Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji we wtorek 19 listopada odebrany został dwumilionowy e-dowód. Resort zaznacza, że są gminy, w których wszyscy pełnoletni mieszkańcy - odbierając nowy dokument - aktywowali jego warstwę elektroniczną.  

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Taki dokument odbierają wszyscy, którzy wniosek o dowód osobisty złożyli 4 marca tego roku i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej.

Co to jest warstwa elektroniczna dowodu?

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

- Aktywacja warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowa. Jeśli przy odbiorze dokumentu nie zdecydujemy się na to, możemy do tego wrócić w dowolnym momencie i dowolnym urzędzie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Wielu Polaków, bo niemal 40%, robi to jednak od razu – dodaje. 

Czytaj też: Kontakt obywatela z urzędem będzie prostszy – Sejm uchwalił ustawę

Resort podaje, że są gminy w Polsce, gdzie procent aktywacji wynosi 100 proc.:

  • Rejowiec Fabryczny (powiat chełmski, woj. lubelskie),
  • Wyryki (powiat włodawski, woj. lubelskie),
  • Bełchatów (powiat bełchatowski, woj. łódzkie),
  • Bystra – Sidzina (powiat suski, woj. małopolskie),
  • Ceranów (powiat sokołowski, woj. małopolskie),
  • Opatowiec (powiat kazimierski, woj. świętokrzyskie),
  • Łączna (powiat skarżyski, woj. świętokrzyskie),
  • Milejewo (powiat elbląski, woj. warmińsko-mazurskie),
  • Obrzycko (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),
  • Kaźmierz (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),
  • Nowogródek Pomorski (powiat myśliborski, woj. zachodniopomorskie).

Mazowsze i Śląsk górą

Jak aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu? Przede wszystkim trzeba wymyślić dwa kody PIN – cztero- i sześciocyfrowy. Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma.

W skali wojewódzkiej na pierwszym miejscu znajduje się województwo wielkopolskie – niemal 56% odebranych e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Na kolejnych miejscach są: województwo dolnośląskie (54,81%), łódzkie (52,49%), świętokrzyskie (51,84%) i mazowieckie (50,02%). Najwięcej e-dowodów odebrano w województwie mazowieckim.

- Do 4 listopada swoje e-dowody odebrało 207 950 mieszkańców Mazowsza. Dowód z warstwą elektroniczną ma także ponad 153 tysiące Ślązaków i przeszło 120 tysięcy mieszkańców Małopolski – mówi minister Marek Zagórski. – Na kolejnych miejscach w tej kategorii znajdują się województwo wielkopolskie, gdzie odebrano niemal 119 tysięcy e-dowodów i województwo dolnośląskie z przeszło 110 tysiącami – dodaje szef MC.

Składanie wniosku online

Resort przypomina czynności, jakie należy wykonać, składając przez internet wniosek o dowód osobisty:

Należy wejść na www.gov.pl, profilem zaufanym zalogować się do konta Mój GOV i tam wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.

Kolejne kroki:

  • Wybierzcie powód ubiegania się o dowód.
  • Wybierzcie dowolny urząd, w którym odbierzecie gotowy dowód.
  • Zaznaczcie, czy chcecie mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możecie go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
  • Dołączcie zdjęcie. (Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu)
  • Sprawdźcie, czy wpisaliście poprawne dane – znajdziecie je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  • Uzupełnijcie brakujące dane kontaktowe. Upewnijcie się, że macie w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniecie numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzecie dowód.
  • Po wypełnieniu formularza system przekieruje Was do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
  • Podpiszcie wniosek profilem zaufanym.

 

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.