- Mój 70-letni ojciec ciężko przeszedł Covid-19, nie jest w stanie samodzielnie się poruszać, a ja nie zawsze mogę zapewnić mu transport do poradni specjalistycznej: pulmonologicznej, kardiologicznej i neurologicznej. Czy w takiej sytuacji poradnia może zapewnić mu transport. Ponadto, czy szpital powinien zapewnić transport po wypisie - pyta czytelniczka Prawo.pl 

Odpowiedź 

W sytuacji, gdy pacjent obywa kolejne wizyty w danej poradni specjalistycznej, a utrzymują się wskazania co do korzystania przez tego pacjenta z transportu sanitarnego, podmiotem właściwym do zapewnienia usługi transportu jest poradnia specjalistyczna udzielająca świadczeń.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem z art. 5 pkt 33a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) - dalej u.ś.o.z. transport sanitarny oznacza przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Art. 41 ust. 1 u.ś.o.z. stanowi, że świadczeniobiorcy, na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego, przysługuje bezpłatny przejazd środkami transportu sanitarnego, w tym lotniczego, do najbliższego podmiotu leczniczego, o którym mowa w przepisach o działalności leczniczej, udzielającego świadczeń we właściwym zakresie, i z powrotem, w przypadkach:

  1. konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w podmiocie leczniczym;
  2. wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia.

Wskazać należy, że zgodnie z par. 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z (Dz.U. z 2016 r. 1146 ze zm.) świadczeniodawca, w przypadkach określonych w ustawie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 31d u.ś.o.z., zapewnia transport sanitarny w ramach kwoty zobowiązania określonej w umowie, z wyjątkiem świadczeniodawców udzielających świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, jeżeli nie zawarli oni odrębnej umowy.

Transport między szpitalami to może być dobry interes - czytaj tutaj>>

 

Irena Lipowicz, Marek Świerczyński, Grażyna Szpor

Sprawdź  

Stanowisko RPP

Odnosząc się do wątpliwości dotyczących tego, kto jest odpowiedzialny za finansowanie transportu sanitarnego pacjenta wymagającego ciągłości leczenia w poradni specjalistycznej w przypadku kolejnych, następujących po sobie wizyt (gdy stan pacjenta nie pozwala na samodzielny transport) należy przywołać stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta, które zostało opublikowane na stronie rządowej w artykule pn. "Co warto wiedzieć o korzystaniu z transportu sanitarnego?".

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na w/w. witrynie na świadczenie pierwszorazowe do poradni specjalistycznej (np. kardiologicznej, chirurgii, endokrynologicznej, neurologicznej itp.) – bez względu na to, czy na wizytę kieruje pacjenta lekarz rodzinny czy lekarz specjalista – zlecenie i zapewnienie wykonania usługi transportu sanitarnego zgodnie ze wskazaniami medycznymi należy do przychodni, w której pacjent dokonał wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (rodzinnego).

Z kolei, w przypadku odbywania kolejnych wizyt w danej poradni specjalistycznej i utrzymujących się wskazań do korzystania przez pacjenta z transportu sanitarnego, podmiotem właściwym do zapewnienia usługi transportu jest ta poradnia specjalistyczna.

Natomiast, w przypadku wypisania pacjenta do domu (także w przypadku pobytu w szpitalnym oddziale ratunkowym – SOR) albo przewozu z jednego szpitala do drugiego zlecenie transportu sanitarnego wystawia szpital, w którym pacjent jest hospitalizowany. Powyższe stanowisko koresponduje z regulacjami przedstawionymi w w/w. przepisach.

Mając na względzie powyższe rozważania wskazać należy, że w sytuacji, gdy pacjent obywa kolejne wizyty w danej poradni specjalistycznej, a utrzymują się wskazania co do korzystania przez tego pacjenta z transportu sanitarnego, podmiotem.

 

Irena Lipowicz, Marek Świerczyński, Grażyna Szpor

Sprawdź