Komisyjny projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych, który trafił właśnie do Sejmu, zakłada wprowadzenie zmian w łącznie 28 ustawach. Generalnie ma być to kolejna propozycja, która pozwoli na "likwidację zbędnych barier administracyjnych i prawnych". Jedną ze zmian istotnych dla przedsiębiorców ma być wprowadzenie nowych zasad rejestracji i warunków, które trzeba spełnić, by prowadzić działalność nieewidencjonowaną. To o tyle ciekawe, że zmiany w tym zakresie (podwyższające próg prowadzenia tego rodzaju biznesu bez rejestracji) dopiero co weszły w życie - zaczęły obowiązywać 1 lipca. 

Czytaj w LEX:  Jak założyć sklep internetowy - krok po kroku >

Czytaj też: 1 lipca wchodzi w życie nowy próg dla działalności nieewidencjonowanej​ >>

Zmiana sposobu liczenia 

Jak wskazano w projekcie, propozycja zakłada wprowadzenie rocznej, a nie miesięcznej, kwoty przychodu, do wysokości której możliwe jest prowadzenie działalności nieewidencjonowanej. Tak więc zamiast obliczania według obowiązującej aktualnie miesięcznej kwoty wynoszącej 75 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia, jako odnośnik zaproponowano roczną kwotę wynoszącą 9-krotność (12 x 0,75) kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Sprawdź w LEX: Czy od zawartej umowy zlecenia z osobą prowadzącą działalność nierejestrowaną należy odprowadzać składki ZUS? >

 


- Zmiana ta jest odpowiedzią na postulaty, w których wskazywano, że aktualnie obowiązująca regulacja uniemożliwia prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej wielu osobom (np. rękodzielnikom, rzemieślnikom), które na wytworzenie określonych wyrobów potrzebują więcej czasu aniżeli miesiąc (uzyskując za nie następnie cenę wyższą niż określony aktualnie w ustawie miesięczny limit), czy też takim, które przez dłuższy okres czasu wytwarzają wyroby sprzedawane następnie w krótkim okresie czasu (np. ozdoby świąteczne). Proponowana zmiana przyczyni się do zwiększenia aktywności obywateli, pozwalając wielu nowym osobom podejmować legalnie dodatkową działalność zarobkową - wskazano w uzasadnieniu projektu. 

Czytaj w LEX: Działalność nierejestrowana i niższe składki ZUS >

 

Skrócony ma zostać również czas oczekiwania - z 60 do 24 miesięcy - którego należy przestrzegać od zakończenia prowadzenia "zwykłej" działalności do podjęcia działalności nierejestrowanej. 

- Konieczność zachowania wskazanych wyżej 60-miesięcznych okresów karencji jest zbyt daleko idącym ograniczeniem, które w takim wymiarze nie zabezpieczają w jakiś nadzwyczajny sposób interesów finansowych Państwa. Dlatego w pełni zasadne jest skrócenie tych okresów do 24 miesięcy - podkreślono w uzasadnieniu propozycji. 

Zobacz procedurę w LEX: Opodatkowanie działalności nieewidencjonowanej >

- Biorąc pod uwagę, że zmiany progów weszły w życie dnia 1 lipca, a dopiero teraz do Sejmu przedstawiany jest projekt kolejnych zmian, można zastanawiać się, czy ustawodawca jest na bieżąco z wprowadzanymi przez samego siebie nowelizacjami. Ta sytuacja wskazuje na panujący u ustawodawcy chaos. Nieustanne wprowadzanie poprawek do zmian i nowelizacji prowadzi do tego, że obywatele zaczynają wątpić w racjonalność ustawodawcy - komentuje propozycję powtórnych zmian Anna Çoban, adwokat i partner w Kancelarii Adwokackiej Çoban Legal. 

Sprawdź w LEX: Czy emeryt może świadczyć usługi jako trener piłkarski i rozliczać uzyskane z tego tytułu przychody jako działalność nierejestrowaną? >