Od nowego roku - zgodnie z art. 77 ust. 3 ustawy o PPK - do zadań operatora portalu (rolę tę pełni PFR Portal PPK Sp. z o.o.) należeć będzie informowanie uczestników PPK, po weryfikacji ich tożsamości, o wartości środków zgromadzonych na ich rachunkach PPK. W celu realizacji tego zadania, od nowego roku na oficjalnym portalu pracowniczych planów kapitałowych (www.mojeppk.pl) zostanie uruchomiona nowa funkcjonalność – logowanie do serwisu „MojePPK”.

Czytaj również: Umowa o prowadzenie PPK dla nowego pracownika po trzech miesiącach>>

Zakres prezentowanych informacji

Użytkownik serwisu znajdzie w nim listę wszystkich swoich rachunków PPK oraz informacje m.in. o łącznej wartości środków zgromadzonych w PPK - na wszystkich rachunkach łącznie i w rozbiciu na poszczególne rachunki PPK, wysokości wpłat do PPK (z podziałem na wpłaty finansowane przez: pracownika, pracodawcę i państwo), funduszach zdefiniowanej daty, w których oszczędza oraz dokonanych zwrotach i wypłatach w tzw. szczególnych sytuacjach życiowych.

W serwisie prezentowana będzie również informacja o dacie i wysokości ostatniej wpłaty pracodawcy na dany rachunek PPK. Dzięki tej informacji uczestnik PPK będzie w stanie zweryfikować, czy aktywnie oszczędza na danym rachunku PPK (czy jego pracodawca odprowadza za niego wpłaty do PPK). Dodatkowo, z serwisu będzie można wygenerować i wydrukować raport z listą swoich rachunków PPK i informacją o łącznej wartości zebranych oszczędności.

Co ważne, serwis MojePPK będzie serwisem wyłącznie informacyjnym, co oznacza, że za jego pośrednictwem nie będzie można składać żadnych dyspozycji dotyczących środków zgromadzanych w PPK. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do wysokości środków zgromadzonych na rachunku, uczestnik PPK powinien kontaktować się z instytucją finansową prowadzącą dany rachunek PPK lub z pracodawcą.

 


Dane z Ewidencji PPK

Dane prezentowane w serwisie MojePPK będą pochodziły z Ewidencji PPK prowadzonej przez PFR S.A. Co ważne, instytucje finansowe prowadzące PPK, raportują dane do Ewidencji PPK na koniec każdego dnia roboczego (zgodnie z art. 70 ustawy o PPK) - nie jest to raportowanie w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że informacje o wartości środków, prezentowane w serwisie PPK, również będą prezentowane z opóźnieniem. Aktualne informacje o stanie swoich oszczędności uczestnik PPK znajdzie bezpośrednio w serwisach instytucji finansowych, które prowadzą jego rachunki PPK.

 


Logowanie

Dostęp do informacji o rachunkach PPK i wartości środków zgromadzonych w PPK będzie możliwy po zalogowaniu. Najszybszą i najwygodniejszą opcją logowania będzie logowanie przez Profil Zaufany (platforma login.gov.pl). Jeśli serwis MojePPK będzie mógł powiązać przynajmniej jeden rachunek PPK z danymi z Profilu Zaufanego logującego się użytkownika, to użytkownik zobaczy wszystkie swoje rachunki PPK w tym serwisie.

Zobacz w LEX: Pracownicze Plany Kapitałowe - księgowanie oraz opodatkowanie >

Drugim sposobem logowania jest rejestracja konta w serwisie MojePPK i logowanie za pomocą loginu i hasła. Aby utworzyć konto w serwisie MojePPK, uczestnik PPK będzie potrzebował informacji o jednym z jego rachunków PPK. Powiązanie konta w serwisie z istniejącym rachunkiem PPK będzie konieczne, aby można było poprawnie zweryfikować tożsamość rejestrującej się osoby. Dane, które trzeba będzie podać przy rejestracji konta w serwisie, to:

  • numer PESEL lub seria i numer dokumentu tożsamości (dowodu osobistego, paszportu lub karty pobytu);
  • numer telefonu komórkowego lub e-mail (przypisany do rachunku PPK, który będzie użyty do rejestracji konta;
  • data urodzenia uczestnika PPK;
  • NIP pracodawcy;
  • nazwa instytucji finansowej, w której uczestnik oszczędza;
  • kwota ostatniej wpłaty podstawowej pracodawcy, przekazanej na rachunek PPK, który będzie użyty do rejestracji konta w serwisie.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa serwisu, ten sposób logowania przewiduje tzw. uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Poza loginem i hasłem, wymagane będzie wprowadzanie jednorazowego kodu autoryzacyjnego, który serwis wyśle na telefon lub adres e-mail logującego się uczestnika PPK. Taki sposób logowania jest kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem, a użytecznością serwisu i może sprawiać problemy niektórym użytkownikom, dlatego serwis został połączony z logowaniem przez Profil Zaufany, dzięki czemu do zalogowania w serwisie wystarczy aktywne konto bankowe lub konto w Profilu Zaufanym.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj

Podstawa prawna: ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)

Autorka jest ekspertem PFR Portal PPK.