W sprawie C-334/22 powództwo wniósł producent samochodów Audi, który jest właścicielem charakterystycznego znaku towarowego, złożonego z czterech połączonych kółek. Jak poinformowano w komunikacie, toczyło się ono przeciwko polskiemu przedsiębiorcy, który oferował do sprzedaży nieoryginalne osłony chłodnicy przystosowane do dawnych modeli samochodów Audi, reklamując je na swojej stronie internetowej. Osłony te zawierały element, którego kształt jest podobny (lub identyczny) do tego znaku towarowego, i który jest przeznaczony do zamocowania emblematu Audi. 

Wprowadzanie do obrotu bez zgody 

Audi zażądało zakazania sprzedaży nieoryginalnych osłon chłodnicy opatrzonych oznaczeniem identycznym ze znakiem towarowym AUDI lub do niego podobnym. Sąd polski, przed którym toczyło się postępowanie, doszedł do wniosku, że należy określić zakres ochrony tego znaku towarowego. Zwrócił się on do Trybunału Sprawiedliwości w celu ustalenia, czy sprzedaż części zamiennych - takich jak przedmiotowe osłony chłodnicy - stanowi, zgodnie z prawem Unii, „używanie oznaczenia w obrocie handlowym” mogące naruszyć funkcje znaku towarowego AUDI. Zastanawiał się również nad kwestią, czy właściciel tego znaku towarowego może zakazać osobie trzeciej takiego używania. 

W swoim wyroku TSUE udzielił odpowiedzi twierdzącej. Zaznaczył, że w niniejszej sprawie osłony chłodnicy nie pochodzą od właściciela znaku towarowego AUDI i są wprowadzane do obrotu bez jego zgody. Element przeznaczony zaś do zamocowania emblematu Audi jest z nim zespolony do celów sprzedaży osłon chłodnicy przez osobę trzecią. Jest on widoczny dla kręgu odbiorców pragnących nabyć taką część zamienną. Mogłoby to ustanowić materialny związek między przedmiotową częścią zamienną a właścicielem znaku towarowego AUDI.

Istotna rola renomy 

Takie używanie może zatem naruszyć funkcje znaku towarowego, polegających w szczególności na zagwarantowaniu pochodzenia lub jakości towaru. Trybunał pozostawił jednak sądowi krajowemu zadanie sprawdzenia, po pierwsze, czy element przedmiotowej osłony chłodnicy jest identyczny ze znakiem towarowym AUDI lub do niego podobny, a po drugie- czy osłona chłodnicy jest identyczna z towarem lub towarami, dla których znak ten został zarejestrowany, lub do nich podobna.

Jeżeli jednak sąd krajowy uzna, że znak towarowy AUDI cieszy się renomą w Unii, jego właściciel powinien korzystać, pod pewnymi warunkami, ze zwiększonej ochrony. W takim przypadku nie ma znaczenia, czy rozpatrywane osłony chłodnicy i towary, dla których znak ten został zarejestrowany, są identyczne, podobne lub odmienne. Trybunał potwierdził również, że w sytuacji, gdy wybór kształtu elementu przeznaczonego do zamontowania emblematu producenta samochodów jest podyktowany chęcią sprzedaży osłony chłodnicy, która przypomina w możliwie najbardziej dokładny sposób oryginalną osłonę chłodnicy, prawo Unii nie ogranicza wyłącznego prawa tego producenta do zakazania używania oznaczenia identycznego lub podobnego.