Projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac Rady Ministrów pod numerem UC135. Ma zostać przyjęty przez rząd w I kwartale 2026 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki przyznaje, że projekt jest efektem prac analitycznych rozpoczętych jeszcze w 2019 r. przez poprzedników obecnego rządu. Uwzględnia też wiele zjawisk, które uwidoczniły się w trakcie pandemii Covid-19.

– Ostatnie trzy bardzo niespokojne lata w turystyce oraz konieczność podejmowania szybkich i zdecydowanych działań przeciwdziałających kolejnym kryzysom, nie uzasadnia podejmowania w obszarze prawa turystycznego radykalnych, reformatorskich działań. Co do zasady zmiany mają opierać się na dobrych rozwiązaniach funkcjonujących dziś w przepisach hotelarskich, pilockich i przewodnickich, ma to być więc droga ewolucji, nie zaś rewolucji w tym obszarze – zastrzega resort.

>>> Czytaj: ​Jak rozliczyć najem krótkoterminowy

Najem krótkoterminowy to hotelarstwo

Projekt ma doprecyzować przepisy regulujące świadczenie usług hotelarskich i przesądzić, że pojęcie usług hotelarskich na gruncie prawnym obejmuje pojęcie najmu krótkoterminowego.
– Dzięki temu rozwiązaniu będzie można skuteczniej zwalczać zjawisko szarej strefy w zakresie świadczenia usług hotelarskich/najmu krótkoterminowego – czytamy w założeniach.

W tym zakresie projekt ma dostosować polskie przepisy do unijnego rozporządzenia STR, czyli rozporządzenia 2024/1028 dotyczącego gromadzenia i udostępniania danych dotyczących usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych. Będzie ono stosowane we wszystkich państwach UE od 20 maja 2026 r. i obejmie swoim zakresem m.in. wynajem pokoi za pośrednictwem platformy Airbnb.

Co ciekawe, sama firma Airbnb twierdzi, że popiera nowe rozwiązanie, które może być dla niej bardziej korzystne niż niektóre regulacje lokalne.
– Przez ostatnie dwa lata Airbnb nawoływało do wprowadzenia wspólnotowych przepisów dotyczących wynajmu krótkoterminowego, dzięki którym prawo w tym zakresie stałoby się bardziej spójne w całej UE. – czytamy w stanowisku na jej stronie internetowej.

Projekt ustawy zapewni stosowanie w Polsce rozporządzenia STR w zakresie m.in.:

  • obowiązku nadawania przez właściwe organy krajowe indywidualnych numerów identyfikacyjnych tzw. innym obiektom, w których są świadczone usługi hotelarskie;
  • wprowadzenia sankcji w prawie krajowym służących zabezpieczeniu właściwego stosowania przepisów rozporządzenia STR;
  • przekazywania danych dotyczących innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie do pojedynczego cyfrowego punktu dostępu w państwie członkowskim przez platformy internetowe pośredniczące w najmie krótkoterminowym.

Nowe obowiązki dla hotelarzy

Projekt przewiduje następujące „rozwiązania o charakterze regulacyjnym”:

  1. Doprecyzowanie pojęcia usługi hotelarskiej – uznanie, że obejmuje ona krótkotrwałą usługę trwającą nie dłużej niż 30 dni, a pojęcie to jest tożsame z „najmem krótkoterminowym”.
  2. Zmiana definicji „przedsiębiorcy” – dostosowanie jej do definicji zawartej w ustawie z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
  3. Przeniesienie do ustawy przepisów dotyczących sankcji, obecnie określonych w rozporządzeniu. Stanowi to realizację wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 lutego 2023 r. (sygn. akt: II GSK 1458/19).
  4. Stworzenie Centralnego Wykazu Turystycznych Obiektów Noclegowych (CWTON) – internetowego rejestru prowadzonego na zasadach zbliżonych do wykazu obiektów hotelarskich. Obiekty będą otrzymywać indywidualne numery identyfikacyjne nadawane przez gminy. Przedsiębiorca lub rolnik będzie zobowiązany zgłosić obiekt, przedłożyć regulamin porządkowy oraz złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej o spełnieniu wymagań (m.in. przeciwpożarowych, sanitarnych). Wprowadzone zostaną wysokie kary za naruszenia obowiązków ewidencyjnych.
  5. Nałożenie obowiązku posiadania regulaminu porządkowego w każdym obiekcie świadczącym usługi hotelarskie. Regulamin musi zawierać m.in. zasady ciszy nocnej, długość doby hotelowej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa osób małoletnich oraz numer identyfikacyjny obiektu. Dokument powinien być umieszczony w widocznym miejscu.
  6. Wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych za używanie oznaczeń wprowadzających w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu.
  7. Wprowadzenie zakazu wpisania obiektu do ewidencji pod nazwą wprowadzającą w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu.
  8. Wprowadzenie możliwości wykreślenia obiektu z ewidencji w przypadku powtarzających się naruszeń prawa w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Ponowny wpis będzie możliwy dopiero po roku, a w tym czasie obowiązywać będzie zakaz świadczenia usług hotelarskich w obiekcie.
  9. Przyznanie kompetencji radom gmin do wyznaczania stref, w których nie mogą być świadczone usługi hotelarskie (w tym najem krótkoterminowy) w tzw. innych obiektach. Nie będzie to dotyczyło hoteli, moteli, pensjonatów itp..
  10. Umożliwienie wnioskowania o kontrolę obiektu przez mieszkańców oraz organy wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych w przypadku najmu krótkoterminowego w obiektach zbiorowego zamieszkania. Brak spełnienia wymagań lub brak możliwości przeprowadzenia kontroli będzie podstawą do wykreślenia obiektu z ewidencji.