Zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych opłatę za postój w strefie płatnego parkowania pobiera się w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Wyjątkiem są miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, które na podstawie nowelizacji przepisów, od 5 września 2019 roku, mogą ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania w zwartej zabudowie śródmieścia również w sobotę, niedzielę i święta, jeżeli ustanowienie strefy płatnego parkowania nie jest wystarczające do udrożnienia tam ruchu. Gminy takiej opłaty w weekendy i święta w strefach płatnego parkowania pobierać nie mogą. I jak przekonują przedstawiciele gmin turystycznych i uzdrowiskowych, obleganych w sezonie wakacyjnym, to dla nich duży problem.

Sprawdź w LEX: Czy w strefie płatnego parkowania można różnicować opłaty uprzywilejowując mieszkańców? >

Małe gminy zmieniają się w duże miasta

Przykładowo w sezonie letnim licząca około 4, 5 tysiąca mieszkańców gmina Mielno staje się prawie stutysięcznym miastem.

- Tak samo jak miasta, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców, mamy potrzebę wzmocnienia częstotliwości ruchu, udrożnienia przepływu samochodów w centrach miejscowości. Zabrano nam tę możliwość. Nie rozumiemy, dlaczego pominięto gminy turystyczne i uzdrowiskowe. Nie możemy pobierać opłat za parkowanie w święta i dni wolne od pracy i to też nas boli, tym bardziej, że płacimy za dzierżawę parkomatów - tłumaczy Olga Roszak-Pezała, burmistrz Mielna.

Podkreśla, że środki z parkowania w święta i dni wolne od pracy są po prostu gminom turystycznym potrzebne, bo znaczną ich część przeznaczają na zapewnienie bezpieczeństwa, sprzątanie plaż czy utrzymanie czystości na drogach i chodnikach.

Sprawdź w LEX: Na jakie cele lub zadania można przeznaczyć środki pochodzące z opłat za korzystanie ze strefy płatnego parkowania? >

 

Czy wiesz, że użytkownicy zalogowani do Moje Prawo.pl korzystają z dodatkowych newsów prawnych tylko dla nich?

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl i zyskaj unikalne funkcjonalności >>>

- Dzięki opłatom parkingowym byłoby ich więcej. Inni mają jakieś zakłady przemysłowe, my mamy przemysł turystyczny, z którego przez kilka miesięcy letnich mieszkańcy czerpią korzyści, po to, żeby zarobić na cały okres zimy. Skupiamy się na tych kilku miesiącach i chcemy je odpowiednio wykorzystać. Stąd nasze apele o zmianę przepisów. Potrzebujemy regulacji prawnych, żeby normalnie funkcjonować. Apelują o to nie tylko gminy nadmorskie, ale i miasta turystyczne w górach – podkreśla burmistrz Mielna. Przypomina, że Związek Miast i Gmin Morskich zorganizował spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury. 

- Niby nam coś obiecano, ale już mamy wakacje i nic się nie zadziało – mówi burmistrz Olga Roszak-Pezała.

Zobacz linię orzeczniczą: Możliwość pobierania opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania, gdy miejsca parkingowe wyznaczono tylko jednym rodzajem znaków >

Gminie nie mogą pobierać opłat, a szara strefa kwitnie

Nadmorskie gminy wspiera Związek Gmin Wiejskich RP, który skierował do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o zmianę przepisów ustawa o drogach publicznych i wprowadzenie możliwości pobierania opłaty za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania w dni wolne od pracy w gminach turystycznych i uzdrowiskowych. Zdaniem ZGWRP, skorzystałyby na tym nie tylko gminy, ale także docelowo turyści.

Leszek Świętalski, dyrektor biura ZGWRP zwraca uwagę, że sytuacja, jaka teraz ma miejsce, powstała w wyniku błędów urbanistycznych i rozwojowych, jakie popełniono wiele lat temu.

Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Sobota jako dzień roboczy w rozumieniu przepisów dotyczących opłat za parkowanie >

- Wydając różnego rodzaju pozwolenia na zabudowę, na przekształcenie, patrzono tylko na jeden aspekt. Nie zwracano uwagi, że do takiego napływu turystów potrzeba infrastruktury. Zatrzymaliśmy się na etapie, że ktoś jechał z plecakiem nad morze, rozbijał namiot prawie na samej plaży, załatwiał się, przepraszam, na wydmach, i to fajnie funkcjonowało. Ale cywilizacja poszła dalej i zaczynają się problemy, których na dzień dzisiejszy nie możemy rozwiązać inaczej, jak tylko wyznaczaniem opłat, z których jedni się ucieszą, drudzy nie. Gdyby wyznaczać strefy parkowania 10 km od miejscowości, zrobić strefę park and drive i wyznaczać komunikację publiczną, która dowoziłaby turystów, byłoby jeszcze gorzej. Dziś jedynym beneficjentem braku tego uregulowania są właściciele posesji prywatnych, którzy legalnie, bądź nielegalnie, prowadzą parkingi  i pobierają za to pieniądze – uważa Leszek Świętalski.

Zobacz linię orzeczniczą: Zastosowanie przepisów Ordynacji podatkowej względem przedawnienia opłaty dodatkowej za parkowanie w strefie płatnego parkowania >

Przeczytaj także: Turyści płacą opłatę klimatyczną za oddychanie smogiem

Poprawa bezpieczeństwa i większe nakłady na infrastrukturę

ZGWRP w piśmie do Ministerstwa Infrastruktury wysuwa kilka argumentów za zmianą. Przekonuje, że wprowadzenie opłat parkingowych w weekendy i święta pozwoli na poprawę bezpieczeństwa w okresie wzmożonego ruchu turystycznego.

- Okres wakacyjny i weekendy to czas wzmożonej aktywności turystycznej z istotnym wzrostem liczby pojazdów poruszających się po lokalnych drogach oraz korzystających z dostępnych miejsc parkingowych. Brak możliwości pobierania opłat za parkingi w takich sytuacjach powoduje blokowanie miejsc parkingowych, czego konsekwencją są powszechne zatory drogowe. Brak rotacji pojazdów na parkingach, czego konsekwencją jest utrudniony ruch pojazdów w miejscowościach turystycznych, przyczynia się ponadto do obniżenia poziomu bezpieczeństwa, stwarzając niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów oraz utrudniając dojazd służbom ratowniczym do osób potrzebujących pomocy – wskazuje związek w piśmie.

Kolejnym argumentem jest zwiększenie dochodów budżetowych gmin, co będzie miało wpływ na rozwój infrastruktury i poprawę jakości usług publicznych świadczonych turystom.

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych przy pobieraniu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania >

- Z perspektywy oczekiwań turystów, niezbędne są inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, drogową, rekreacyjną, zabezpieczenie plaż czy czystość ulic i sprawny system odbioru odpadów. Wszystko to wymaga poniesienia wysokich, jednocześnie niewspółmiernych do stałej liczby mieszkańców, nakładów finansowych. W okresie wzmożonego ruchu turystycznego, stosunkowo niewielkie kurorty, realizują funkcję często dużego miasta, pomimo nieporównywalnie mniejszych wpływów budżetowych. Zatem jedynie w okresie wzmożonej aktywności turystycznej, gminy turystyczne muszą gromadzić kapitał niezbędny do stworzenia i utrzymania infrastruktury, nie tyle niezbędnej dla zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności, co koniecznej dla umożliwienia sezonowego przeobrażania gminy w kilkusettysięczny ośrodek wypoczynkowy – pisze Krzysztof Iwaniuk, przewodniczący Zarządu ZGW RP.

WZÓR DOKUMENTU: Ustalenie stref płatnego parkowania, stawek opłat i opłat dodatkowych za parkowanie oraz sposobu ich pobierania >

 

Opłata klimatyczno-uzdrowiskowa jest nieszczelna

- Wszyscy gminom turystycznym wytykają przychody, tylko zapominają, że nawet nasza rachityczna opłata klimatyczno-uzdrowiskowa jest tak nieszczelna i niespójna z rzeczywistością, że stanowi mały wpływ na podniesienie standardu usług publicznych związanych m.in. z miejscami parkingowymi. Dzięki opłacie parkingowej gminy miałyby więcej środków na rozwiązywanie tych problemów - uważa Leszek Świętalski.  

Zobacz procedurę w LEX: Opodatkowanie VAT pobieranych przez gminy opłat za postój i parkowanie pojazdów >

Bernadeta Borkowska, wójt gminy Ustronie Morskie podkreśla, że przekonanie, iż gminy nadmorskie mają dużo pieniędzy jest błędne. Wylicza, że w gminie mieszka 3700 osób, a w samym tylko Ustroniu i Sianożętach w sezonie przebywa około 30 tys. turystów, być może więcej.

- W każdy weekend przyjeżdżają do nas samochodami tłumy ludzi. Korkuje się wszystko. Dlatego chcielibyśmy, żeby przez siedem dni w tygodniu było płatne parkowanie. Może wtedy do samochodu wsiadałoby pięć osób, a nie po dwie. Chcielibyśmy, żeby w weekendy gmina mogła zbierać pieniądze z płatnego parkowania, po to, by była rotacja samochodów. W sytuacji, kiedy parkowanie nie jest płatne, ludzie zostawiają samochody na cały weekend. Mamy cztery ulice, na których są wyznaczone strefy płatnego parkowania i trzy parkingi, działki wewnętrzne nie przy drodze, więc tam mamy możliwość pobierania opłat siedem dni w tygodniu. Tyle, że ponad 70 procent miejsc do parkowania jest właśnie przy ulicach. Cieszymy się, że przyjeżdżają do nas turyści, ale chcielibyśmy spełniać ich oczekiwania, a to wymaga środków – tłumaczy wójt Ustronia Morskiego.

Propozycje Związku Gmin Wiejskich RP mają być omawiane podczas najbliższego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Pobieranie opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania >

 

Nowość