Bardzo dużo spraw, zamiast iść do urzędu, możemy załatwić zdalnie. Do niektórych jednak wciąż osobiste stawiennictwo jest niezbędne. Do załatwiania spraw przez internet konieczne jest posiadanie e-dowodu, profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego, które pozwalają potwierdzić tożsamość.

Online szybciej i bezpieczniej

KPRM Cyfryzacja zachęca do zdalnych kontaktów z urzędami i przypomina, że to najszybszy i najbezpieczniejszy w czasie pandemii sposób. W 2020 roku do urzędów trafiło 1 432 770 elektronicznych pism. To o niemal 900 tysięcy więcej niż w 2019 roku. Wśród najpopularniejszych e-usług jest „Wyślij pismo ogólne” - może to być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek.

W dobie pandemii COVID i prawa, które nakazuje w miarę możliwości pracę zdalną w urzędach administracji, niezbędne jest korzystanie przy załatwianiu spraw urzędowych z możliwości, jakie daje rozwój technik informatycznych. Zdając sobie sprawę, że dla części obywateli bariera technologiczna jest nie do pokonania, urzędy zorganizowały skrzynki na dokumenty na zewnątrz budynków, obsługę przez telefon. Zdecydowały o wydzieleniu specjalnych okienek lub pulpitów w przedsionku budynku, tak żeby mieszkańcy nie wchodzili do środka w celu załatwienia sprawy.

Samorządy podkreślają, że już dawno wdrożyły procedury zabezpieczające mieszkańców i swoich pracowników przed zakażeniem i wprowadziły pracę zdalną w urzędach, na ile to możliwe dla niezakłóconej obsługi interesantów.

 


Zdalnie można złożyć niektóre wnioski

Za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej lub platformy ePUAP istnieje możliwość:

  • złożenia wniosku o rejestrację pojazdu,
  • złożenia wniosku o przerejestrowanie pojazdu,
  • złożenia wniosku wyrejestrowanie pojazdu,
  • zawiadomienia o zbyciu pojazdu,
  • zawiadomienia o nabyciu pojazdu,
  • złożenia wniosku o wtórnik dokumentów,
  • złożenia wniosku o wtórnik tablic rejestracyjnych

Potem, po pozytywnej weryfikacji załączonych do wnioski o rejestrację, przerejestrowanie oraz wyrejestrowanie dokumentów należy z ich oryginałami zgłosić się do Wydziału Komunikacji w wyznaczonym terminie celem dokonania rejestracji, przerejestrowania lub wyrejestrowania pojazdu.


W Referacie do spraw Praw Jazdy za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej lub platformy ePUAP możliwe jest:

  • złożenie wniosku o wydanie profilu kandydata na kierowcę,
  • złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o wymianę prawa jazdy i przedłużenie ważności prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o zwrot zatrzymanego prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
  • złożenie wniosku o wpis kodu "95" do prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy,
  • złożenie wniosku o wydanie międzynarodowego prawa jazdy.

 

Wnioski mogą być również składane za pośrednictwem poczty.

Zobacz też: Narodowa skrzynka mailowa zastąpi listy polecone>>


Osobiście należy się stawić dla załatwienia następujących spraw:

Odbiór dowodu osobistego - a jeżeli wnioskujący nie ma profilu zaufanego, również złożenie wniosku o dowód osobisty wymaga osobistego stawiennictwa (również z powodu wymiany po zniszczeniu, utracie, upływie terminu ważności).

 

W Referacie Rejestracji Pojazdów:

  • odbioru stałego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu,
  • odbioru wtórników dokumentów komunikacyjnych,
  • odbioru zamówionych wtórników tablic rejestracyjnych,
  • czasowego wycofania pojazdu z ruchu,
  • nadania cech identyfikacyjnych.

 

W Referacie do spraw Praw Jazdy po pozytywnej weryfikacji dokumentów osobiście należy zgłosić się w celu przedstawienia oryginałów dokumentów oraz:

  • odbioru prawa jazdy (dot. również wtórnika prawa jazdy/zwrot zatrzymanego prawa jazdy) -  ( w niektórych sytuacjach możliwe jest przesłanie prawa jazdy pocztą),
  • odbioru profilu kandydata na kierowcę (istnieje możliwość wysłania mailem),
  • złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie pojazdów uprzywilejowanych,
  • doręczenie opłaty po zdanym egzaminie (może być mailem lub pocztą),
  • odbiór międzynarodowego prawa jazdy.

 

W urzędzie stanu cywilnego osobiście trzeba stawić się, by załatwić sprawy z zakresu:

  • uznania ojcostwa
  • sporządzenia aktu małżeństwa
  • sporządzenia aktu zgonu

 

Rejestracji urodzenia dziecka można dokonać w urzędzie albo przez internet, wtedy konieczne jest jednak posiadanie:

  • profilu zaufanego,
  • dowodu z warstwą elektroniczną (e-dowodu),
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.