Chodzi o ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, czyli tzw. "warzywniak". Nowelizuje ona aż 41 ustaw. Jej celem jest uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania instytucji rynku finansowego, w szczególności w zakresie eliminacji barier dostępu do tego rynku, usprawnienie nadzoru nad nim, ochrona klientów instytucji finansowych oraz akcjonariuszy mniejszościowych w spółkach publicznych, a także zwiększenie poziomu cyfryzacji w realizacji przez Komisję Nadzoru Finansowego i Urząd Komisji Nadzoru Finansowego obowiązków nadzorczych.

Czytaj też: Postępowania wyjaśniające bardziej karne niż administracyjne - ale bez obrońcy

Rezygnacja ze stanowiska nie uchroni członka rady nadzorczej banku przed karą

Oustsourcing usług przez banki 

Ustawa wprowadza do prawa bankowego zmiany dotyczące oustsourcingu. Od 29 września także outsourcerzy mogą powierzać wykonanie czynności innym podmiotom (podoutsourcing), pod warunkiem uzyskania wcześniej zgody banku na dalsze powierzenie. Ponoszą oni również odpowiedzialność odszkodowawczą wobec banków za szkody wyrządzone klientom przez swoich "podwykonawców.

"Warzywniak" wprowadza również zmiany dotyczące zarządzania ryzykiem. - Bank będzie miał obowiązek uwzględnić w systemie zarządzania ryzykiem, ryzyko związane z podoutsourcingiem. Natomiast Komisja Nadzoru Finansowego otrzymała możliwość żądania od banków przedstawienia zasad zarządzania tym ryzykiem, przedstawienia umów podoutsourcingu lub złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących ich realizacji – tłumaczy Aneta Serowik, adwokat, counsel w praktyce prawa korporacyjnego w kancelarii Kochański & Partners.

Ochrona klientów przy zakupie obligacji

Jedna z ważniejszych zmian w "warzywniaku" dotyczy ustawy o obligacjach.

- W celu ochrony inwestorów indywidualnych ograniczono możliwość oferowania obligacji korporacyjnych klientom detalicznym poza rynkiem regulowanym, ASO  (alternatywny system obrotu) oraz platformami finansowania społecznościowego. Minimalna wartość nominalnej obligacji możliwej do zaoferowania wynosi minimum 40 tys. euro. Sprzedaż klientom detalicznym obligacji jest możliwa wyłącznie za pośrednictwem firm inwestycyjnych – wyjaśnia Aneta Serowik.

Nowe przepisy przewidują, że ograniczenie wartości nominalnej obligacji nie ma zastosowania do obligacji dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub ASO, co jest uzasadnione większą transparentnością emitentów na tych rynkach. Ustawa wprowadza także tzw. obligacje transformacyjne, czyli takie, których cel emisji polega na sfinansowaniu nowej inwestycji sprzyjającej przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju.

Nowe przepisy ograniczają wprowadzanie do obrotu praw uczestnictwa alternatywnych spółek inwestycyjnych dla klientów detalicznych oraz zakaz zaciągania przez alternatywne spółki inwestycyjne pożyczek od osób fizycznych. - Celem tego rozwiązania jest zabezpieczenie klientów rynku finansowego przed agresywnymi strategiami sprzedażowymi najbardziej ryzykownych funduszy inwestycyjnych – tłumaczy dr Piotr Pałka, radca prawny i wspólnik Derc Pałka Kancelaria Radców Prawnych.

 

Nowość
Nowość

Barbara Andrzejuk, Izabela Heropolitańska

Sprawdź  

Fundusze inwestycyjne też czekają zmiany

"Warzywniak" dostosowuje polskie przepisy do rozporządzenia UE 2017/2402 w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji. Zmienia też nazwę „fundusz sekurytyzacyjny” na  „fundusz wierzytelności”. - Przy tym zachowano tożsamość podmiotową, prawa oraz uprawnienia posiadane dotychczas przez fundusze sekurytyzacyjne – tłumaczy Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Usunięto też nałożony na dystrybutorów obowiązek comiesięcznego przekazywania TFI wykazu czynności mających na celu poprawienie jakości świadczonych usług i dokumentów potwierdzających poniesione z tego tytułu koszty oraz obowiązek dokonania przez TFI weryfikacji zgodności tych czynności z przepisami prawa i interesem uczestników oraz zasadności i prawidłowości ustalenia tych kosztów.

- Były to nadmiarowe regulacje nałożone na polskie TFI, którymi nie są obarczone fundusze zagraniczne. Największą zmianą jest jednak wprowadzenie usługi dystrybucji, nowej, dodatkowej obok zachęt, formy rozliczania się z dystrybutorem. Mamy nadzieję, że to rozwiązanie poprawi możliwość dystrybuowania polskich funduszy inwestycyjnych – podkreśla Małgorzata Rusewicz, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami. 

Bardziej dotkliwe sankcje na gruncie ustawy o usługach płatniczych 

Nowe przepisy podnoszą do 500 tys. zł. wysokość administracyjnych kar pieniężnych nakładanych na zarządzających bezpośrednio odpowiedzialnych za nieprawidłowości. - Do tej pory maksymalnie kara wynosiła trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia brutto osoby odpowiedzialnej za naruszenie - tłumaczy Piotr Żelek, radca prawny i wspólnik zarządzający w FinLegalTech Żelek i Wspólnicy sp.k. 

Ponadto do ustawy o usługach płatniczych dodano art. 116a.  Nowe uregulowanie przewiduje sankcje administracyjne dla zarządzających bezpośrednio odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości także po zakończeniu pełnienia przez nie funkcji (albo po ustaniu członkostwa w organie statutowym). 

Zmodyfikowano również art. 117j ust. 2 ustawy o usługach płatniczych. - Przepis  jest ważny dla tych, którzy planują składać wniosek o wpis do rejestru małych instytucji płatniczych, ponieważ znacząco zmienił zakres załączników do wniosku. Dołączyć trzeba m. in. program, plan finansowy, procedurę zarządzania ryzykiem. Wcześniej załączniki były dwa, tj. wykaz usług płatniczych (wraz ze schematem graficznym i ich opisem) oraz odpowiednie oświadczenie wnioskodawcy. Oznacza to na pewno wydłużenie postępowań wpisowych, skoro dokumentów podlegających analizie będzie znacznie więcej – wskazuje Piotr Żelek.

Będzie to także oznaczało, że słabiej przygotowani wnioskodawcy mogą sobie z tym nie poradzić.

Zmiany dla akcjonariuszy

" Warzywniak" wprowadza zmiany w ustawie o ofercie. Od piątku przepisy przewidują obowiązek składania przez akcjonariuszy notyfikacji o zmianie progu w ogólnej liczbie głosów, o której mowa w art. 69 ust. 1 tej ustawy, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, umieszczonego na stronie internetowej KNF.

Zmianie ulegnie też art. 83a ustawy o ofercie, pozwalający na żądanie odkupu akcji spółki publicznej, której akcje zostały sankcyjne wykluczone z obrotu, akcjonariuszom posiadającym mniej niż 5 proc. głosów w ogólnej liczbie głosów na WZA. Mianowicie, prawo odkupu akcji uzyskają akcjonariusze spółki publicznej notowanej w alternatywnym systemie obrotu.

Aneta Serowik zwraca też uwagę, że wskutek nowelizacji powoływany przez WZA spółki publicznej na podstawie art. 84 ustawy, rewident do spraw szczególnych, uzyska uprawnienia do badania nie tylko spółki publicznej, ale także jej spółek-córek. Przedmiot badania trzeba będzie określić w treści uchwały.