Do 28 lutego małe i średnie przedsiębiorstwa mogą się ubiegać o pomoc z programu tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju. Co więcej od 2 lutego br. listę kodów PKD wydłużono o dziewięć pozycji, np. szkoły języków obcych, sprzedawców obuwia, pralnie. By dostać pomoc, trzeba spełniać zasady określone przez PFR. Na pierwszy rzut oka zasady są proste. Pod dokładnej analizie regulaminu pojawia się wiele kwestii, które powinny wzbudzić czujność beneficjentów. Zdaniem ekspertów największy problem stanowią "koszty stałe".

Czytaj również: Przedsiębiorcy łamiący obostrzenia mogą stracić rządową pomoc, w tym subwencję finansową z PFR >>

 

Podstawowe zasady – uwaga na zaległości

Aby uzyskać wsparcie trzeba mieć jeden z 54 kodów PKD (wymienione na końcu).
– Co najważniejsze, nie musi to być kod dominujący w przeciwieństwie do tarczy branżowej 6.0 – mówi Agnieszka Larysa - Kubiak z Kancelarii Usług Księgowych w Gdańsku. Poza tym nie można mieć zaległości wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. Wystarczy, że przedsiębiorca wykaże, że nie posiada zaległości w jednym z trzech terminów: na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r., bądź na dzień złożenia wniosku o subwencję.
- Wystarczy spełnienie warunku w jednej z tych dat – wyjaśnia Karol Wątrobiński, radca prawny i wspólnik w kancelarii WNLegal Wątrobiński Nartowski. I dodaje, że za zaległość nie jest uznawane rozłożenie płatności na raty lub ich odroczenie, a także złożenie wniosku do ZUS o zwolnienie z opłacania składek na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej. Tyle, że jak informuje ZUS, by nie mieć zaległości, należy mieć podpisaną umowę z zakładem o ich spłacie. Nie wystarczy zgoda ZUS. - Jeśli nie ma umowy, ZUS nie potwierdzi PFR braku zaległości - mówi Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS. - Tak więc przedsiębiorcom powinno zależeć na szybkim podpisaniu umowy o spłacie zaległości poprzez ich rozłożenie na raty czy odroczenie - dodaje.

Ponadto już od 1 lutego 2021 r. ZUS przyjmuje i  rozpatruje wnioski o zwolnienie z opłacania składek za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. albo za styczeń 2021 r. od płatników składek wskazanych w tarczy branżowej. Z tym, że jednym z warunków zwolnienia z opłacania składek jest przekazanie dokumentów rozliczeniowych za miesiące wskazane we wniosku najpóźniej w terminie do 28 lutego 2021 r.  Jednak płatnicy, którzy chcą złożyć wniosek o subwencję do PFR muszą zdecydować się na przekazanie dokumentów najpóźniej w terminie do 15 lutego 2021 r. (tj. w terminie płatności składek za styczeń). - Umożliwi to rozpatrzenie wniosku o zwolnienie do 28 lutego 2021 r., tj. do dnia zakończenia przyjmowania przez PFR wniosków o subwencję – radzi  Zebrowski.

Może się jednak zdarzyć, że przedsiębiorca jest pewien, że nie ma zaległości, ale otrzyma negatywną decyzję od PFR. Co wówczas? - Może wystąpić do ZUS z  wnioskiem o uzyskanie informacji, jakie dane przekazaliśmy do PFR – odpowiada Paweł Żebrowski. - Zapytanie takie można do nas złożyć wykorzystując wniosek o informację o stanie konta płatnika składek (RD-3). Należy do niego dołączyć załącznik „Potwierdzenie informacji przekazanych przez ZUS do Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) do rozpatrzenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu” (RD-PFR) – dodaje. Ono może być podstawą procedury reklamacyjnej do PFR.

 


Pracownik to osoba zatrudniona na etat

O subwencje mogą starać się mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni (MŚP). By spełniać kryteria trzeba mieć odpowiednie obroty – mikro do 2 mln euro, a MŚP – do 50 mln euro oraz zatrudnienie. - Mikroprzedsiębiorcy to firmy zatrudniające przynajmniej jednego pracownika i  nie więcej niż 9 na dzień 31 grudnia 2019, a jeśli w tamtym okresie nie mieliśmy pracownika, sprawdzamy na dzień 31 lipca 2020r. Z kolei MŚP ma od 10 do 249 pracowników - mówi Agnieszka Larysa Kubiak. I tu pojawia się problem, bo warunków zatrudnienia nie spełnia firma, która nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jak wyjaśnia PFR na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną wyłącznie na podstawie umowy o pracę, z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach: macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Inną definicję stosuje się do wyliczenia wysokości subwencji. Tu regulamin posługuje się pojęciem osoby zatrudnionej, czyli takiej, która pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych. Tu wlicza się więc zleceniobiorców, ale już nie tzw. samozatrudnionych. To też oznacza, że pracownicy skierowani do firmy przez agencję pracy tymczasowej, liczeni są dla agencji.

Spadek przychodów – co z niezapłaconymi fakturami

Po drugie, trzeba wykazać spadek obrotów o co najmniej 30 proc. w określonym przedziale czasowym. - Po pierwsze w tarczy finansowej 2.0 mamy mniej możliwości obliczenia spadku obrotów w porównaniu do pierwszej tarczy - mówi Oskar Możdżyń, prawnik, autor bloga MaszPrawo. Jest on różny zależnie od tego, czy jest się przedsiębiorstwem mikro czy MŚP. Dla mikro jest to czas

  • od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.
  • lub (od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. 

Dodatkowo MŚP musi wykazać stratę w okresie:

  • od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. (spadek przychodów w oparciu o dane rzeczywiste)
  • lub od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 r. do 31 marca 2019 r. (w oparciu o predykcję według najlepszej wiedzy MŚP, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – w oparciu o dane rzeczywiste).

- Tym samym, w odróżnieniu od mikrofirmy, mały lub średni przedsiębiorca musi wykazać stratę rozumianą nie jako spadek obrotów, a jako przewaga kosztów nad przychodami - wyjaśnia Oskar Możdżyń. Jest to o tyle ważne, że strata wpływa też na wysokość subwencji.

Przez pandemię firmy zmagają się jednak z zaległymi płatnościami. I pojawia się pytanie, czy fakturę, która nie została opłacona, należy doliczyć do spadku przychodów? PFR wyjaśnia, że tak, ale pod warunkiem, uprawdopodobnienia braku zapłaty, np. brak zapłaty po upływie 90 dni od terminu płatności. Drugi problem pojawia się, gdy firma sprzedaje majątek, by przetrwać. Według PFR jednorazową sprzedaż środka trwałego dokonaną dla poprawy płynności finansowej należy uwzględnić przy obliczaniu spadku.

Wyliczanie kwoty subwencji – uwaga na limity i koszty stałe

Z punktu widzenia przedsiębiorców najważniejsza jest kwota subwencji, którą mogą dostać. Jeśli chodzi o firmy mikro jest to 18 tys. zł na pracownika przy spadku o co najmniej 30 proc. i 36 tys. zł przy spadku powyżej 60 proc. Z kolei MŚP mogą otrzymać maksymalnie  3,5 mln zł, jednak nie więcej niż 72 tys. zł na pracownika oraz nie więcej niż 70 proc. straty brutto przedsiębiorstwa od listopada 2020 do marca 2021 (okres styczeń – marzec 2021 jest szacowaną stratą). Tyle, że maksymalna kwota finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 nie może w sumie przekroczyć 144 tys. zł na jedną osobę zatrudnioną w przypadku MŚP i 72 tys. zł dla mikrofirm.  Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia powyższych limitów badany będzie na dzień 30 września 2020 r. W efekcie może się okazać, że firmy, które skorzystały z pierwszej tarczy finansowej, w minimalnym stopniu skorzystają z drugiej.
- Wprowadzenie limitu łącznej pomocy PFR 1.0 + 2.0 w kwocie 144 tys. zł na pracownika według stanu zatrudnienia na 30 września 2020 roku spowodowało, że z pomocy praktycznie całkowicie zostały wykluczone firmy z branży organizacji imprez turystycznych, eventowej i spotkań – mówi Alina Dybaś-Grabowska, prezes TOO. A to nie jedyny problem, bo samo liczenie też jest problematyczne, i to bardzo. Karol Wątrobiński uważa, że "koszty  stałe" stwarzają największe kłopoty. - Znamy firmy, które mają dosyć duże koszty miesięczne i bardzo duży spadek obrotów, ale nie są na minusie, mają jakiś zysk. Myślały, że dostaną duże wsparcie, jak przy pierwszej tarczy. Nie przypuszczały jednak, że koszty to tak naprawdę strata - mówi mec. Wątrobiński.  MŚP może mieć spadek o 90 proc., ale ma nawet tylko 10 proc., to nie dostanie wsparcia.

PFR wyjaśnia, że „koszty stałe” oznaczają stratę brutto tj.: ujemny wynik finansowy przed opodatkowaniem, poniesioną w okresie od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r. i wykazaną w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych, z wyłączeniem kosztów aktualizacji wartości aktywów oraz uwzględniającą przychody z tytułu pomocy publicznej uzyskane z innych źródeł (zarówno otrzymane, jak i oczekiwane we wskazanym powyżej okresie). Wydatki na zakup składników majątku kwalifikujących się do środków trwałych, które będą wykorzystywane w działalności gospodarczej, nie stanowią kosztów stałych. - Mikrofirmy miały w tym przypadku dużo łatwiej, bo łatwiej im spełnić warunki. Wystarczy spadek obrotów o 30 proc. i dofinansowanie się należy - kwituje mec. Wątrobiński.  Podobnie uważa Oskar Możdzyń. - Innymi słowy, jeśli MŚP chcę subwencję za miesiące listopad i grudzień 2020 r., to poza stratą muszą mieć również spadek obrotów o min. 30 proc. przy porównaniu tych miesięcy do listopada i grudnia 2019 r. - mówi Możdzyń.

Kody PKD uprawniające do tarczy finansowej 2.0 z PFR

  • 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
  • 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
  • 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
  • 18.14.Z Introligatorstwo i podobne usługi;
  • 46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia;
  • 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
  • 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
  • 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
  • 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
  • 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
  • 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
  • 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
  • 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
  • 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
  • 59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
  • 59.20. Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych
  • 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
  • 74.20.Z Działalność fotograficzna;
  • 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
  • 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
  • 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
  • 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
  • 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
  • 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
  • 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  • 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
  • 85.59.A Nauka języków obcych;
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna;
  • 86.90.D Działalność paramedyczna;
  • 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
  • 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  • 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
  • 91.02.Z Działalność muzeów;
  • 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
  • 93.12.Z Działalność klubów sportowych;
  • 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
  • 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;