To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[973,870,357,169,83,21],"dataValuesNormalized":[8,8,3,2,1,1],"labels":["Komentarze i publikacje","Akty prawne","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#007AC3","#85BC20","#EA8F00","#940C72","#232323","#E5202E"],"maxValue":2473,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Czego dotyczy obowiązek informacyjny i kto mu podlega?

Komentowana regulacja nakłada na akcjonariuszy spółki publicznej, którzy osiągnęli, przekroczyli lub posiadali albo też odnotowali zmianę dotychczas posiadanego udziału o określone w przepisie progi w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu spółki publicznej, obowiązek informacyjny względem Komisji Nadzoru Finansowego i spółki.

Co istotne, obowiązek ten dotyczy również podmiotów będących w porozumieniu w kwestii nabywania akcji spółki publicznej czy głosowania w umówiony sposób na walnym zgromadzeniu. Ponadto, zawiadomienie to powinno być dokonane niezwłocznie, bowiem „(…) nie później niż w terminie 4 dni roboczych od dnia, w którym dowiedział się o zmianie udziału w ogólnej liczbie głosów lub przy zachowaniu należytej staranności mógł się o niej dowiedzieć, a w przypadku zmiany wynikającej z nabycia lub zbycia akcji spółki publicznej w transakcji zawartej na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu – nie później niż w terminie 6 dni sesyjnych od dnia zawarcia transakcji.”

Rozwiązanie to służyć ma przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa na rynku kapitałowym, poprzez wprowadzenie obowiązków informacyjnych, zapewniających inwestorom możliwość podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiedzę w kwestii aktualnej sytuacji w spółce. Nie ulega również wątpliwości, że równy dostęp do informacji w przedmiocie akcjonariatu spółki publicznej i bieżąca wiedza o jego składzie ma niebagatelny wpływ na jej wartość. Zatem wkład tejże regulacji w przejrzystość rynku kapitałowego należy ocenić pozytywnie.

 

Szerszy zakres informacji i teleinformatyzacja

Ustawodawca nie poprzestał jednak na tym i zdecydował się dostosować przepis do dynamicznych zmian, jakie zachodzą na rynku kapitałowym. Na gruncie niedawno uchwalonego „warzywniaka” uzupełniony został zakres informacji przekazanych wraz z zawiadomieniem do Komisji Nadzoru Finansowego w związku z ujawnieniem stanu posiadania w spółce, o:

  • numer PESEL, jeżeli podmiotem dokonującym zawiadomienia jest osoba fizyczna;
  • kod LEI, jeżeli podmiotem dokonującym zawiadomienia jest podmiot inny niż osoba fizyczna;
  • kod LEI emitenta akcji, których dotyczy zawiadomienie;
  • aktualny adres zamieszkania lub adres siedziby podmiotu dokonującego zawiadomienia.

 

Takie rozszerzenie, zdaniem ustawodawcy, ma stworzyć podstawy do utworzenia kompletnej bazy akcjonariuszy spółek publicznych, które to dane będą zgodne z tymi przekazywanymi przez firmy inwestycyjnej na podstawie innych regulacji. W dłuższej perspektywie możemy zatem spodziewać się, że komentowany przepis przyczyni się do ujednolicenia obowiązków informacyjnych w tym obszarze, zwiększenia poziomu bezpieczeństwa obrotu, ułatwiając tym samym inwestorom, podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych, dzięki informacjom skoncentrowanym w jednym miejscu.

Warto jednak zwrócić uwagę na rozróżnienie informacji przekazanych w zawiadomieniach do spółki i tych kierowanych do Komisji, bowiem ustawodawca zdecydował, że zarówno PESEL, kod LEI zawiadamiającego, jak i aktualny adres zamieszkania lub adres siedziby podmiotu dokonującego zawiadomienia, będą zamieszczenie wyłącznie w zawiadomieniu kierowanym do Komisji. Regulacje te weszły w życie 29 września 2023 r.

 

Cena promocyjna: 60.3 zł

|

Cena regularna: 67 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Ostatnią ze zmian, jaką wprowadził „warzywniak” w omawianym przepisie jest wprowadzenie w ust. 4c systemu teleinformatycznego, służącego składaniu wyżej wspomnianych zawiadomień, który to będzie udostępniony przez komisję na jej stronie internetowej. Warto przy tym wspomnieć, że dotychczas brak było regulacji, mówiących o formie bądź kanałach przekazywanych zawiadomień. Według praktyki, składano je w formie papierowej w biurze podawczym Komisji Nadzoru Finansowego lub wysyłano za pomocą operatora pocztowego. Chociaż nie jest to rozwiązanie nowe, bowiem podobne zostało już wprowadzone w art. 19 Rozporządzenia MAR czy art. 77a ust. 3 niniejszej ustawy, to można z dużą dozą pewności powiedzieć, że zmiana ta przyczyni się do usprawnienia przepływu tego typu informacji oraz wpłynie pozytywnie na efektywność i jakość nadzoru ze strony Komisji. Na przygotowanie się do przyjęcia tego rozwiązania, zostało również niewiele czasu, bowiem regulacja ta wchodzi w życie wraz z 1 marca 2024 r.

W świetle powyższego, warto zwrócić również uwagę na daty wejścia w życie poszczególnych regulacji, bowiem kwestia ta może stanowić problem w przedmiocie prawidłowego wywiązywania się z obowiązków informacyjnych przez akcjonariuszy. W pierwszej kolejności należy zatem pamiętać, iż mimo że regulacja dotycząca systemu telekomunikacyjnego obowiązuje od 1 marca 2024 r., to akcjonariusze mają już możliwość fakultatywnego korzystania z niego. Nie zmienia to jednak faktu, że informacje zawarte w znowelizowanym przepisie powinny już teraz znajdować się w składanych zawiadomieniach również w formie papierowej, bowiem przepis regulujący tę kwestię wszedł w życie 29 września 2023 r.

Weronika Koc, młodszy prawnik, Dział Prawa Rynku Kapitałowego Filipiak Babicz Legal