązujących osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. (nr UD204), autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
- Projekt ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla niektórych osób, które do dnia 6 czerwca 2012 r. złożyły wniosek o emeryturę na zasadach obowiązujących osoby urodzone przed dniem 1 stycznia 1949 r., ma na celu umożliwienie mężczyznom urodzonym w latach 1949-1952 i w roku 1954 oraz kobietom urodzonym w latach 1954-1959, którzy wniosek o emeryturę wcześniejszą złożyli przed 6 czerwca 2012 r., ustalenia wysokości emerytury powszechnej bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych ujętego w art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - czytamy w uzasadnieniu do projektu. Jego autorzy przypominają, że przepis wprowadzony ustawą z dnia 11 maja 2012 r. (Dz. U. poz. 637), został zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego, który wyrokiem z dnia 6 marca 2019 r. (sygn. P 20/16), uznał go za niekonstytucyjny. Wykonaniem tego orzeczenia była ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1222), która weszła w życie 10 lipca 2020 r., a regulacje prawne w niej zawarte umożliwiły przeliczenie emerytur powszechnych bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy ich obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych, ubezpieczonym z rocznika 1953, pobierającym emeryturę wcześniejszą na podstawie wniosku złożonego przed dniem 1 stycznia 2013 r.
Jak podkreśla MRPiPS, TK w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 marca 2019 r. nie zakwestionował możliwości stosowania mechanizmu potrącania, przewidzianego w art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, w stosunku do osób urodzonych w innych latach niż rok 1953. Ten stan rzeczy ma naprawić ten projekt dla niektórych osób, które do dnia 6 czerwca 2012 r. złożyły wniosek o emeryturę na zasadach obowiązujących osoby urodzone przed dniem 1 stycznia 1949.
Czytaj również:
Wcześniejsi emeryci nierówno traktowani>>
Ustawodawca nie przestrzegał zasad poprawnej legislacji, a chce, by emeryci znali skutki prawa>>
Co przewiduje projekt
Zgodnie z projektowanym art. 1, zasady ustalania wysokości emerytur powszechnych będą mieć zastosowanie do osób, które łącznie spełnią następujące warunki:
- w przypadku kobiet data ich urodzenia przypada w latach 1954-1959, a w przypadku mężczyzn w latach 1949-1952 oraz w 1954 r. (choć sporadycznie może dotyczyć również młodszych roczników np. nabywających emeryturę z tytułu działalności twórczej lub artystycznej – jak zastrzega ministerstwo),
- pobierają lub pobierały emerytury wcześniejsze,
- data złożenia wniosku o przyznanie prawa do emerytury wcześniejszej przypada przed 6 czerwca 2012 r.,
- wystąpiły o emeryturę powszechną przyznawaną po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego oraz emerytura ta ustalona została z pomniejszeniem podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur „wcześniejszych” lub nabyły do niej prawo, ale nie wystąpiły z wnioskiem o jej przyznanie i nadal pobierają jedynie emeryturę wcześniejszą,
- data przyznania (nabycia) prawa do emerytury powszechnej przypada po 2012 r.
Jak stanowi art. 2 projektu, w podstawie obliczenia wysokości emerytury nie będzie uwzględniana waloryzacja roczna kapitału początkowego i składek na koncie ubezpieczonego w okresie od dnia przyznania jednego ze świadczeń wymienionych w art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej (określonego rodzaju emerytury wcześniejszej) do dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (art. 2 ust. 2 projektowanej ustawy).
- Przedstawione rozwiązanie ma na celu zapobieżenie zjawisku sztucznej kapitalizacji wartości emerytury powszechnej i jest zgodne z fundamentalną, ubezpieczeniową zasadą powiązania wysokości świadczenia z wysokością odprowadzonych składek – podkreślają projektodawcy.
Wysokość emerytury powszechnej osób, które wystąpiły z wnioskiem o jej przyznanie przed wejściem w życie projektowanej ustawy ustalana będzie na dzień złożenia tego wniosku (art. 2 ust. 3 projektu). Natomiast wysokość emerytury powszechnej osób, które z wnioskiem o jej przyznanie do czasu wejścia w życie projektowanej ustawy nie występowali, ustalana będzie na dzień osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (art. 2 ust. 4 projektu).
Tak obliczona wysokość emerytury powszechnej zostanie podwyższona o coroczne waloryzacje, przeprowadzane w marcu dla emerytur i rent, licząc od dnia złożenia wniosku o przyznanie emerytury powszechnej (w przypadku osób, które wcześniej z takim wnioskiem wystąpiły) lub od dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (w przypadku osób, które do dnia wejścia w życie ustawy z wnioskiem o przyznanie emerytury powszechnej nie wystąpiły) do dnia wejścia w życie ustawy (art. 2 ust. 5 projektowanej ustawy).
Emerytura ustalona zgodnie z zasadami wprowadzanymi przez ustawę nie będzie mogła być niższa od dotychczas wypłacanej (art. 2 ust. 6 projektowanej ustawy).
Projektowane przepisy mają wejść w życie 1 czerwca 2026 r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
















