Według stanu na koniec I kwartału br. w ramach części rynkowej i społecznej programu „Mieszkanie Plus” na zaawansowanym etapie realizacji jest ok. 52,2 tys. lokali mieszkalnych, w tym wybudowanych zostało ponad 19,8 tys. lokali mieszkalnych, a ok. 32,4 tys. lokali znajduje się w budowie.

- Dziś wspólnie z PFR prezentujemy konkretne rozwiązania, dzięki którym ok. 2 800 rodzin będzie mogło stać się właścicielami najmowanych mieszkań. Proponowane rozwiązania są uzupełnieniem oferty najmu z dojściem do własności, które oferuje PFR Nieruchomości – poinformował  podczas konferencji prasowej Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Sprawdź też: Kalendarz szkoleń w LEX Budownictwo >>

Dwie drogi dojścia do własności

Najemcy Funduszu Mieszkań dla Rozwoju w 14 lokalizacjach w całej Polsce w Radomiu, Krakowie, Świdniku, Zamościu, Dębicy, Gdyni, Katowicach, Nowym Targu, Wrześni, Toruniu, Mińsku Mazowieckim, Łowiczu, Białej Podlaskiej, Wałbrzychu będą mogli wykupić mieszkania na własność w oparciu o aktualną wycenę lokalu korzystając z dwóch rozwiązań. 

Pierwszym z nich jest zakup mieszkania np. przy pomocy kredytu 2 proc., który wejdzie w życie 1 lipca br. Drugim rozwiązaniem jest zawarcie umowy najmu instytucjonalnego z dojściem do własności na okres ok. 25 lat. Oferta wykupu w ramach DDW zostanie objęta dopłatą, która zniweluje ewentualną różnicę między miesięcznym czynszem najmu DDW, a wysokością raty kredytu 2 proc. 

Warunki skorzystania z kredytu pozostają bez zmian. Dopłaty z budżetu państwa będą obowiązywały przez 10 lat, a maksymalna suma kredytu to 500 tys. zł dla osoby samotnej i do 600 tys. zł dla par z dzieckiem lub małżeństw. Maksymalny wkład własny nie może wynieść więcej niż 200 tys. zł (warunki kredytu dopuszczają także brak wkładu własnego). 

Zobacz też: Skutki podatkowe przeznaczenia budowanych lokali na najem na cele mieszkaniowe I SA/Rz 360/18 >>

Przykład: Przy kredycie na okres 30 lat na kwotę 550 tys. zł i oprocentowaniu o stałej stopie 8,46%, pierwsza rata wynosiłaby 5 400 zł, a przy skorzystaniu z kredytu 2 proc. ok. 2 800 zł.  

Druga opcja wejścia w posiadanie zajmowanego mieszkania, to dopłata do najmu z dojściem do własności. W tym przypadku całkowity miesięczny koszt najmu nie przekroczy miesięcznej raty bezpiecznego kredytu 2 proc., który byłby zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Możliwość taką będzie miał każdy obecny najemca lokalu, bez uwzględniania kryteriów dochodowych. 

Czytaj w LEX: Mieszkanie plus... niepodlegający odliczeniu VAT >>

Koszt rozwiązań

Szacunkowy koszt dla budżetu państwa to 500 mln zł. Kwota ta będzie rozłożona na cały okres dochodzenia do własności, czyli ok. 20 lat.  Dopłaty do najmu będą pochodziły z budżetu państwa, a ich dysponentem zostanie Bank Gospodarstwa Krajowego. 

Czynsz „zamrożony” do 2025 r.

W lutym br. PFR ogłosił, że obecnie oferowana stawka czynszu oraz kaucja dla najemców osiedli rynkowej części rządowego programu mieszkaniowego nie będą podlegać waloryzacji o wskaźnik inflacji do końca 2025 r. Przeciętna kwota oszczędności dla budżetu domowego najemcy wyniesie nieco ponad 5 tys. złotych. Dodatkowym wsparciem będzie zwrot kaucji w wysokości jednomiesięcznego czynszu, który będzie dotyczył wszystkich najemców osiedli Funduszu Mieszkań dla Rozwoju. Średnio dla najemcy będzie to 1500 zł oszczędności. Niezależnie od tego wsparcia czynsz na osiedlach Funduszu Mieszkań dla Rozwoju jest średnio 20 proc. niższy niż ten oferowany przez komercyjnych wynajmujących.

Program „Aktywna Gmina”

Dla gmin biorących udział w programie Funduszu Mieszkań dla Rozwoju „Aktywna Gmina”, których mieszkania nie są objęte umowami dojścia do własności, przewidziano dodatkowe rozwiązanie – dopłatę pokrywająca różnicę między kwotą spłaty kapitału (zgodna z aktualną stawką WIBOR), a kwotą ustaloną zgodnie z oprocentowaniem wynoszącym 2 proc. Pomoc ta przełoży się na możliwie najniższe  czynsze, które zaproponują gminy swoim najemcom. W tym przypadku szacunkowy koszt dla budżetu państwa to 150 mln zł (rozłożone na 10 lat). Wejście w życie proponowanych rozwiązań nastąpi po przeprowadzeniu procesu legislacyjnego.