Coraz większym zainteresowaniem cieszą się odnawialne źródła energii, w tym tzw. pompy ciepła. Są to urządzenia, które oddają energię pozyskaną ze środowiska naturalnego do instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody. Istnieją pompy powietrzne, gruntowe oraz wodne. Bez względu jednak na ich rodzaj, w przypadku, gdy są one montowane w obiektach, które są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej – pojawia się pytanie o to, jak taki zakup rozliczyć na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

 

 

Amortyzacja czy jednorazowy koszt podatkowy?

Urządzenia  stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, co do zasady, podlegają amortyzacji. Podatnicy mogą jednak nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 10 tys. zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas jednorazowy koszt uzyskania przychodu. Cena pompy ciepła z pewnością przekroczy owe 10 tys. zł. W takim przypadku konieczne będzie dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Czytaj w LEX: Jednorazowy odpis amortyzacyjny >>>

Czytaj w LEX: Optymalizacja amortyzacji - przedstawienie najkorzystniejszych metod z ograniczeniami i przypadki szczególne >>>

 

Rozliczenie wydatku na zakup pompy ciepła

Izabela Rutkowska, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Savior Legal&Tax, ekspert w Tax Alert, wyjaśnia w rozmowie z Prawo.pl, że w odniesieniu do pomp ciepła odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać przy zastosowaniu metody liniowej lub degresywnej. Możliwe jest także wyjątkowe dokonanie tzw. jednorazowej amortyzacji.

Czytaj w LEX: Metody amortyzacji >>>

Limit jednorazowej amortyzacji, z której może skorzystać każdy przedsiębiorca, wynosi 100 tys. zł.  Wynika on z art. 22k ust. 14 ustawy o PIT, zgodnie z którym  podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 tys. zł. Dla podatników rozpoczynających w danym roku podatkowym prowadzenie działalności gospodarczej, oraz tzw. małych podatników, limit jednorazowej amortyzacji stanowi równowartość kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

- Powyższy limit nie dotyczy jednak wyłącznie pompy ciepła, lecz wszystkich urządzeń zamortyzowanych jednorazowo w danym roku podatkowym – zwraca uwagę Izabela Rutkowska.

Czytaj w LEX: Odpisy amortyzacyjne w PIT - PORADNIK >>>

Czytaj w LEX: Amortyzacja środków trwałych krok po kroku >>>

 

 

Rozliczenie wydatków na ocieplenie budynków

- Przedsiębiorcy, którzy podejmą decyzję o ociepleniu budynku, nie odczują znacznego odciążenia finansowego w podatkach. Dlaczego? Dlatego, że ocieplenie budynku zgodnie z przepisami prawa spełnia definicję modernizacji. Nie jest to zwykły remont. Wydatki zaś, poniesione na modernizację nie mogą być od razu w całości zaksięgowane w koszty. Owszem, są kosztem, ale w postaci odpisów amortyzacyjnych. Te zaś, są rozłożone w czasie – tłumaczy Edyta Zaniewicz, księgowa, właścicielka biura rachunkowego Propit, ekspertka Tax Alert.

Czytaj w LEX: Remont a ulepszenie - różnice podatkowe na przykładach >>>

Czytaj w LEX: Instalacja pomp ciepła nie zawsze z obniżoną stawką VAT - omówienie orzeczenia >>>

Ważna jest jednak granica pomiędzy remontem a modernizacją. - Różnica między nakładami na remont ulepszeniem środków trwałych polega głównie na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych, a drugie do podwyższenia bądź istotnej zmiany cech użytkowych tego składnika majątkowego – zauważa Edyta Zaniewicz.

Na szczęście, organy podatkowe jednolicie zajmują stanowisko, że ocieplenie budynku to modernizacja. Przykładem może być tu interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  z 10 sierpnia 2021, nr 0114-KDIP2-2.4010.162.2021.1.ASK oraz z 24 czerwca 2020 r., nr 0115-KDIT3.4011279.2020.3.KR.

Sprawdź w LEX: Ulepszenie środka trwałego - PROCEDURA krok po kroku >>>

Jak dodaje Edyta Zaniewicz, sposób zaliczania wydatków na ulepszenie środka trwałego uzależniony jest od ich wartości. Wydatki na ulepszenie w kwocie przekraczającej 10 tys. zł podwyższają wartość środka trwałego i podlegają amortyzacji podatkowej. Natomiast wydatki w kwocie nieprzekraczającej 10 tys. zł mogą zostać zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów. Podstawowa stawka amortyzacyjna dla budynków niemieszkalnych wynosi 2,5 proc. rocznie. Co do zasady oznacza to, iż podatnik w podatku dochodowym w związku z realizowaną inwestycją odczuje niewielką ulgę podatkową. Efekty finansowe będą, bowiem rozłożone na 40 lat. Piszemy o tym również w Tax Alert.

Sprawdź w LEX: Jednorazowy odpis amortyzacyjny - mali podatnicy - ZESTAWIENIE >>>

VAT do odliczenia na bieżąco

Pozostaje jeszcze kwestia VAT. W przypadku czynnych podatników VAT sprawa jest stosunkowo prosta. Jeżeli tylko zakup materiałów budowlanych i usług budowlanych pozostaje w związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą opodatkowaną VAT), to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. VAT zatem, będzie podlegał odliczeniu na bieżąco. Jeżeli faktura za zakup styropianu będzie odebrana przez nabywcę np. w listopadzie i w listopadzie inwestor odbierze materiały budowlane, to podatek będzie odliczony właśnie w tym okresie rozliczeniowym - w listopadzie. 

Trzeba jednak pamiętać, że zakup wybranych materiałów budowlanych oraz nabycie usług budowlanych może się wiązać z obowiązkiem zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności (tzw. split payment). Zapłata za fakturę bezpośrednio na konto kontrahenta, bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności spowoduje to, że dokument nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Więcej w LEX: Split payment w księgach rachunkowych >>>