W dniu 11 marca 2019 r. zostało  złożone oświadczenie o odstąpieniu w całości od umowy na zaprojektowanie i wdrożenie Platformy e-Zamówienia, zawartej 6 kwietnia 2018 r. z DXC TECHNOLOGY Polska Sp. (dawniej: ENTERPRISE SERVICES Polska) z powodu zwłoki wykonawcy w realizacji umowy. Taki komunikat opublikowało Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Zamówień Publicznych. MC dodał, że prace nad projektem będą kontynuowane. Trwają w tej sprawie uzgodnienia z Urzędem Zamówień Publicznych i Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Z kolei UZP zaznaczył, że  będzie kontynuował prace związane z elektronizacją zamówień. Co to oznacza w praktyce? - Tak naprawdę ta decyzja nie wpłynie na prowadzenie postępowań w formie elektronicznej - uważa Anna Serpina-Forkasiewicz, prezes PortalPZP. - Pełna elektroniczną komunikację i archiwa elektroniczne zapewniają portale e-usług oraz miniPortal te bardziej zaawansowane regulują również proces planowania zamówień, rozliczania umów i obiegu e-faktur – tłumaczy Anna Serpina-Forkasiewicz.

 

Justyna Andała-Sępkowska, Magdalena Falkowska

Sprawdź  

Zgodnie z założeniami centralna platforma miała ruszyć 1 stycznia 2020 r. Planowano, że skorzysta z niej 15 tys. zamawiających przy 125 tys. postępowań. Wartość całego przedsięwzięcia — centralnej platformy e-Zamówień i portali e-Usług — jest szacowana na 16 mln zł. Projekt od początku miał opóźnienia. Przetarg na jego realizację ogłoszono w październiku 2017 r, choć planowano zrobić to w  maju. Rozstrzygnięto go w marcu ubiegłego roku, a umowę podpisano miesiąc później. W połowie kwietnia ubiegłego roku UZP wiedział, że nie wyrobi się z platformą na czas. A od 18 października 2018 r. - zgodnie z unijną dyrektywa 2014/24/UE  - obowiązkowa e-komunikacja jest dla zamówień powyżej progów unijnych. Dla nich zostało przygotowane rozwiązanie tymczasowe miniPortal. Miał on pozwolić na prowadzenie postępowań w formie elektronicznej do czasu, gdy zostanie ukończony projekt e-Zamówienia, czyli do końca 2019 r. Od 1 stycznia zaś wchodzi obowiązek pełnej elektronizacji w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego poniżej progów unijnych prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny. I do tego dnia miała być gotowa Platforma eZamówienia, ale po zerwaniu umowy wiadomo już, że nie powstanie tak szybko.  Zapytaliśmy więc UZP, czy miniPortal będzie działał po 30 grudnia 2019 r.
- Obecnie analizujemy na nowo sytuację Projektu, aby przygotować możliwie najbardziej efektywny plan dalszego działania - mówi  Joanna Orzeł, naczelnik Wydziału Informacji i Edukacji UZP.  - Od tego, na jaki wariant działań się zdecydujemy, uzależniamy nasze dalsze plany co do miniPortalu. Niezależnie jednak od wybranego scenariusza działań, tak jak dotychczas, nie zostawimy zamawiających bez bezpłatnego narzędzia elektronicznego do prowadzenia postępowań - podkreśla Joanna Orzeł.