Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na tych dealerów 170 milionów złotych zł kary za zmowę terytorialno-cenową. Karę nałożono na spółkę Claas Polska, która zarządza systemem dystrybucji maszyn rolniczych Claas, oraz pięciu dealerów: Agro Sznajder WKP, Przedsiębiorstwo Techniczno-Handlowe Roltex, Świerkot, Agrimasz oraz Agroas. Zmowa trwała ponad dekadę (w latach 2011-2023). Zmowa - jak wyjaśnia UOKiK - polegała na terytorialnym podziale klientów, co oznaczało, że np. rolnik, który, chciał kupić ciągnik marki Class, musiał to zrobić u najbliższego dealera. W efekcie rolnicy nie mogli kupić maszyn rolniczych i części zamiennych do nich w konkurencyjnych cenach i od samodzielnie wybranego sprzedawcy.
Dealerzy mieli przydzielone obszary, na których mogli sprzedawać maszyny. Gdy rolnik sam zgłosił się do dealera z prośbą o przedstawienie oferty, był pytany o miejsce zamieszkania. Jeśli było to poza obszarem przydzielonym sprzedawcy, rolnik był kierowany do „właściwego terytorialnie” dealera. Sprzedawcy informowali się wzajemnie o takich kontaktach, również za pośrednictwem Claas Polska. Podział rynku był wspierany przez ustalenia cenowe. Ich celem było przedstawienie mniej korzystnej oferty, jeśli zakupem był zainteresowany rolnik spoza obszaru przydzielonego dealerowi. -Wielu rolników kupuje przez lata maszyny rolnicze tej samej marki. Wynika to ze znajomości sprzętu, dostępu do części i umiejętności jego obsługi i naprawy, a niekiedy obaw związanych ze zmianą marki. Dlatego zmowa dotycząca sprzedaży maszyn i części zamiennych Claas była wyjątkowo niekorzystna dla rolników – wskazuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. -W zamian za lojalność wobec marki, oferowano im cenę wyższą, aniżeli mogliby otrzymać w warunkach uczciwej konkurencji pomiędzy dealerami” – dodaje.
UOKiK ustalił, że spółka Claas Polska brała czynny udział w utrzymywaniu ustaleń podziałowych i cenowych w sieci dystrybucyjnej. Pełniła rolę koordynatora oraz strażnika ustaleń i monitorowała zachowania rynkowe dealerów. Uczestniczyła również w korespondencji dotyczącej przekazywania pomiędzy dealerami zapytań ofertowych od klientów spoza przydzielonych im obszarów. Sami sprzedawcy również obserwowali swoje działania i skarżyli się do Claas Polska, jeśli któryś z nich nie przestrzegał warunków zmowy. Natomiast, jeśli zdarzyły się sytuacje, że dealer sprzedał maszynę rolnikowi spoza „swojego” obszaru, wówczas wypłacał rekompensatę pieniężną sprzedawcy z tego terenu. Kary nałożone na poszczególne spółki wyniosły od 9,37 do 71,25 miliona złotych. Decyzja nie jest prawomocna, spółki mają prawo złożenia odwołania do sądu.

















