Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii (czyli tzw. rozporządzenie bateryjne) nie będzie wymagało osobnego wdrożenia w przepisach krajowych - ma obowiązywać bezpośrednio. Regulacja kompleksowo ureguluje zasady obejmujące cały "cykl życia" baterii. Chodzi zarówno o zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom, jak i zmniejszenie negatywnego wpływu zużytych baterii na środowisko. Co do zasady, obejmą one wszystkie baterie, również te wykorzystywane do produkcji samochodów elektrycznych i lekkich środków transportu (np. hulajnóg). 

Czytaj: Taksonomia UE i Zielony Ład – nowe wyzwania dla rynku nieruchomości komercyjnych 

Nowe obowiązki dla producentów 

Większość zmian zacznie obowiązywać dość szybko - od 18 lutego 2024 r. Zasady dotyczące utylizacji wejdą natomiast w życie 18 sierpnia 2025 r., tak, by dać czas producentom na dostosowanie się. Nowe rozporządzenie wprowadzi tzw. cyfrowy paszport baterii, w którym określone zostanie to, w jaki sposób bateria wpływa na środowisko (np. jak kształtuje się jej ślad węglowy). Określi obowiązujące producentów cele w zakresie zbierania zużytych baterii przenośnych (63 proc. do końca 2027 r. i 73 proc. do końca 2030 r.) i wprowadzi cel dotyczący zbierania zużytych baterii z lekkich środków transportu (51 proc. do końca 2028 r. i 61 proc. do końca 2031 r.). Baterie przemysłowe oraz akumulatory będą musiały zawierać określone substancje pochodzące z recyklingu na wskazanym poziomie (m.in.: kobalt, ołów, lit). Przepisy wprowadzą też bardziej restrykcyjne zasady dotyczące bezpieczeństwa, trwałości i żywotności baterii. Wprowadzi wymogi informacyjne i dotyczące etykietowania baterii, m.in. w odniesieniu do komponentów baterii i zawartości materiałów z recyklingu, a także cyfrowy paszport baterii oraz stosowanie kodu QR (wymogi dotyczące etykietowania mają zacząć obowiązywać najpóźniej w 2026 r, a stosowanie kodu QR – w 2027 r.). 

Sprawdź w LEX: Czy sprowadzanie z zagranicy części baterii trakcyjnych (przemysłowych) podlega przepisom ustawy o bateriach i akumulatorach? > 


- Aby uwzględnić cały cykl życia wszystkich baterii wprowadzanych do obrotu w Unii, należy ustanowić zharmonizowane wymogi dotyczące produktu i wprowadzania do obrotu, w tym procedury oceny zgodności, jak również wymogi służące pełnemu uwzględnieniu etapu wycofywania baterii z użytku. Wymogi dotyczące etapu wycofywania z użytku są niezbędne, aby uwzględnić wpływ baterii na środowisko, a w szczególności aby wesprzeć utworzenie rynków recyklingu baterii oraz rynków surowców wtórnych pochodzących z zużytych baterii. Aby osiągnąć przewidywany cel, jakim jest uwzględnienie całego cyklu życia baterii w jednym instrumencie prawnym przy jednoczesnym niedopuszczeniu do powstania barier w handlu i do zakłócenia konkurencji, a także przy zabezpieczeniu integralności rynku wewnętrznego, przepisy określające wymogi w odniesieniu do baterii powinny mieć jednolite zastosowanie do wszystkich podmiotów gospodarczych w całej Unii i nie pozostawiać miejsca na rozbieżne wdrażanie przez państwa członkowskie - stwierdzono w uzasadnieniu rozporządzenia. 

Czytaj więcej w LEX: Baterie i zużyte baterie >