Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy  1,7 mld zł na wsparcie polskich przedsiębiorstw, w tym z sektora transportu, które zostały dotknięte epidemią wirusa SARS-CoV-2. Od 6 maja przedsiębiorcy mogą starać się o leasing operacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty, pożyczkę na finansowanie wynagrodzeń w sektorze MŚP oraz pożyczkę na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym. - Te produkty finansowe pozwolą przedsiębiorstwom na przetrwanie trudnego okresu związanego z wprowadzeniem stanu epidemii. Zasady ich przyznawania zostały dostosowane do obecnych realiów rynkowych, proponujemy kilkuletnie okresy finansowania oraz wydłużone okresy karencji. Jesteśmy przekonani, że polskie przedsiębiorstwa, zwłaszcza z branży transportowej, dzięki temu wsparciu przetrwają ten trudny czas i będą w stanie zagwarantować utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy – mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Co oferuje ARP?

Czytaj również: Przedsiębiorco - sprawdź jak skorzystać ze wsparcia >>

 


Leasing operacyjny z karencją w spłacie

Leasing operacyjny z karencją w spłacie skierowany jest do podmiotów sektora transportowego, które – w związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego – znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Przeznaczony jest na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Kwota leasingu sięgać może 5 mln zł netto, a okres finansowania może trwać do 6 lat. Karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy (co w przypadku kosztów leasingu standardowego ciągnika siodłowego z naczepą może wzmocnić bieżącą płynność spółki kwotą ok. 111 tys. zł).

Pożyczki na finansowanie wynagrodzeń i  deficytu

Pożyczka obrotowa pozwoli na sfinansowanie kosztów wynagrodzeń netto w firmach MŚP przez okres do 2 lat (wynagrodzenia trafią bezpośrednio na konta pracowników), przy wydłużonym okresie karencji do 12 miesięcy. Z kolei pożyczka na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym będzie mogła wynosić od 0,8 mln zł do 5 mln zł, okres finansowania będzie sięgał do nawet 6 lat, zaś okres karencji zostanie wydłużony do 15 miesięcy.

 

Jak złożyć wniosek

Pod adresem www.arp-tarcza.pl działa Portal Klienta. Tam może zapoznać się z ofertą, wybrać odpowiedni dla siebie produkt, a następnie złożyć wniosek przez internet. Proces składania wniosku odbywa się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego do uwierzytelnienia oraz elektronicznego podpisywania wniosku. Po uwierzytelnieniu, przedsiębiorca składający wniosek wprowadza NIP lub regon, a dane jego firmy są automatycznie pobierane przez system z bazy danych GUS. W zależności od wybranego produktu, przedsiębiorca wprowadza kolejne informacje, załącza niezbędne dokumenty, czy zaznacza właściwe oświadczenia. Po wprowadzeniu wymaganych danych kompletny wniosek zostaje wyświetlony, a przedsiębiorca po jego sprawdzeniu podpisuje go, przy wykorzystaniu Profilu Zaufanego i wysyła automatycznie do ARP S.A.

Całą procedurę można więc przeprowadzić w trybie online. Jak podkreśla Ministerstwo Rozwoju jest to możliwe dzięki ostatnim zapisom przyjętym w rekomendacjach rządu z tzw. tarczy antykryzysowej 2.0. Dają one możliwość zawierania i aneksowania umów w formie dokumentowej, a nie, jak dotychczas, obligatoryjnie w formie pisemnej. Niezbędne informacje będzie można uzyskać na infolinii Polskiego Funduszu Rozwoju.

Dlaczego szczególna pomoc dla branży transportowej

- Obrót towarów w Europie funkcjonuje w znacznym stopniu w oparciu o polską branżę transportową - mówi wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. - Chcemy, aby w nowych warunkach, które wymuszą przedefiniowanie łańcuchów wartości i dostaw, nasza rodzima branża zachowała swoją konkurencyjność i była gotowa do odpowiedzi na nowe wyzwania. Aby tak się stało, w tarczy antykryzysowej przewidzieliśmy rozwiązania przeznaczone specjalnie dla tego sektora – podkreśla wicepremier. Udział polskiego transportu towarowego w UE przekracza  16 proc., a międzynarodowy -  aż 25 proc.