W artykule „Bułgarskie polisy obnażają słabość systemu” opisaliśmy przypadek bułgarskiej firmy DallBogg (pełna nazwa: Insurance JSC "Dallbogg: Life And Health"), która weszła na polski rynek z ofertą tanich ubezpieczeń OC dla kierowców. Likwidacją szkód zajmuje się jej polski przedstawiciel, spółka DioDea Poland. Klienci skarżyli się, że kontakt z nią jest utrudniony, szkody bywają zaniżane, a firma utrudnia postępowanie reklamacyjne.

DallBogg nie może obecnie oferować nowych polis OC ani odnawiać starych – zakazały jej tego decyzje zarówno Komisji Nadzoru Finansowego, jak i jej bułgarskiego odpowiednika (Financial Supervision Commission). Ponadto KNF i rzecznik finansowy wlepiły firmie kary finansowe za nieterminowe wypłacenie odszkodowań oraz naruszanie przepisów o reklamacjach.

Nadal obowiązują jednak umowy ubezpieczeniowe zawarte z firmą DallBogg przed nałożeniem na firmę zakazu prowadzenia takiej działalności w Polsce, tj. przed 17 kwietnia 2025 r. KNF instruowała nawet w komunikacie, że „DallBogg jest zobowiązany do rozpatrywania zgłoszonych roszczeń i wypłaty należnych odszkodowań” oraz że roszczenia „należy składać na adres wskazany w umowie ubezpieczenia OC ppm lub na polisie”, przypominając przy tej sposobności adres spółki DioDea Poland w Warszawie.

Sęk w tym, że takie działania mogą nie przynieść rezultatu. Postępowania organów nadzoru wobec firmy DallBogg były spowodowane właśnie skargami od kierowców, którzy nie mogli uzyskać odszkodowania od bułgarskiej firmy w spodziewanym terminie i wysokości. 

Czytaj też w LEX: Łazarska Aneta (red.), Standardy likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach ubezpieczenia OC i AC. Rola biegłego sądowego> 

Trzeba zwrócić się o likwidację szkody

Alan Majewski, adwokat, associate z kancelarii Głowacki i Wspólnicy, podpowiada, że mimo wszystko zasadne jest zwrócenie się do podmiotu wyznaczonego do likwidacji szkód, który jest DioDea Poland.

- Mimo trudności w kontakcie i wielu negatywnych opinii klientów DallBogg, jest to oficjalna droga do dochodzenia roszczeń. Ważne jest dokumentowanie wszelkich prób kontaktu – mówi prawnik.

- Klienci tej firmy oraz inne osoby dochodzące odszkodowania z polis ubezpieczeniowych wystawionych przez DallBogg mogą dochodzić swoich praw w taki sam sposób, jak w przypadku krajowych zakładów ubezpieczeń. Poszkodowany lub ubezpieczony ma także pełne prawo dochodzić roszczeń przed polskim sądem, niezależnie od tego, czy zakład ubezpieczeń działa w Polsce wyłącznie w formule transgranicznej – dodaje Piotr Skurzyński, radca prawny, partner w Rödl Kancelaria Prawna Sp.k.

Co jednak w sytuacji, gdy firma nie odpowiada albo – na co skarżyli się poszkodowani – wycenia szkodę poniżej realnych kosztów naprawy?

- Poszkodowany, który nie może sfinansować naprawy pojazdu z AC, może próbować dokonać naprawy za kwotę bezsporną z OC sprawcy, jednak z dużym prawdopodobieństwem nie wystarczy ona na pokrycie rzeczywistych kosztów – mówi Magdalena Rok-Konopa, adwokat z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Rok-Konopa i Wspólnicy sp.k.

- Serwisy dokonujące napraw powypadkowych bardzo często odmawiają ich przeprowadzenia i instruują klienta, by wystąpił na drogę sądową przeciwko ubezpieczycielowi – dodaje Magdalena Rok-Konopa. Jak szacuje, jej kancelaria prowadzi około 350 spraw przeciwko firmie DallBogg.

- Wszystkie są w toku, a ubezpieczyciel w żadnej z nich nie chce nawet podjąć rozmów ugodowych – mówi mec. Rok-Konopa. - Z formalnego punktu widzenia można pozwać również sprawcę zdarzenia, ten jednak będzie podnosił w sądzie, że posiada ważną polisę OC – i tym sposobem wracamy do punktu wyjścia: roszczenia trzeba będzie kierować do ubezpieczyciela – zwraca uwagę prawniczka.

Rzecznik finansowy pomoże, ale nie zmieni decyzji

Mec. Skurzyński podpowiada, że w przypadku trudności istnieje m.in. możliwość rozpatrzenia sprawy polubownie z udziałem rzecznika finansowego.

- Gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, zaniża jego wysokość, nie odpowiada na odwołanie od decyzji, lub opóźnia się z wypłatą odszkodowania po uznaniu reklamacji, należy sprawę skierować do rzecznika finansowego – wtóruje mu mec. Majewski.

Ewa Rozwadowska, radca rzecznika z Departamentu Edukacji i Komunikacji Biura Rzecznika Finansowego, tłumaczy, że w zależności od wyboru klienta, rzecznik finansowy może podjąć wobec ubezpieczyciela postępowanie interwencyjne lub polubowne. – Poszkodowani przez posiadaczy polis OC komunikacyjnego w DallBogg cały czas zwracają się do nas z takimi wnioskami i mogą liczyć na nasze wsparcie – deklaruje Ewa Rozwadowska. Zaznacza jednak, że rzecznik nie ma możliwości wydania decyzji administracyjnej, zobowiązującej do zmiany stanowiska przez zakład ubezpieczeń.

Jak podaje Biuro Rzecznika Finansowego, w 2024 r. trafiły do niego 172 wnioski o postępowanie interwencyjne lub polubowne złożone przez osoby niezadowolone z jakości obsługi przez DallBogg, a do połowy 2025 r. takich wniosków było 214. Pojedyncze prośby o interwencję trafiają też do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ten jednak nie prowadzi własnego postępowania.

 

Cena promocyjna: 67.6 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 84.49 zł


UFG na tym etapie nie pomoże

Alan Majewski zwraca uwagę, że w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela, poszkodowani mogą dochodzić odszkodowania z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

- Proces ten jest możliwy po wcześniejszym wyczerpaniu wszystkich innych środków – zaznacza prawnik.

Mec. Rok-Konopa potwierdza, że dla klientów najlepszym rozwiązaniem byłoby ogłoszenie przez DallBogg upadłości, bo wówczas miejsce firmy zająłby Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

DallBogg jednak nie upadł i formalnie cały czas funkcjonuje.

- Nawet prawomocna wygrana w sądzie może niewiele dać, ponieważ konieczne byłoby uzyskanie europejskiego tytułu egzekucyjnego i znalezienie komornika w Bułgarii. Skutki działań windykacyjnych przeciwko tej firmie pozostają niepewne – mówi Magdalena Rok-Konopa.

- Istnieje ryzyko, że część klientów, zamiast dokonywać pełnotechnologicznych napraw w autoryzowanym serwisie, będzie próbować naprawić samochód taniej, z własnych środków, co może zagrażać bezpieczeństwu na drodze – dodaje.

Zarówno KNF, jak i rozmówcy Prawo.pl wskazują na jeszcze jeden aspekt: polisy DallBogg nie są już automatycznie przedłużane. Klient, któremu kończy się ubezpieczenie, jest więc zobowiązany do zawarcia umowy z innym zakładem. Posiadacz pojazdu bez ważnego ubezpieczenia OC ponosi pełną odpowiedzialność finansową za szkody spowodowane podczas wypadku lub kolizji.

- Przerwy w ciągłości ubezpieczenia mogą prowadzić do nałożenia wysokich opłat przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – uczula ponadto Alan Majewski. 

Czytaj też w LEX: Kucharski Dominik, Odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu kosztów najmu pojazdu w przypadku wystąpienia szkody całkowitej posiadacza pojazdu> 

DallBogg zapowiada powrót

Głos zabrała także bułgarska firma. Ivana Rogozharova, asystentka techniczna z centrali w Sofii, potwierdza w korespondencji z Prawo.pl, że bułgarski nadzór finansowy tymczasowo ograniczył jej możliwość sprzedaży w ramach działalności transgranicznej nowych polis (lub rozszerzanie zakresu ich ochrony) we wszystkich klasach ubezpieczeń. Zakaz obowiązuje od 1 lipca do 30 września br.

- DallBogg informuje swoich klientów, że szkody powstałe w związku z polisami ubezpieczeniowymi wystawionymi do 30 czerwca 2025 r. włącznie zostaną prawidłowo i szybko zrekompensowane w ciągu wspomnianego trzymiesięcznego okresu – pisze Ivana Rogozharova, dodając enigmatycznie, że „wszelkie inne twierdzenia i manipulacyjne pogłoski są nieprawdziwe.”

Firma zapowiada, że od 1 października wznawia transgraniczną działalność ubezpieczeniową.

Polecamy też w LEX: Komisja Nadzoru Finansowego, Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych>