Można powiedzieć, że sprawa wraca jak bumerang, a batalia o „godne urzędówki" trwa od lat. Do tej pory samorządy prawnicze doprowadziły m.in. do tego, że w połowie 2024 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zrównało stawki za świadczenie pomocy prawnej z urzędu z minimalnymi stawkami dla adwokatów i radców z wyboru (był to zresztą efekt wcześniejszych wyroków Trybunału Konstytucyjnego). Z kolei od stycznia 2025 r. ministerstwo podniosło „urzędówki” w 11 kategoriach spraw, a w opiniowaniu znajduje się kolejne rozporządzenie, zwiększające stawki o 50 lub 100 proc. w kolejnych 15 kategoriach spraw. Tyle że, w ocenie samorządów, choć takie zmiany są dobre, nie rozwiązują problemu. Domagają się więc m.in. zmiany modelu – chodzi o to, by stawki były urealnione. MS zapowiada, że nad tym pracuje.

Temat pojawił się też na kilku zgromadzeniach izb adwokackich. Efektem były konkretne uchwały obligujące dziekanów do zaniechania – zazwyczaj na 30 dni – „wyznaczania i przekazywania do sądów powszechnych zarządzeń o wyznaczeniu pełnomocnika z urzędu oraz kandydata na kuratora w postępowaniu cywilnym i karnym” (w Łodzi protest ma trwać 60 dni). Pytanie brzmi, czy i jaką uchwałę w tym zakresie przyjmie Krajowy Zjazd Adwokatury (KZA)?

Czytaj: Prezes Chróścik apeluje do prezesów sądów w sprawie „urzędówek”>>

Sędziowie przyłączą się do protestu w sprawie urzędówek? Apelują o to adwokaci z Łodzi>>

Czytaj także komentarz praktyczny w LEX: Krywan Tomasz, Kwalifikacja przychodów ze świadczenia pomocy prawnej z urzędu przez adwokatów, radców prawnych, rzeczników patentowych oraz doradców podatkowych zatrudnionych w spółkach cywilnych i osobowych - omówienie orzecznictwa>

Powstanie adwokacka komisja ds. urzędówek?

Jeden z projektów został przygotowany przez adwokatów: Roberta Pogorzelskiego, Michała Fertaka, Michała Wojtysiaka i Filipa Tohla. Zakłada on, że KZA zobowiąże Naczelną Radę Adwokacką m.in. do powołania Komisji Stałej ds. Pomocy Prawnej z Urzędu i Nieodpłatnej Pomocy Prawnej przy NRA. Taka komisja miałaby m.in. opracowywać i opiniować projekty zmian legislacyjnych w tym zakresie, monitorować skuteczność istniejących oraz proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości rozwiązań, ale też wspierać na bieżąco pełnomocników, obrońców z urzędu, a także kuratorów i reprezentantów dziecka w zakresie praktyki organów i sądów powszechnych, kwestionujących ich prawo do wynagrodzenia lub zaniżających jego wysokość. Miałby powstać nawet odrębny kanał komunikacji służący rozpoznawaniu skarg i wniosków adwokatów do komisji, w ramach izb adwokackich. Do zadań komisji miałaby też należeć współpraca z NRA, samorządami prawniczymi, stowarzyszeniami adwokackimi oraz ośrodkami akademickimi przy opracowywaniu projektów zmian.

Autorzy chcą również, by KZA wezwał ministra do podjęcia prac nad zmianami legislacyjnymi w zakresie finansowania pomocy prawnej udzielanej przez adwokata z urzędu, w tym o wprowadzenie wymogu szczegółowego uzasadnienia odmowy przyznania pełnomocnikowi, obrońcy z urzędu, kuratorowi oraz reprezentantowi dziecka wynagrodzenia lub zwrotu wydatków we wnioskowanej wysokości. 

Wśród postulatów znalazło się też „zapewnienie niezwłocznej wypłaty wynagrodzenia na rzecz pełnomocnika lub obrońcy z urzędu, po każdym etapie sprawy, w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia prawomocności postanowienia w przedmiocie ustalenia kosztów nieopłaconej pomocy prawnej z urzędu". 

Czytaj artykuł  w LEX: Daniluk Dawid, Finansowanie zadań publicznych polegających na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej>

"Urzędówki" wymagają waloryzacji, dyżury mają być odpłatne

Minister miałby być także wezwany do wprowadzenia mechanizmu corocznej waloryzacji stawki pełnomocnika lub obrońcy z urzędu, katalogu niezbędnych i uzasadnionych wydatków pełnomocnika lub obrońcy z urzędu, uregulowania np. wynagrodzenia pełnomocnika z urzędu za czynności wpadkowe w ramach prowadzonego postępowania, a także wprowadzenia kwoty bazowej wynagrodzenia za pomoc prawną świadczoną z urzędu z procentowym odniesieniem jej do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale poprzedniego roku.

– Postulatów w projekcie uchwały jest wiele, ale najważniejszy dotyczy tego, by stawki za pomoc prawną świadczoną z urzędu były wreszcie stawkami godnymi, waloryzowanymi i wypłacanymi na bieżąco, a nie po kilku latach – mówi mec. Robert Pogorzelski (Kancelaria Adwokacka Adwokat Robert Pogorzelski). Dodaje, że istotna jest również kwestia dyżurów – a konkretnie tego, by adwokat za stan gotowości otrzymywał wynagrodzenie. – Chodzi także o stawki dla kuratorów. Jest już jednak projekt w tym zakresie – chcielibyśmy, żeby kurator otrzymywał 100 proc. stawki jeszcze w tym roku – zaznacza.

MS nie wysłucha? Będzie protest

W tym samym projekcie uchwały jest też wskazanie, że KZA zwróci się z apelem m.in. do członków izb adwokackich "o powstrzymanie się od świadczenia pomocy prawnej z urzędu w postępowaniach sądowych (z wyłączeniem spraw, w których stosowane jest tymczasowe aresztowanie, spraw z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, Konwencji Haskiej oraz spraw o wyrażenie zgody na zabieg leczniczy) i w ramach punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w okresie od 1 grudnia 2025 roku do 31 stycznia 2026 roku", i zobowiąże NRA do zabezpieczenia środków finansowych na ewentualne kary porządkowe. Ma być także apel do Krajowej Izby Radców Prawnych, jak również do Izb Radców Prawnych o przyłączenie się do działań protestacyjnych. Apel ma być skierowany także do Okręgowych Rad Adwokackich, które mają zaniechać w tym okresie wyznaczania i przekazywania do sądów powszechnych i administracyjnych, a także do Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego zarządzeń o wyznaczeniu pełnomocnika z urzędu i zarządzeń w sprawie wskazania kandydata na kuratora (z wyłączeniem spraw z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, konwencji Haskiej oraz spraw o wyrażenie zgody na zabieg leczniczy), a także wstrzymać się z przekazaniem sądom list obrońców w sprawach karnych, list kuratorów, list reprezentantów dziecka oraz list adwokatów dyżurujących w trybie przyspieszonym. Adwokaci chcą, by w proteście poparli ich sędziowie

Czytaj także artykuł w LEX: Czernicki Filip, Tezy dotyczące reformy dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej, zwolnienia z kosztów sądowych i zapewnienia pełnomocnika z urzędu>

Naszym celem jest wywarcie presji na Ministerstwo Sprawiedliwości, ale też Ministerstwo Finansów, jak również na sądy powszechne, w zakresie tego, by te stawki wreszcie reformować – i to nie punktowo, ale kompleksowo. A do czasu tej reformy – by stosować te rozwiązania, które już obecnie obowiązują i pozwalają na przyznawanie adwokatom, radcom wyższych stawek za świadczenie pomocy prawnej z urzędu. Chodzi o ucywilizowanie tej instytucji. Myślę tutaj choćby o zaliczkach, podwyższeniu wynagrodzenia w związku z większym nakładem pracy pełnomocnika, ale też o odszkodowaniach za ten okres, kiedy TK zakwestionował wysokość "urzędówek", a MS nie wprowadziło w życie stosownych zmian. Prokuratorzy, sędziowie zdołali wywalczyć swoje wyrównania – i w mojej ocenie nam się one też należą – mówi Filip Tohl, adwokat, członek Stowarzyszenia Adwokackiego „Defensor Iuris” (Kancelaria Adwokacka Adwokat Filip Tohl), współautor projektu.

Dodaje, że on sam „nie wierzy” już w rozwiązania miękkie. – Rozumiem, że KRRP podejmuje próby rozmawiania z prezesami sądów, by sędziowie częściej stosowali możliwość podnoszenia „urzędówek” nawet do 600 proc. Tyle że to jest kwestia mentalności, sędziowskiego podejścia do „urzędówek” i orzecznictwa. A tego nie zmienią słowa prezesów sądów. Zresztą problemów do uregulowania jest znacznie więcej. To też słynny par. 6 (rozporządzenia dot. urzędówek), o którego usunięcie apelowaliśmy, a zgodnie z którym w sprawie cywilnej pełnomocnik z urzędu, który wywalczył dla klienta wygraną, może otrzymać od sądu zwrot kosztów dopiero po wykazaniu bezskuteczności ich egzekucji od procesowego przeciwnika – przypomina.

Także projekt przygotowany przez adwokatów: Leszka Cholewę, Pawła Gierasa, Pawła Makowskiego i prezesa Przemysława Rosatiego zawiera wskazanie, że "w przypadku braku satysfakcjonującego rozwiązania sprawy wynagrodzeń adwokatów za pomoc prawną świadczoną z urzędu w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r. Krajowy Zjazd Adwokatury upoważni Naczelną Radę Adwokacką do podjęcia wszelkich, uwzględniających fundamenty ustrojowe Adwokatury i prawo każdego obywatela do sądu, działań zmierzających do skutecznego wyegzekwowania realizacji postulatów środowiska adwokackiego w zakresie zasad wykonywania pomocy prawnej z urzędu, w tym podejmowania adekwatnych form protestu i pomocy w organizowaniu tego protestu."

Czytaj także komentarz praktyczny w LEX: Chabel Cezary, Zakres przedmiotowy pojęcia „nieodpłatna pomoc prawna” oraz wyłączenia ustawowe>

 

Nowość
Bestseller
Meritum adwokata i adwokatki
-70%
Nowość
Bestseller

Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska

Sprawdź  

Cena promocyjna: 86.7 zł

|

Cena regularna: 289 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 86.7 zł


Jak zmiany, to systemowe

Trzeci projekt uchwały proponuje prezes Rosati. Zgodnie z nim KZA, uznając, że punktem kluczowym dla równego dostępu obywateli do wymiaru sprawiedliwości i ochrony godności ludzkiej jest sprawnie działający system tzw. prawa ubogich, "wzywa ministra sprawiedliwości do niezwłocznego stworzenia, z udziałem przedstawicieli samorządów zawodowych: adwokatów i radców prawnych, kompleksowego projektu reformy zasad przyznawania, finansowania i organizacji pomocy prawnej z urzędu obejmującego pomoc sądową i przedsądową oraz systemu poradnictwa prawnego realizowanego obecnie w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej". Sam prezes w rozmowie z Prawo.pl nie wyklucza ogólnopolskiego protestu samorządu adwokackiego, "jeżeli po stronie ministerstwa nie dojdzie do głębokiej refleksji nad istotnym, nadal nierozwiązanym problemem, który przecież ciągnie się od 20 lat".

Uważam, że każda forma nacisku na ministra sprawiedliwości jest dobra, jeśli przynosi efekt. Więcej – uważam, że ta kadencja pokazała, że można konsekwentnie naciskać i przeprowadzać zmiany w obszarze związanym z wysokością wynagrodzeń za świadczenie pomocy prawnej z urzędu. Stawki za "urzędówki" pokazują też, jaki stosunek polskie państwo ma do osób, które korzystają z tzw. prawa ubogich. Bo przecież jeżeli ktoś, z różnych przyczyn życiowych, nie jest w stanie pokryć kosztów pomocy prawnej, korzysta z pomocy udzielonej z urzędu, dowiaduje się, że np. sprawa jego dziecka została wyceniona na 90 czy 180 zł. Albo – żeby bardziej przemówić do wyobraźni – że w sprawie o zabójstwo stawka wynosi 600 zł. To, jak państwo upora się z tym problemem, pokaże, na ile jest dojrzałe i na ile szanuje to, co jest zapisane w Konstytucji, czyli prawo każdego obywatela do rzetelnego procesu, także karnego – mówi.

Czytaj: Prezes Rosati: Urzędówki i nieodpłatna pomoc prawna wymagają systemowych zmian>>

Czytaj także w LEX: Organizacja pomocy prawnej>

W jego ocenie remedium na problemy zarówno z "urzędówkami", jak i systemem nieodpłatnej pomocy prawnej byłby kompleksowy projekt, łączący obydwa rozwiązania w jedno i proponujący nowe zasady. – To zamknęłoby problem niskich stawek za "urzędówki", ale jednocześnie pozwoliłoby lepiej wydać pieniądze przeznaczane np. na nieodpłatną pomoc prawną – podsumowuje.

KRRP przygotowuje stanowisko dot. m.in. urealnienie stawek 

O kwestie urzędówek zapytaliśmy Włodzimierza Chróścika, prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych. Przypomniał, że w ostatnim czasie samorząd radcowski skierował apel do 394 prezesów sądów powszechnych i administracyjnych o szersze wykorzystywanie mechanizmu dopuszczającego w konkretnych sytuacjach zwiększenie wynagrodzenia do 600 proc. stawki podstawowej. - Do czasu wdrożenia niezbędnych zmian systemowych należy konsekwentnie sięgać po dostępne już instrumenty prawne, które w określonych przypadkach pozwalają na bardziej adekwatne wynagrodzenie pracy radców prawnych. Nasz apel spotkał się ze zrozumieniem i uznaniem – otrzymujemy odpowiedzi od prezesów sądów, którzy deklarują rozpowszechnienie naszego stanowiska wśród sędziów - zapewnia prezes. 

Jak dodaje, równolegle działania samorządu wspierają dziekani OIRP, którzy rozpoczęli spotkania z prezesami sądów. - Rozmowy koncentrują się na rzeczywistych uwarunkowaniach świadczenia pomocy prawnej z urzędu oraz na potrzebie urealnienia wyceny pracy pełnomocników. Zbieramy dane – także statystyczne – z całego kraju i na ich podstawie wypracowujemy wspólne stanowiska samorządu. Bardzo ważnym elementem naszych działań są rozmowy z MS. Podczas ostatniego posiedzenia KRRP odbyło się spotkanie z adw. Jackiem Różyckim – pełnomocnikiem Ministra ds. kosztów pomocy prawnej. Jednoznacznie potwierdził, że obecny system wynagradzania za urzędówki jest nieskuteczny, a wycinkowe nowelizacje rozporządzeń – polegające na podnoszeniu tylko niektórych stawek – to rozwiązania doraźne, które nie usuwają przyczyn problemów. Przedstawiliśmy wielokrotnie zgłaszane resortowi postulaty – w tym m.in. ustawowe określenie zasad wynagradzania, automatyczną waloryzację stawek, możliwość wypłat cząstkowych lub zaliczek, uregulowanie prawa do odsetek przy opóźnieniach w wypłatach wynagrodzeń przez sądy oraz wskazanie Skarbu Państwa jako jedynego płatnika tych wynagrodzeń - dodaje prezes Chróścik.

Czytaj także artykuł w LEX: Wegner Joanna, Wróblewski Bartłomiej, Prawo jednostki do nieodpłatnej pomocy prawnej>

Radcy nie wykluczają "dodatkowych form nacisku"   

Prezes dodaje również, że dzięki m.in. determinacji radowskiego samorządu powoływano zespół roboczy przy MS – który ma przygotować założenia ustawowej reformy systemu pomocy prawnej. - Nasze stanowisko pozostaje niezmienne: zasady wynagradzania za pomoc prawną z urzędu muszą zostać uregulowane ustawowo, a nie na poziomie rozporządzeń. Tylko wtedy możliwe będzie zapewnienie stabilności, przewidywalności i godnych warunków pracy dla pełnomocników wykonujących tę ważną społecznie funkcję. Jeśli jednak podejmowane działania nie nabiorą tempa i nie przyniosą konkretnych, systemowych rezultatów – samorząd będzie zmuszony rozważyć zastosowanie dodatkowych form nacisku, adekwatnych do skali i powagi problemu - podsumowuje.

Czytaj również artykuł w LEX: Daniluk Dawid, Finansowe aspekty udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego>