W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Obrót instrumentami finansowymi
Najczęściej czytane w temacie:
- Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, [w:] Prawo rynku kapitałowego. Komentarz
- Łączenie spółek kapitałowych. Regulacje prawnorachunkowe w Kodeksie spółek handlowych i innych ustawach
- Jak należy rozumieć pojęcia „osoba reprezentująca osobę prawną lub jednostkę” i „osoba upoważniona do działania w imieniu...
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, [w:] Prawo rynku kapitałowego. Komentarz
- Łączenie spółek kapitałowych. Regulacje prawnorachunkowe w Kodeksie spółek handlowych i innych ustawach
- Jak należy rozumieć pojęcia „osoba reprezentująca osobę prawną lub jednostkę” i „osoba upoważniona do działania w imieniu...
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Czego dotyczy obowiązek informacyjny i kto mu podlega?
Komentowana regulacja nakłada na akcjonariuszy spółki publicznej, którzy osiągnęli, przekroczyli lub posiadali albo też odnotowali zmianę dotychczas posiadanego udziału o określone w przepisie progi w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu spółki publicznej, obowiązek informacyjny względem Komisji Nadzoru Finansowego i spółki.
Co istotne, obowiązek ten dotyczy również podmiotów będących w porozumieniu w kwestii nabywania akcji spółki publicznej czy głosowania w umówiony sposób na walnym zgromadzeniu. Ponadto, zawiadomienie to powinno być dokonane niezwłocznie, bowiem „(…) nie później niż w terminie 4 dni roboczych od dnia, w którym dowiedział się o zmianie udziału w ogólnej liczbie głosów lub przy zachowaniu należytej staranności mógł się o niej dowiedzieć, a w przypadku zmiany wynikającej z nabycia lub zbycia akcji spółki publicznej w transakcji zawartej na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu – nie później niż w terminie 6 dni sesyjnych od dnia zawarcia transakcji.”
Rozwiązanie to służyć ma przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa na rynku kapitałowym, poprzez wprowadzenie obowiązków informacyjnych, zapewniających inwestorom możliwość podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiedzę w kwestii aktualnej sytuacji w spółce. Nie ulega również wątpliwości, że równy dostęp do informacji w przedmiocie akcjonariatu spółki publicznej i bieżąca wiedza o jego składzie ma niebagatelny wpływ na jej wartość. Zatem wkład tejże regulacji w przejrzystość rynku kapitałowego należy ocenić pozytywnie.
Szerszy zakres informacji i teleinformatyzacja
Ustawodawca nie poprzestał jednak na tym i zdecydował się dostosować przepis do dynamicznych zmian, jakie zachodzą na rynku kapitałowym. Na gruncie niedawno uchwalonego „warzywniaka” uzupełniony został zakres informacji przekazanych wraz z zawiadomieniem do Komisji Nadzoru Finansowego w związku z ujawnieniem stanu posiadania w spółce, o:
- numer PESEL, jeżeli podmiotem dokonującym zawiadomienia jest osoba fizyczna;
- kod LEI, jeżeli podmiotem dokonującym zawiadomienia jest podmiot inny niż osoba fizyczna;
- kod LEI emitenta akcji, których dotyczy zawiadomienie;
- aktualny adres zamieszkania lub adres siedziby podmiotu dokonującego zawiadomienia.
Takie rozszerzenie, zdaniem ustawodawcy, ma stworzyć podstawy do utworzenia kompletnej bazy akcjonariuszy spółek publicznych, które to dane będą zgodne z tymi przekazywanymi przez firmy inwestycyjnej na podstawie innych regulacji. W dłuższej perspektywie możemy zatem spodziewać się, że komentowany przepis przyczyni się do ujednolicenia obowiązków informacyjnych w tym obszarze, zwiększenia poziomu bezpieczeństwa obrotu, ułatwiając tym samym inwestorom, podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych, dzięki informacjom skoncentrowanym w jednym miejscu.
Warto jednak zwrócić uwagę na rozróżnienie informacji przekazanych w zawiadomieniach do spółki i tych kierowanych do Komisji, bowiem ustawodawca zdecydował, że zarówno PESEL, kod LEI zawiadamiającego, jak i aktualny adres zamieszkania lub adres siedziby podmiotu dokonującego zawiadomienia, będą zamieszczenie wyłącznie w zawiadomieniu kierowanym do Komisji. Regulacje te weszły w życie 29 września 2023 r.
Cena promocyjna: 60.3 zł
|Cena regularna: 67 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Ostatnią ze zmian, jaką wprowadził „warzywniak” w omawianym przepisie jest wprowadzenie w ust. 4c systemu teleinformatycznego, służącego składaniu wyżej wspomnianych zawiadomień, który to będzie udostępniony przez komisję na jej stronie internetowej. Warto przy tym wspomnieć, że dotychczas brak było regulacji, mówiących o formie bądź kanałach przekazywanych zawiadomień. Według praktyki, składano je w formie papierowej w biurze podawczym Komisji Nadzoru Finansowego lub wysyłano za pomocą operatora pocztowego. Chociaż nie jest to rozwiązanie nowe, bowiem podobne zostało już wprowadzone w art. 19 Rozporządzenia MAR czy art. 77a ust. 3 niniejszej ustawy, to można z dużą dozą pewności powiedzieć, że zmiana ta przyczyni się do usprawnienia przepływu tego typu informacji oraz wpłynie pozytywnie na efektywność i jakość nadzoru ze strony Komisji. Na przygotowanie się do przyjęcia tego rozwiązania, zostało również niewiele czasu, bowiem regulacja ta wchodzi w życie wraz z 1 marca 2024 r.
W świetle powyższego, warto zwrócić również uwagę na daty wejścia w życie poszczególnych regulacji, bowiem kwestia ta może stanowić problem w przedmiocie prawidłowego wywiązywania się z obowiązków informacyjnych przez akcjonariuszy. W pierwszej kolejności należy zatem pamiętać, iż mimo że regulacja dotycząca systemu telekomunikacyjnego obowiązuje od 1 marca 2024 r., to akcjonariusze mają już możliwość fakultatywnego korzystania z niego. Nie zmienia to jednak faktu, że informacje zawarte w znowelizowanym przepisie powinny już teraz znajdować się w składanych zawiadomieniach również w formie papierowej, bowiem przepis regulujący tę kwestię wszedł w życie 29 września 2023 r.
Weronika Koc, młodszy prawnik, Dział Prawa Rynku Kapitałowego Filipiak Babicz Legal
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.













