Prawne aspekty oceny pracowników
Oceny pracownicze są już w większości organizacji standardem. W latach dziewięćdziesiątych były zjawiskiem nowym, nierzadko kontrowersyjnie postrzeganym przez pracownikw. Obecnie przyjęły się powszechnie. Sam fakt popularności oceniania nie oznacza, że ocena pracownicza zawsze musi być realizowana prawidłowo. W wielu przedsiębiorstwach oceny budzą lęk pracownikw i wątpliwości pracodawcw. Zdarzać się to może zarwno w firmach, w ktrych systemy ocen funkcjonują od lat, jak i w tych, ktre postanowiły dopiero wprowadzić to narzędzie. Źle przygotowana i przeprowadzona ocena pracownicza przynosi szkody zarwno ocenianym pracownikom jak i dokonującym ewaluacji pracodawcom. W wyniku błędw, ostateczną konsekwencją oceny może być spotkanie stron w sądzie pracy. Mimo tego, w wielu zakładach pracy nie rezygnuje się z ocen, błędy nierzadko są powielane, a ocena jest nieprawidłowa nie tylko z punktu widzenia praktyki zarządzania, ale rwnież w odniesieniu do przepisw prawa pracy. Obowiązek pracodawcy dokonywania obiektywnej oceny pracownikw wiąże się z zasadą rwnego traktowania, zakazem dyskryminacji w zatrudnieniu, a także z zasadą poszanowania godności oraz innych dbr osobistych pracownika (art. 111, 112, 113, 183a-183e k.p.). Źle przeprowadzana, subiektywna ocena pracownika naruszać może zasadę rwnego traktowania i zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu.