W tej sprawie Marian B. złożył do prezydenta miasta wniosek o ustalenie numeru porządkowego dla budynku mieszkalnego. W odpowiedzi gmina wyjaśniła, że najpierw musi ustalić nazwę ulicy, przy której budynek się znajduje. Czynność ustalenia numeru porządkowego budynku jest wtórna do nadania nazwy drodze. Przypomniała wnioskodawcy, że w sprawie nadania nazwy drodze toczyło się postępowanie, ale wobec niekompletności wniosku uchwała nie została podjęta. Marian B. złożył skargę na bezczynność organu.

 

Najpierw nazwa ulicy potem numery budynków

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę. Potwierdził, że nadanie numeru budynkowi będzie możliwe dopiero, gdy ulica, przy której się znajduje zostanie w przypisanym trybie nazwana.

Sprawdź w LEX: W jakiej formie zawiadomić pozostałych właścicieli nieruchomości widocznych w ewidencji gruntów i budynków, iż jeden z nich wystąpił o nadanie numeru porządkowego? >

Wyjaśnił ponadto, że ustalenie numeru porządkowego wójt (burmistrz, prezydent miasta) dokonuje z urzędu lub na wniosek zainteresowanych. I choć postępowanie o nadanie numeru porządkowego sprowadza się wyłącznie do odpowiedniego oznaczenia nieruchomości, to jednak takie działanie organu w mieście uwarunkowane jest wcześniejszym nadaniem nazwy ulicy. Gmina miała zatem rację. W tej sprawie, działka z której odbywa się obsługa komunikacyjna budynku Mariana B., choć planie miejscowym przeznaczona została pod drogę wewnętrzną, to jednakże do tej pory nie otrzymała urzędowej nazwy. Co istotne, droga ta, jest drogą wewnętrzną i stanowi przedmiot współwłasności, a nie wszyscy współwłaściciele podpisali wniosek o nadanie nazwy ulicy. Marian B. odwołał się w tej sytuacji do sądu kasacyjnego. Ten podzielił to zapatrywanie.

Sprawdź w LEX: Czy w zawiadomieniu o nadaniu numeru porządkowego organ ma obowiązek pisać, na jaki rodzaj budynku nadaje się numer? >

Przeczytaj także: Jest ulica, ale gdzie jest ten dom? Przepis o nazywaniu dróg wewnętrznych - do zmiany

Brak nazwy drogi uniemożliwia nadanie numeru

Sąd zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 47a ust. 1 pkt 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów należy do zadań gminy. W art. 47a ust. 4 pkt 5 lit. a tej ustawy wskazano, że ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera dane adresowe określające: numery porządkowe m.in. budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi.

Z rozporządzenia w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów wynika natomiast, iż numer porządkowy, to unikalny numer nadany obiektowi związany z ulicą lub placem znajdującymi się w danej miejscowości, a jeżeli w miejscowości nie nadaje się nazw ulicom i placom, numer określony unikalnie w obszarze danej miejscowości. Natomiast w miejscowościach o charakterze miasta numery porządkowe są obligatoryjnie przypisane do ulic lub placów. Ulica lub plac są natomiast oznaczane przez nazwę. W rezultacie, w mieście nadanie numeru porządkowego budynkowi jest uwarunkowane posiadaniem nazwy urzędowej przez drogę (ulicę/plac), przy której budynek ten jest zlokalizowany. Brak oznaczenia drogi nazwą, wyklucza więc możliwość nadania numeru budynkowi usytuowanemu przy tej drodze.

Sprawdź w LEX: W jaki sposób można zmienić nadany już numer porządkowy budynku? >

W tej sprawie rada gminy nie podjęła uchwały o nadaniu nazwy drodze przy której znajduje się budynek skarżącego, wobec braku w tym zakresie zgody wszystkich jej współwłaścicieli. Organ nie mógł zatem ustalić numeru porządkowego ani dla budynku należącego do skarżącego, ani dla innych budynków przy tej drodze. Dokonanie tej czynności - leżącej w kompetencji prezydenta miasta - będzie możliwe dopiero, gdy ulica zostanie nazwana w przewidzianym do tego trybie, tj. w drodze uchwały pojętej przez radę miasta.

Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r. I OSK 73/23

Sprawdź w LEX: Czy w świetle obowiązujących przepisów można nadać numer porządkowy na budynek gospodarczy?​ > 

Nowość