Happening - jak mówi Prawo.pl Justyna Przybylska, przewodnicząca OZZ „AR PRIM”  będzie polegał na ustawieniu „Kiosku sądowego” z hasłem „Wizę Cię, zobacz nas”, gdzie będą rozdawane „wzroki sądowe” oraz inne formy decyzji sądowych np. „Akt Uwolnienia”, „Prawo laski”, czy „prawo do zasiadania” i inne.

- Ma szokować, zastanawiać, i zaskakiwać, a jednocześnie obnażyć system w jakim funkcjonuje rząd. Jest także oczywistym nawiązaniem do kiosku z wizami, co zdaje się w odczuciu strony rządowej biernie milczącej w sprawie sądownictwa jest mało znaczącym incydentem, ale w odczuciu społecznym pozwala na „dorobienie”. Sytuacja finansowa pracowników sądów również jest fatalna, a rząd nie tylko nie raczy rozwiązać problemu, ale także głosuje przeciwko podwyżkom dla naszej grupy zawodowej nawet jeśli środki finansowe są i istnieje możliwość ich przeniesienia w budżecie. Istotnym elementem inscenizacji happeningu będzie także wskazanie zarobków pracowników sądów, oraz ustawienie elementu imitującego puszkę z hasłem „daj grosika na pracownika”, co w zamyśle jest częścią umożliwiającą wyartykułowanie postulatów. Uważamy również, że przykład idzie z góry, a z pewnością taki „Kiosk sądowy” pozwoli stronie rządowej w krótkim czasie osiągnąć efekt szybkości postępowania - mówi przewodnicząca.

Czytaj: Pracownicy sądów i prokuratur w Marszu Gniewu >>

3 tys. zł za pracę w sądzie

Do każdego "wzroku" i "aktu" wydawanego w kiosku dołączana będzie informacje o zarobkach pracowników sądów, przygotowana na podstawie badań przeprowadzonych wśród 1200 osób.

Wynika z nich, że:

  • poniżej 3 000 zł netto zarabia 116 pracowników,
  • w przedziale 3 000 zł do 3 200 zł netto - 583 pracowników,
  • w przedziale 3 300 zł do 3 500 zł netto – 333 pracowników,
  • w przedziale 3 600 zł do 3 800 zł – 96 pracowników,
  • w przedziale 3 900zł do 4 000zł – 49 pracowników,
  • w przedziale 4 100 zł do 4 200 zł – 23 pracowników.

Sprawdź w LEX: W jaki sposób należy wyliczyć podstawę wynagrodzenia chorobowego prokuratora? >

- Sytuacja pracowników sądów jest dramatyczna nie tylko przez pryzmat zarobków, ale także z uwagi na przeciążenie ilością pracy, złą etatyzacją, fatalnym zarządzaniem, ale także nadmiernym w ostatnich latach wzrostem biurowości, która najczęściej zabiera czas, a nie jest niezbędna. Wszystko to odbija się na szybkości postępowań sądowych, strony czyli obywatele oczekują coraz dłużej na rozstrzygnięcie swoich życiowych spraw. Jako pracownicy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak bardzo wszystko uległo pogorszeniu, nie mniej jednakże nie ponosimy winy za decyzje rządzących - mówi Przybylska.

Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Data urodzenia sędziego lub prokuratora jako informacja publiczna >

17 przyczyn oburzenia

W rozdawanych aktach znalazły się m.in. przyczyny, z powodu których związek zdecydował się na happening i wystawił rządowi ocenę niedostateczną. Znajdują się w 17 punktach i są to m.in.:

  • wykonywanie obowiązków po godzinach, w soboty, niedziele i święta, co dotyczy obowiązków uczestniczenia w czynnościach przykładowo związanych z aresztami, czy koniecznością przesłuchania nieletnich, zakaz wypłacania dodatków za te czynności;
  • brak rozwiązań mających zagwarantować pracownikom swobodę wypoczynku i wyboru wypoczynku w okresie urlopowym, mimo że rozwiązanie jest proste i skuteczne, a było także zgłaszane. Brak płaszczyzny i chęci do rozmów oraz podjęcia decyzji i inicjatywy ustawodawczej.
  • brak rozwiązań w okresie wakacyjnym, który miałby wspierać szybkość postępowań w czasie nieobecności innych pracowników, co powoduje brak możliwości dochowania terminów wykonywania zarządzeń, a co za tym idzie wielokrotne spadki spraw z wokand;
  • zero złotych z podziału oszczędności zwanych „bypassem z powodu niskich zarobków” z powodu zachorowania i wskazywanie liczby dni, powyżej której środki nie przysługują;
  • zero złotych w planach budżetu sądów na planowane podwyżki i przeszeregowania z tytułu awansu, co skutkuje wieloletnim oczekiwaniem na awanse lub wykonywaniem pracy wyższego stopnia za niższe uposażenie;
  • brak działań w kierunku poszerzenia stopnia drogi awansowej i zwiększenia liczby stanowisk w sądach, a zatem drogi awansowej;
  • brak wsparcia w przypadku zmian prawnych, które rzutują na treść pouczeń, pracownicy najczęściej zaskoczeni terminami zmian sami muszą starać się o prawidłowe pouczenia dla obywateli, często pytania te padają na grupie pracowników, gdzie jeden drugiemu stara się służyć wsparciem;
  • brak działań zmierzających do likwidacji zbędnej biurowości, a wręcz jej rozrost w trakcie ostatnich 8 lat;
  • uśmiercenie dialogu społecznego poprzez naruszenie przedmiotu uzgodnień wbrew przepisom prawa i bez udziału wszystkich zainteresowanych stron. Naruszenia uzgodnień zamiast pracodawcy i z wybranymi organizacjami skutkuje podejmowaniem decyzji niekorzystnych dla pracowników. Lekceważenie pism, wniosków i postulatów wszystkich organizacji związkowych, wybiórcze ich sortowanie i sprzyjanie tylko tym posłusznie podpisującym.
  • głosowanie w dniu 27 stycznia 2022 r. przeciwko poprawkom Senatu Rzeczypospolitej Polskiej do ustawy budżetowej mającym na celu doprowadzenie do podwyżki w 2022 r. wynagrodzeń zasadniczych pracowników administracyjnych w sądach i prokuraturach o około 600 zł na etat;
  • doprowadzenie do chaosu w codziennej pracy pracowników wymiaru sprawiedliwości poprzez wprowadzanie coraz to nowych obowiązków, w tym coraz to nowych systemów informatycznych przy jednoczesnym braku integracji tych systemów;
  • podnoszenie opłat sądowych;
  • brak działań w kierunku deklarowanych publicznie (medialnie) upraszania procedur sądowych, skutkujący systematycznym wzrostem ilości spraw trafiających do sądów;
  • dokładanie pracownikom w czasie szczególnym (pandemia COVID) obowiązków w żaden sposób nie związanych z zakresem obowiązków – sprzątanie, w tym sprzątanie toalet i obowiązek dezynfekcji – także nieodpłatnie.

Czytaj w LEX: Kompletność regulacji przesłanek stażowych odprawy emerytalno-rentowej w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury. Glosa do wyroku SN z dnia 24 września 2020 r., III PK 41/19 >

- OZZ „AR PRIM” zauważa, że wymienione powyżej przyczyny wystosowania oceny niedostatecznej, wskazującej na konieczność zmian, nie są przyczynami jedynymi, a jedynie wybranymi i przykładowymi. Powyższe w naszej ocenie i ocenie pracowników jest wystarczającą podstawą do wystawienia noty niedostatecznej i żądania wprowadzenia wreszcie zmian, które będą dobre tak dla pracowników, jak i dla obywateli Państwa Polskiego - wskazano.

Czytaj w LEX: Prokuratura po 5 latach obowiązywania ustawy – Prawo o prokuraturze z 28.01.2016 r. >