Konkurs na prawniczego chatbota zorganizowała Fundacja LegalTech Polska. Jury przy ocenie 13 projektów zgłoszonych  przez 12 zespołów brało pod uwagę przydatność w pracy prawnika lub świadczeniu pomocy prawnej, w doradztwie dla konsumentów, trafność koncepcji i zidentyfikowanej potrzeby, użyteczność w praktyce, innowacyjność pomysłu oraz jakość wykonania.

Czytaj również: Za trzy lata rynek usług prawniczych zdominują kancelarie inwestujące w nowe technologie >>
Polską wersję raportu z badania Wolters Kluwer pt. „Future Ready Lawyer” można pobrać tutaj >> 

 


Stefan dla "Frankowiczów"

Jury pierwsze miejsce przyznało Łukaszowi Kłosowi, twórcę Stefana, który udziela porad w sprawach tzw. kredytów frankowych.  - Uważamy, że narzędzie ma duży potencjał i świetnie odpowiada aktualnym potrzebom rynku, stanowiąc wsparcie dla „frankowiczów” – mówi Tomasz Zalewski, radca prawny, prezes Fundacji LegalTech Polska. Dlaczego? Stefan pozwala uzyskać podstawowe informacje dotyczące potencjalnych roszczeń na podstawie analizy wybranych aspektów konkretnej umowy kredytowej. Chatbot prosi o odpowiednie potrzebne informacje, a następnie na ich podstawie wypełnia dokument – pismo do banku – który klient może wykorzystać. Stanowi to znaczne ułatwienie zarówno dla „frankowicza” – dając mu wstępne rozeznanie co do przysługujących mu roszczeń – jaki dla prawnika, który po podjęciu przez klienta decyzji o skorzystaniu z profesjonalnej pomocy prawnej, ma komplet podstawowych informacji o sytuacji prawnej jeszcze przed pierwszym kontaktem z nim.

Legal Costs Bot pomaga wyliczyć opłaty sądowe

Drugie miejsce zajął chatbot Legal Costs Bot, który pozwala obliczyć opłaty sądowe w sprawach cywilnych i sądowych administracyjnych oraz wymiar urlopu pracowniczego. Jego autorem są pracownicy Wolters Kluwer Polska: Aleksander Worakomski, Hanna Kolenkiewicz, Patryk Ciurak oraz Michał Wójcik. Jury doceniło praktyczny wymiar narzędzia, a także staranność w przygotowaniu całego projektu. - Podobało się nam także podawanie podstawy prawnej w wynikach obliczeń, co umożliwia samodzielną weryfikację poprawności obliczeń dokonywanych przez bota - czytamy w uzasadnianiu. - To dla nas wyjątkowa chwila - nie kryje radości Hanna Kolenkiewicz, członek zespołu i Product Manager w Wolters Kluwer Polska. - Cieszymy się, że udało nam się stworzyć coś innowacyjnego i ważnego dla branży prawniczej, i że zostało to docenione – mówi Hanna Kolenkiewicz. 

Chatbot dla konsumentów

Trzecie miejsce zdobył Pocket Shopper – chatbot, który ma za zadanie wskazać, czy sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego z tytułu rękojmi za wady fizyczne oraz wskazać, jakie uprawnienia mu przysługują. Stworzyli go Piotr Nosek i Ignacy Janiszewski. Jury wysoko oceniło przydatność projektu w praktyce konsumenckiej. - Samo wykonanie wymaga jeszcze usprawnienia, w tym zadbania o zrozumiałość używanego języka dla konsumenta. Przydałaby się także możliwość wytworzenia dokumentu reklamacji dla klienta. Tego typu rozwiązania odpowiadają współczesnym oczekiwaniom konsumentów i zdaniem jury mogą przynosić korzyści zarówno samym konsumentom jak i prawnikom, którzy w ten sposób zyskują nowy rynek – dotychczas oceniany jako nieistotny z biznesowego punktu widzenia - czytamy w uzasadnieniu.

 


Jury postanowiło także przyznać wyróżnienie chatbotowi Centrum Prywatności, którego autorem jest Mikołaj Otmianowski. Chatbot Centrum Prywatności umożliwia zapoznanie się z klauzulą informacyjną użytkownikowi powiązanych stron internetowych, w przejrzysty sposób dzieląc podawane informacje na kategorie.

Czytaj również: Małe firmy potrzebują prawniczego Ubera >>


Pozostałe zgłoszone prace w kolejności alfabetycznej:

  • Asystent umów w profesjonalnej piłce nożnej został stworzony z myślą o praktykujących prawo sportowe prawników, agentów piłkarskich, a także samych piłkarzy. Dzięki rozmowie z chatbotem otrzymuje się szybką odpowiedź, co powinien zawierać ważny kontrakt piłkarski. Autorami są Piotr Gruszka i Kamil Moszczyński.
  • arBOTraż to interaktywny przewodnik po postępowaniu arbitrażowym. Autorami są Weronika Rydzińska i Jakub Zowczak.
  • Copyright Clearance Assistant ma pomagać osobom, które w ramach swoich obowiązków muszą podejmować decyzje co do tego, które materiały znalezione w Internecie mogą legalnie wykorzystać. Autorką jest Olga Bieguńska-Jońca.
  • MediaBot ma ułatwiać zdobywanie informacji na temat mediacji. Użytkownicy mogą uzyskać podstawowe informacje nt mediacji oraz kontakt do mediatorów. Autorami są Aleksandra Rak i Krzysztof Pulak.
  • Mobbing Assistant ma na celu monitorować cyklicznie występowanie zachowań niepożądanych w przedsiębiorstwie, tj. mobbing. Autorem jest Aleksander Bobrowski.
  • Mobster pozwala wstępnie określić, czy mamy do czynienia z mobbingiem w miejscu pracy. Autorami są Aleksander Worakomski, Hanna Kolenkiewicz, Patryk Ciurak oraz Michał Wójcik z Wolters Kluwer Polska, zepsół, który zdobył drugie miejsce w konkursie.
  • Paweł kontra Gaweł ma pomagać mieszkańcom budynków wielorodzinnych zmagających się z problemami sąsiedzkimi. Autorkami są Magdalena Jarosz,  Karolina Lech i Irena Michalewicz. Nadesłana wersja nie pozwala na jej udostępnienie online.
  • Pergamin Legalbot to narzędzie wspierające działanie platformy w zakresie zbierania informacji potrzebnych do wygenerowania potrzebnego rodzaju umów. Autorami są Antoni Wędzikowski i Łukasz Piliszek. To zwycięzca Legal TechDay 2018, wydarzenia, którego współorganizatorem jest Wolters Kluwer Polska.
  • Social Media Lawyers ma pomagać prawnikowi w pozyskaniu wstępnych  informacji od klienta i w zidentyfikowaniu jego problemu dotyczącego naruszeń prawa w Internecie. Autorkami są Mariola Górniak i Agnieszka Rapcewicz.