Jak wskazuje resort, przyjęcie rozwiązań jest konieczne do tego, by NABE mogła funkcjonować. Jak podało Centrum Informacyjne Rządu, projekt przewiduje, iż gwarancjami Skarbu Państwa objęte ma zostać 70 proc. zobowiązań finansowych NABE, w skład których nie wejdą odsetki i inne koszty. Termin ochrony gwarancyjnej wyniesie 8 lat od utworzenia NABE. Gwarancje będzie dotyczyć jedynie kapitału w ramach trzech rodzajów instrumentów finansowych: kredytu odnawialnego, długoterminowych pożyczek oraz limity przedrozliczeniowe na zakup uprawnień do emisji CO2 i waluty potrzebnej do ich rozliczenia. Do NABE trafić mają wytwórcze aktywa węglowe kontrolowanych przez państwo spółek energetycznych. Jak podkreśliło Centrum Informacyjne Rządu w wydanym komunikacie, nowe rozwiązania będą konieczne dla utworzenia NABE, a udzielenie gwarancji pozwoli agencji pozyskać na rynku finansowym środki niezbędne do dalszej działalności.

Czytaj w LEX:

 

Filip Grzegorczyk, Urszula Wiśniewska

Sprawdź  

Utworzenie NABE ma się odbyć w dwóch etapach. W pierwszym Skarb Państwa nabędzie od spółek: PGE, Taurona, Enei i Energi ich spółki zależne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w konwencjonalnych elektrowniach węglowych, tj. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie, Enea Elektrownia Połaniec oraz Energa Elektrownie Ostrołęka.

Czytaj w LEX: Pietkun Dominika, Dwa lata obowiązywania wspólnych ram monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii Europejskiej – ocena funkcjonowania i prognozy >

Następnie spółki zostaną skonsolidowane w ramach PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna (GiEK). Nastąpi to poprzez wniesienie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów tych spółek na podwyższenie kapitału zakładowego PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. GiEK będzie następnie funkcjonować jako NABE.