W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiła się informacja o rozpoczęciu prac nad projektem ustawy o kredycie konsumenckim. Ma on wdrożyć przede wszystkim dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z  18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę 2008/48/WE. I choć rząd uspokaja, że nowa ustawa będzie powielała obowiązującą ustawę z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. To jednak z informacji zawartej w wykazie wynika, że szykuje się mała rewolucja. 

Zmiana limitu kredytu

Nowa ustawa znosi kwotę maksymalnego kredytu, której przekroczenie wyłącza stosowanie ustawy o kredycie konsumenckim. Obecnie wynosi ona 255 550 zł, czyli równowartość 75 000 euro (zgodnie z dyrektywą 2008/48).  Nowa dyrektywa 2023/2225 podnosi ten limit do równowartości 100 000 euro, zezwalając jednocześnie na stosowanie postanowień przepisów wdrażających dyrektywę do umów kredytowych z wyższą kwotą kredytu. Polska ustawa ma znosić górny limit, co będzie skutkowało objęciem reżimem projektowanej ustawy całości konsumenckiego obrotu kredytowego.

Dzięki temu wszyscy konsumenci korzystający z kredytu konsumenckiego otrzymają jednakowy poziom ochrony przewidzianej w dyrektywie 2023/2225. Ponadto rozpoczęcie realizacji  umowy o kredyt konsumencki będzie  dozwolone, jeżeli zgodzi się na to konsument (art. 26 ust. 9 dyrektywy 2023/2225). Obecnie w polskim systemie prawnym takie rozwiązanie nie jest przewidziane.

Reklama po nowemu

Z informacji w wykazie wynika, że nowa ustawa, w ślad za przepisami dyrektywy 2023/2225, zmieni zakresie obowiązków kredytodawców.

Zmiany obejmą regulacje dotyczące m.in. informacji przekazywanych w reklamie:

  • wprowadzone zostanie obowiązkowe ostrzeżenie o tym, że zaciąganie kredytu wiąże się z kosztami,
  • na kredytodawcę nałożony zostanie obowiązek przedstawiania informacji w sposób wyraźnie czytelny lub wyraźnie słyszalny.

Będzie wprowadzony zakaz reklamy sugerującej, że:

  • kredyt poprawi sytuację finansową,
  • istniejące zadłużenie bądź informacje w bazach danych mają niewielki lub zerowy wpływ na szanse otrzymania kredytu,
  •  kredyt zwiększa zasoby finansowe i stanowi substytut oszczędności lub może podnieść poziom życia.

Nowe przepisy mają też uprościć informację przedumowne. Mają być one bardziej przyjazne dla konsumenta, a najbardziej istotne informacje na temat kredytu powinny się znaleźć na pierwszej stronie formularza informacyjnego (lub na pierwszych dwóch stronach, jeżeli nie jest możliwe przedstawienie tych informacji na jednej stronie w sposób widoczny). 

Czytaj w LEX: Nowe zasady reklamowania produktów usług finansowych w postanowieniach dyrektywy CCD2 >