Czy w umowie o pracę musi znaleźć się informacja o systemie czasu pracy?
Czy wystarczy tylko wymiar czasu pracy: np 100% etatu?
Pracownicy pracują w równoważnym systemie.
Co powinno być w takim przypadku w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia w punkcie normy czasu pracy?

 

Czy można wpisać: "Dobowa norma czasu pracy wynosi max 12 godz. i przeciętnie tygodniowo 40 godz. w 3 miesięcznym okresie rozliczeniowym"?
 
Odpowiedź: w umowie o pracę nie trzeba określać systemu czasu pracy w jakim jest zatrudniony pracownik

Uzasadnienie: zgodnie z art. 29 § 1 i 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1974 r. Kodeks pracy– dalej k.p., umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
1) rodzaj pracy;
2) miejsce wykonywania pracy;
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
4) wymiar czasu pracy (czyli wymiar etatu na jaki zatrudniony jest pracownik)
5) termin rozpoczęcia pracy.
 
 
Mając powyższe a uwadze wskazać należy, iż w umowie o pracę nie ma obowiązku określania systemu czasu pracy w jakim pracownik jest zatrudniony (wystarczy podanie wymiaru etatu na jaki pracownik został zatrudniony). Taka informacja, jako dodatkowa, może jednak w umowie o pracę się znaleźć.
Zgodnie natomiast z art. 29 § 3 k.p., pracodawca jest zobowiązany do poinformowania pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, m.in. o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy. Dobowa oraz tygodniowa norma czasu pracy określona została w art. 129 k.p. Zgodnie z nim czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Wskazana powyżej dobowa oraz tygodniowa norma czasu pracy jest właściwa dla wszystkich pracowników niezależnie od wymiaru czasu pracy w jakim są zatrudnieni oraz systemu czasu pracy który ich obowiązuje. Zgodnie z tym pracownik zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy w informacji o warunkach zatrudnienia powinien mieć wpisaną 8 godzinną dobową normę czasu pracy oraz przeciętnie 40 godzinną tygodniową normę czasu pracy.
Odróżnić bowiem należy normę czasu pracy od wymiaru czasu pracy pracownika. Wymiar czasu pracy pracownika opisanego w pytaniu zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy może bytć przedłużony do 12 godzin na dobę. Jednak jego norma dobowa i tygodniowa jest taka sama, jak w przypadku pracownika zatrudnione w podstawowym systemie czasu pracy, tj. wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w tygodniu.
Ponieważ pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy obowiązuje taka sama norma czasu pracy, jak pracownika pełnoetatowego, w informacji o warunkach zatrudnienia należy normy jego czasu pracy określić jako 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w tygodniu. Treść tej informacji nie jest uzależniona ani od wymiaru czasu pracy pracownika, ani od systemu czasu pracy, w jakim pracownik jest zatrudniony. Przepisy Kodeksu pracy wyraźnie wymagają podania normy, która jest taka sama dla większości pracowników.
Obok określenia obowiązujących pracownika norm czasu pracy, w informacji pracodawca może jednak wskazać obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy wynikający z umowy o pracę. Na przykład: "Informuję, iż obowiązują Pana następujące normy czasu pracy: dobowa wynosząca 8 godzin na dobę oraz tygodniowa wynosząca przeciętnie 40 godzin w tygodniu. Ponieważ został Pan zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy Pana dobowy wymiar czasu pracy może zostać przedłużony do 12 godzin." Taka dodatkowa informacja nie jest jednak obowiązkowa.
 
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych znajdziesz w Kompasie Księgowo-Kadrowym