Komisja Europejska poinfromowała we wtorek 9 lipca, że nałożyła najapońską firmę Sanrio karę w wysokości 6,2 mln EUR za ograniczenie transgranicznej sprzedaży produktów merchandisingowych z postaciami Hello Kitty, a dokładnie za zakazanie przedsiębiorcom sprzedaży licencjonowanych towarów innym krajom w EOG. To ograniczenie dotyczyło nie tylko produktów z Hello Kitty, ale także z innymi postaciami należących do Sanrio. Do tej japonskiej firmy, która projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje produkty z Hello Kitty, należą też My Melody, Little Twin Stars, Keroppi lub Chococat.
Poprzez spółkę zależną Mister Men Limited, Sanrio posiada również prawa własności intelektualnej do „Mr. Seria animowanych postaci „Mężczyźni” i „Mała Miss”. Kara dla Sanrio nie jest bardzo wysoka, a i tak KE obniżyła ją o 40 proc., bo uznała, że firma współpracowała z urzędnikami w trakcie postępowania. Warto przypomnieć, że w lipcu 2018 r. KE wymierzyła Google za łamanie praktyk antymonopolowych wymierzyła 4,34 miliarda euro kary. KE nałożyła na Google już trzy kary - ostatnią w marcu 2019 r. - w sumie KE chce od Google 8,25 mld euro.
Co ustaliła Komisja Europejska
W czerwcu 2017 r. KE wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych praktyk licencyjnych i dystrybucyjnych w Sanrio. Chciała ustalić, czy firma nielegalnie ograniczyła przedsiębiorców do sprzedaży towarów objętych licencją transgraniczną i internetową na jednolitym rynku UE. Dochodzenie wykazało, że umowy licencyjne Sanrio, które nie są wyłączne, naruszają zasady konkurencji UE prawie przez 11 lat - od stycznia 2018 roku do grudnia 2018 riku. Firma Sanrio nałożyła bowiem szereg bezpośrednich środków ograniczających sprzedaż przez licencjobiorców. W umowach były stosowane klauzule m.in. wyraźnie zakazujące sprzedaży w innych krajach, zobowiązujące do kierowania zamówień na sprzedaż poza ich krajem. do Sanrio. Firma również wprowadziła ograniczenia w językach używanych w produktach. Sanrio regularnie sprawdzało, czy licencjobiorcy przestrzegają w praktyce umowne zapisy, ograniczeń poza terytorium. Komisja doszła do wniosku, że nielegalne praktyki Sanrio podzieliły jednolity rynek i uniemożliwiły licencjobiorcom w Europie sprzedaż produktów transgranicznych, co ostatecznie szkodzi europejskim konsumentom i nałożyła karę.
Dlaczego ograniczenia dla licencjobiorców szkodzi konsumentom
Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała powiedziała, że decyzja potwierdza, że handlowcom, którzy sprzedają licencjonowane produkty, nie można uniemożliwić sprzedaży produktów w innym kraju. Dlaczego? - Prowadzi to do mniejszego wyboru i potencjalnie wyższych cen dla konsumentów i jest sprzeczne z unijnymi przepisami antymonopolowymi - wyjaśnia Margrethe Vestager. za sprawą decyzji KE konsumenci, niezależnie od tego, czy kupują kubek Hello Kitty, czy zabawkę Chococat, mogą teraz w pełni wykorzystać jedną z głównych zalet jednolitego rynku: możliwość robienia zakupów w całej Europie w celu uzyskania najlepszych ofert - podkreśla Margrethe Vestager.