Projekt nowego Prawa o ustroju sądów powszechnych ma zostać zaprezentowany podczas rozpoczynającego się w sobotę III Kongresu Prawników Polskich. To - jak mówił w rozmowie z Prawo.pl prof. Krystian Markiewicz, sędzia, prezes Iustitii jeden z pięciu projektów. 

- Chcemy wzmocnić udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości. Zamiast ławników proponujemy sędziów obywatelskich. Przykładamy dużą wagę do tego, aby obudzone i uświadomione społeczeństwo wybierało dobrych obywateli do sądów, którzy będą orzekali obok sędziego zawodowego. Same strony w wielu kategoriach spraw przed sądem pierwszej instancji będę decydowały, czy chcą, aby sprawa toczyła się z udziałem sędziów obywatelskich, czy ma to być jednoosobowy skład zawodowy. Zależy nam na jak największym udziale czynnika obywatelskiego, ale nie chcemy niczego narzucać. Chcemy, by ludzie mówili o swoich sądach, to są „nasze sądy” - mówi o sędziach obywatelskich prof. Markiewicz.

Czytaj: Ponad 80 wyroków Trybunału do usunięcia, by przywrócić praworządność>>

Asesorzy znikną z sądów? W ocenie Iustitii - powinni>>

Prezes Iustitii: Sądy powinna nadzorować KRS, a neosędziowie muszą wrócić tam skąd przyszli>>

 

W składzie sędzia obywatelski, nie ławnik 

W myśl opracowywanej propozycji obywatele mogliby brać udział w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości jako sędziowie obywatelscy. Co do zasady mogliby brać udział w rozpoznawaniu spraw w postępowaniu cywilnym w pierwszej instancji, z wyłączeniem spraw rozpoznawanych z mocy ustawy w składzie kolegialnym sędziów lub określonych w przepisach odrębnych, a także spraw rozpoznawanych z udziałem obywatelskich sędziów handlowych, a w postępowaniu karnym w przypadkach wskazanych w ustawie.

Projekt kładzie też nacisk na wolę stron. I tak sędziowie obywatelscy braliby udział w rozpoznawaniu sprawy w pierwszej instancji w postępowaniu cywilnym na zgodny wniosek stron, a w postępowaniu karnym na wniosek złożony przez oskarżonego, a ponadto w wypadkach wskazanych w odrębnych ustawach. Prezes sądu, w przypadku braku możliwości wyznaczenia sędziów obywatelskich zarządzałby rozpoznanie sprawy w składzie jednego sędziego.

Czytaj w LEX: Grudecki Michał, O roli ławników w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w demokratycznym państwie prawa. Artykuł polemiczny >

Sędzia obywatelski nie mógłby równocześnie przewodniczyć rozprawie ani naradzie, ani też wykonywać czynności sędziego poza rozprawą. Ale przy samym rozstrzyganiu spraw miałby równe prawa z sędziami.

Czytaj w LEX: Mierzejewski Zbigniew, Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych we Francji >

 


Obywatelski ale niezawisły jak sędzia 

W myśl projektowanej ustawy sędzia obywatelski miałby obowiązek sprawowania funkcji z zachowaniem niezależności, bezstronności, godności i uczciwości oraz unikać zachowań, które mogłyby wywoływać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

Co więcej, musiałby zachowywać w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na swoją funkcję poza jawną rozprawą sądową, a zwolnienie z obowiązku zachowania takiej tajemnicy nie byłoby dopuszczalne.

W projekcie jest też zapis, zgodnie z którym w zakresie orzekania sędziowie obywatelscy byliby "niezawiśli i podlegaliby tylko Konstytucji oraz ustawom" 

Czytaj w LEX: Partyk Tomasz, Test bezstronności (niezawisłości) sędziego w praktyce >

 

Wymogi podobne jak przy ławnikach

W myśl projektu obywatelskim sędzią mógłby być wybrany ten, kto:

  • ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
  • jest nieskazitelnego charakteru;
  • ukończył 30 lat;
  • co najmniej od roku stale mieszka w miejscu kandydowania;
  • nie przekroczył 70 lat;
  • jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do sprawowania funkcji sędziego.

W przypadku ławników jest jeszcze wymóg "co najmniej wykształcenia średniego lub średniego branżowego".

Czytaj w LEX: Janusz-Pohl Barbara, Zasada udziału czynnika społecznego w procesie karnym a legitymizacja wymiaru sprawiedliwości >

Z kolei obywatelskimi sędziami nie będą mogły zostać:

  • osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
  • osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
  • funkcjonariusze policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
  • adwokaci i aplikanci adwokaccy;
  • radcy prawni i aplikanci radcowscy;
  • duchowni;
  • żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
  • funkcjonariusze Służby Więziennej;
  • posłowie, senatorowie lub posłowie do Parlamentu Europejskiego;
  • inne osoby wymienione w ustawie z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe; 
  • radni gminy, powiatu lub województwa;
  • notariusze wykonujący zawód, zastępcy notarialni lub aplikanci notarialni;
  • radcowie i referendarze Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej;
  • komornicy wykonujący zawód, asesorzy komorniczy lub aplikanci komorniczy;
  • członkowie partii politycznych.

Nie będzie też można być sędzią obywatelskim jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Czytaj w LEX: Kil Jan, Sądownictwo sędziów przysięgłych jako forma udziału czynnika społecznego w procesie karnym (część I) >

 

Rady gmin wybiorą sędziów obywatelskich w tajnym głosowaniu 

Sędziów obywatelskich do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierać będą rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów – w głosowaniu tajnym.

Liczbę sędziów obywatelskich wybieranych przez poszczególne rady gmin do wszystkich sądów działających na obszarze właściwości sądu okręgowego ustali z kolei kolegium sądu okręgowego w uzgodnieniu z Krajową Radą Sądownictwa. Liczba sędziów obywatelskich do poszczególnych sądów rejonowych ma być - tak jak w przypadku ławników - ustalana się po zasięgnięciu opinii prezesów tych sądów.

Samych kandydatów na sędziów obywatelskich będą mogli zgłaszać radom gmin prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru, w terminie do 30 czerwca ostatniego roku kadencji (uregulowanie takie samo jak w przypadku ławników). 

Same wybory mają odbywać się najpóźniej w październiku roku kalendarzowego, w którym upływa kadencja dotychczasowych sędziów obywatelskich. Przed przystąpieniem do wyborów rada gminy powołuje zespół, który przedstawia na sesji rady gminy swoją opinię o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie.

Czytaj w LEX: Kil Jan, Przedstawiciel społeczny w polskim procesie karnym de lege ferenda >

 

Dniówka? 9 proc. z podstawy wynagrodzenia sędziego 

Jeśli chodzi natomiast o wynagrodzenie, to sędzia obywatelski otrzymywałby dietę za czas wykonywania czynności sędziego, którymi są: udział w rozprawie, uczestnictwo w naradzie nad wyrokiem lub sporządzenie uzasadnienia. Wysokość diety za jeden dzień pełnienia obowiązków wynosiłaby 9 proc. podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. Chodzi o art. 91 par. 1c ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, zgodnie z którym podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego w danym roku stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.