KE poinformowała w środę, 7 maja, o najnowszych decyzjach związanych z uchybieniem zobowiązaniom państw członkowskich.
Sprawy skierowane do TSUE
KE kieruje do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Polsce w związku z:
- niedokonaniem transpozycji przepisów dotyczących pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy (dyrektywa 2022/362). Dyrektywa zobowiązuje do zmiany kryterium różnicowania opłaty infrastrukturalnej, jaką wnosi się za przejazd niektórymi pojazdami przez drogi płatne (zamiast klas emisji Euro mają zostać wprowadzone klasy emisji C02). Sprawa dotyczy, poza Polską, także Bułgarii i Grecji. Wszystkie te państwa przedstawiły co prawda harmonogram przyjmowania krajowych środków transpozycji, ale do chwili obecnej nie zgłosiły żadnego środka transpozycji. - Komisja uważa, że wysiłki władz krajowych, aby wprowadzić niezbędne środki, były niewystarczające – czytamy w komunikacie. KE wnioskuje o nałożenie sankcji finansowych.
- niezapewnieniem skutecznego wdrożenia aktu o usługach cyfrowych (rozporządzenie 2022/2065, DSA). Chodzi o niewyznaczenie koordynatora ds. usług cyfrowych i nienadanie mu uprawnień. Państwa członkowskie winne były to zrobić do 17 lutego 2024 r., aby zagwarantować skuteczny nadzór i egzekwowanie przepisów tego rozporządzenia, jak również ustanowić przepisy dotyczące kar nakładanych w przypadku naruszeń tego rozporządzenia. Polska ani nie wyznaczyła koordynatora, ani nie nadała mu uprawnień. Wniosek do TSUE obejmuje też Czechy, Cypr, Hiszpanię i Portugalię. Chociaż państwa te wyznaczyły koordynatorów, nie powierzyły im niezbędnych uprawnień.
Uzasadnione opinie
Czytaj także: Zbliża się EUDR. Niebezpieczne dla firm "zderzenie z rzeczywistością"
KE wystosowała także tzw. uzasadnione opinie przeciw Polsce. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy nie otrzyma satysfakcjonującej odpowiedzi, będzie mogła skierować sprawę do TSUE. Chodzi o:
- niedokonanie pełnej transpozycji dyrektywy NIS 2 (dyrektywy 2022/2555), której celem jest zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa. Obejmuje ona podmioty działające w sektorach krytycznych, takich jak publiczne usługi łączności elektronicznej, zarządzanie usługami ICT, usługi cyfrowe, gospodarowanie ściekami i odpadami, przestrzeń kosmiczna, zdrowie, energia, transport, produkcja produktów krytycznych, usługi pocztowe i kurierskie oraz administracja publiczna. Państwa członkowskie miały czas do 17 października 2024 r. na pełne wdrożenie przepisów. Poza Polską, opóźnienia ma jeszcze 18 państw (Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Francja, Cypr, Łotwa, Luksemburg, Węgry, Niderlandy, Austria, Portugalia, Słowenia, Finlandia i Szwecja).
- niedopełnienie obowiązku prawidłowej transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie prawa dostępu do adwokata oraz porozumiewania się w czasie zatrzymania (dyrektywa 2013/48). - Polskie prawo nie spełnia wymogów dyrektywy, ponieważ obejmuje ono oskarżonych lub podejrzanych dopiero wtedy, gdy zostaną poinformowani w drodze czynności formalnej, natomiast dyrektywa obejmuje takie osoby z chwilą, gdy dowiedzą się o wspomnianych oskarżeniach lub podejrzeniach w jakikolwiek sposób – czytamy w komunikacie. Zastrzeżenie dotyczy tylko Polski.
- niedokonanie pełnej transpozycji dyrektywy 2023/959 w sprawie system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (EU ETS). Dyrektywa rozszerza ETS na transport morski, zmniejsza liczbę uprawnień do emisji w ogóle oraz uprawnień przydzielanych bezpłatnie, przy jednoczesnym wzmocnieniu funduszy wspierających dekarbonizację. Termin upłynął 31 grudnia 2023 r. Poza Polską, problemy z jego dochowaniem mają: Belgia, Bułgaria, Estonia, Hiszpania, Cypr, Łotwa, Węgry, Rumunia, Słowenia, Finlandia.
Wezwanie do usunięcia uchybienia
Komisja wezwała ponadto Polskę (ale też Belgię, Bułgarię, Niderlandy, Portugalię i Rumunię) do dokonania transpozycji zmian piątej dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych i dyrektywy o ochronie sygnalistów, które to zmiany wprowadzono rozporządzeniem w sprawie rynków kryptoaktywów. Jak tłumaczy KE, piąta dyrektywa ustanawia wymogi ostrożnościowe dla instytucji kredytowych, koncentrując się na zarządzaniu, nadzorze, adekwatności kapitałowej i zarządzaniu ryzykiem. Z kolei w dyrektywie o ochronie sygnalistów ustanowiono zasady i procedury ochrony osób fizycznych zgłaszających naruszenia prawa UE w kluczowych obszarach polityki w kontekście związanym z pracą. Państwa mają teraz dwa miesiące na udzielenie przekonującej odpowiedzi, w przeciwnym razie mogą spodziewać się uzasadnionych opinii.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.