Obowiązujące od 2019 r. przepisy dotyczące raportowania schematów podatków od początku były uważane za jedne z najtrudniejszych do wdrożenia i wciąż budzą szereg wątpliwości. Ponadto za brak raportowania lub nieterminowe składanie informacji grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych, czyli aktualnie ponad 44 mln zł. Dlatego wielu przedsiębiorców składa MDR-y "na wszelki wypadek", co dotyczy także umów leasingu.
Kiedy leasing jest schematem podatkowym
Minister finansów wydał 24 grudnia ub.r. interpretację ogólną (nr DTS5.8092.4.2024), która co do zasady kończy z taką praktyką.
-Zawarcie umowy leasingu jest często niewłaściwie kwalifikowane przez podmioty składające informację o schemacie podatkowym (leasingodawców, leasingobiorców) jako uzgodnienie podlegające raportowaniu z uwagi na spełnienie ogólnej cechy rozpoznawczej, o której mowa w art. 86a par. 1 pkt 6 lit. d ordynacji podatkowej - wskazuje minister finansów w interpretacji ogólnej.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Informacje podatkowe
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
- kryterium głównej korzyści nie jest spełnione (nie wystąpi tu w ogóle schemat podatkowy z uwagi na niespełnienie definicji z art. 86a par. 1 pkt 10 ordynacji podatkowej);
- leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy.
- nie zna motywacji zawarcia umowy przez klienta (korzystającego);
- umowa jest umową o standardowym kształcie (np. typowa wysokość opłaty, standardowy okres na jaki została zawarta itp.);
- zaoferował klientowi ten model finansowania (mimo że klient początkowo planował zawrzeć innego rodzaju umowę), ale z uwagi na przedstawienie klientowi korzyści podatkowych, klient zdecydował się jednak na leasing operacyjny;
- posiada informację o zawarciu umowy głównie z uwagi na korzyści podatkowe (np. klient sam złoży takie oświadczenie lub leasingodawca jest podmiotem powiązanym z korzystającym);
- zdaje sobie sprawę (lub powinien zdawać sobie sprawę), że klient żąda ustalenia takich postanowień umownych, które jednoznacznie na taki cel wskazują (np. poprzez ustalenie niespotykanych postanowień umownych przez ustalenie szczególnie wysokiej opłaty wstępnej, której nie oczekiwałby działający racjonalnie przedsiębiorca),
- a) czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe;
- b) czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy;
Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa, partnerka w Quidea przyznaje, że podobne w brzmieniu zastrzeżenie pojawiało się już w wcześniej w objaśnieniach podatkowych w sprawie MDR (np. w odniesieniu do obniżenia stawek amortyzacji podatkowej), ale też zmniejsza ono pewność, jaką powinna dawać przedsiębiorcom interpretacja ogólna.
-Umowy leasingu nie stanowią co do zasady schematu podatkowego. Przedsiębiorcy zawierają je bowiem ze względów biznesowych, a nie w celu uzyskania korzyści podatkowych. Z interpretacji ogólnej wynika jednak, że do każdej sytuacji trzeba podejść indywidualnie, ponieważ niektóre umowy leasingu mogą spełniać kryteria uznania za schemat podatkowy. Należy mieć świadomość, że dotychczas w branży leasingowej powszechną praktyką jest ostrożnościowe raportowanie schematów, co zresztą wskazuje MF w wydanej interpretacji. Z kolei organy podatkowe przyjęły praktykę większego dialogu z podatnikami, zwłaszcza w przypadkach nadmiarowego raportowania. Coraz częściej przedstawiciele szefa KAS pytają podatników, czy na pewno chcą zaraportować dane uzgodnienie jako schemat. - mówi Agnieszka Wnuk.
Zobacz także w LEX: Glosa do wyroku NSA z dnia 14 kwietnia 2015 r., II FSK 187/13 > >
- Minister finansów podaje kilka przykładowych okoliczności, w których leasingodawcy lub leasingobiorcy powinni zgłosić schemat podatkowy. Jednak z przykładów tych również nie wynika nic nowego, skupiono się bowiem na kryterium głównej korzyści, stwierdzając jednocześnie, że każdorazowo powinno być ono oceniane indywidualnie. Dodatkowo część przykładów (w szczególności dotyczący powstania schematu po stronie leasingodawcy) została - w mojej opinii - albo wymyślona na potrzeby chwili, albo wskazana zupełnie przypadkowo - mówi Anna Kubicz.














