- Pilotaż ma odpowiedzieć na pytanie, czy i jak skracać czas pracy z zachowaniem tego samego wynagrodzenia. Do programu może się zgłosić każdy pracodawca - duży, mały, prywatny czy instytucja publiczna. Co istotne, nie narzucamy jednego modelu skracania czasu pracy – podkreśla Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.
Jak twierdzi MRPiPS, pilotaż poprzedził rok intensywnych prac badawczo-koncepcyjnych – analizie poddano krajowe i międzynarodowe doświadczenia z wprowadzeniem skróconego czasu pracy. Przeprowadzono również konsultacje z podmiotami, które już wprowadziły omawiane zmiany.
Czytaj więcej: 1 mln zł na skrócenie tygodnia pracy, ale program nie dla każdego >>
Udział w pilotażu
W pilotażu mogą wziąć udział pracodawcy, którzy: prowadzą działalność od co najmniej 12 miesięcy, zatrudniają przynajmniej 75 proc. pracowników na podstawie umów o pracę, obejmą projektem co najmniej połowę załogi, utrzymają zatrudnienie na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego, zagwarantują, że wynagrodzenia pracowników objętych pilotażem nie ulegną obniżeniu przez cały okres jego trwania.
Pilotaż finansowany jest ze środków Funduszu Pracy. W 2025 r. trafi na ten cel 10 mln zł. Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion zł, przy czym koszt projektu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tys. zł.
Cena promocyjna: 8.9 zł
|Cena regularna: 89 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 62.3 zł
Modele skracania czasu pracy
Pracodawcy mogą zaproponować swoje autorskie projekty skróconego czasu pracy, dostosowane do potrzeb swoich pracowników czy warunków i możliwości firmy. Ministerstwo stawia na różnorodność podejść i wspólne poszukiwanie i wypracowanie najbardziej efektywnych modeli skracania czasu pracy: czy to przez czterodniowy tydzień pracy, skrócenie dniówki, dłuższy urlop czy elastyczne godziny rozpoczęcia pracy.
Żeby zgłosić udział w pilotażu należy złożyć wniosek w formie elektronicznej, za pośrednictwem specjalnego generatora dostępnego na stronie internetowej ministerstwa. Wymagane będą m.in. opis projektu, jego cele, założenia i mierniki, a także oświadczenia dotyczące sytuacji prawno-finansowej pracodawcy.
Czytaj również: Są widoki na krótszy czas pracy, za tę samą płacę >>
Harmonogram pilotażu
Nabór do pilotażu potrwa do 15 września, a lista projektów zakwalifikowanych do realizacji zostanie opublikowana najpóźniej 15 października 2025 r.
Realizacja pilotażu rozpoczyna się w dniu zawarcia umowy i jest podzielona na trzy etapy:
· I etap: Przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy – trwa od podpisania umowy i kończy się 31 grudnia 2025 r.,
· II etap: Testowanie wprowadzenia skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r. ;
· III etap: Podsumowanie realizacji projektu pilotażowego – kończy się najpóźniej 15 maja 2027 r. (do tego terminu realizator projektu jest zobowiązany przekazać Ministrowi sprawozdanie końcowe oraz ankiety kwartalne pracodawcy i pracowników).
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Wynagrodzenia, urlopy i czas pracy. Ochrona zatrudnienia i świadectwa pracy. Organizacje pracodawców, związki zawodowe i spory zbiorowe >>
Odpowiedź na potrzeby rynku pracy z korzyścią dla obu stron
Według MRPiPS, samo skrócenie czasu pracy otwiera przed pracodawcami drzwi na wiele korzyści. Łączy się ono nie tylko z większą konkurencyjnością na rynku pracy, ale także z poprawą wydajności pracy i stabilizacją załogi pracowniczej – pracownicy wykazują się dłuższą aktywnością zawodową i wykorzystują możliwości samorozwoju w miejscu zatrudnienia.
Pracownicy funkcjonujący w trybie skróconego czasu pracy wykazują się lepszym stanem zdrowia i mniejszym ryzykiem wypalenia zawodowego – tym samym ich efektywności, produktywność i kreatywności wzrastają, a liczba absencji i wyjść prywatnych spada.
Skrócony czas pracy to także mniej błędów i wypadków –bardziej skupieni pracownicy z niższym poziomem stresu to bezpieczniejsze miejsce pracy.
Regulamin pilotażu dostępny jest na stronie tutaj.












