I tak poseł Marek Sawicki z PSL oświadczył, że jest to propozycja nieuczciwa, złożona akurat przed wyborami jesiennymi w 2023 roku. - Mieli siedem lat na to, żeby te sprawę przeprowadzić, nie zrobili tego, a jeszcze raz podkreślam było kilku posłów PiS-u wobec których były wnioski o uchylenie immunitetu i PiS stał murem za tymi posłami - podkreślił Sawicki. - Z PiS-em nie wolno zmieniać konstytucji. Nie zmienia się zamków w drzwiach razem z włamywaczem - powiedział lider Polski 2050 Szymon Hołownia. Konstytucję można zmieniać tylko razem z tymi politykami, którzy jej przestrzegają - dodał wiceprzewodniczący ugrupowania Michał Kobosko.

Poseł PiS Marek Ast powiedział, że "w sytuacji, kiedy potrzebna była zgoda Sejmu i Senatu, na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za pospolite przestępstwa posłów, senatorów i oczywiście sędziów", proponujemy zmianę art. 105 konstytucji, dotyczącego immunitetu parlamentarzystów, i art. 181 konstytucji, dotyczącego immunitetu sędziów.

Czytaj w LEX: Przywilej nietykalności sędziowskiej i przesłanki jego ograniczenia - uwagi na tle art. 181 Konstytucji RP i art. 5 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności >>>

Przepis ten stanowi, że sędzia nie może być, bez uprzedniej zgody sądu dyscyplinarnego określonego w ustawie, pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Immunitet obejmuje wszystkie czyny popełnione przez sędziego, zarówno w związku z pełnionym urzędem, jak i bez związku, np. w życiu prywatnym. Dotyczy także sędziów w stanie spoczynku, ustaje dopiero z chwilą złożenia sędziego z urzędu, pozbawienia prawa do spoczynku lub zrzeczenia się urzędu.

Zdaniem adwokat Sylwii Gregorczyk-Abram immunitet sędziowski jest potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania polskiego wymiaru sprawiedliwości. 

Czytaj w LEX: Immunitet parlamentarny a gromadzenie dowodów w postępowaniu karnym >>>

Czytaj w LEX: Sutor Julian, Nietykalność i immunitet karny głów państw i innych osób piastujących wysokie stanowiska państwowe >>>

Rodzaje immunitetów

Immunitet formalny chroni posła lub senatora przed pociągnięciem do odpowiedzialności karnej bez zgody Sejmu lub Senatu. Obejmuje on wszystkie czyny popełnione przez parlamentarzystę, w szczególności czyny inne niż wynikające z wykonywania mandatu i rozciąga się na całe postępowanie karne.

Immunitet materialny parlamentarzysty, oznacza, że poseł czy senator  nie mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za działania wchodzące bezpośrednio w zakres sprawowania ich funkcji parlamentarnych, np. za wystąpienia w parlamencie, sposób głosowania, zgłaszanie inicjatywy ustawodawczej. Zakaz ten trwa w trakcie oraz po ustaniu mandatu parlamentarzysty i nie może zostać uchylony. Immunitet w znaczeniu materialnym nie zwalnia jednak parlamentarzysty z odpowiedzialności za naruszenie praw innych osób (np. w przypadku naruszenia dóbr osobistych innej osoby w przemówieniu sejmowym).

Celem istnienia immunitetu materialnego jest ochrona członków parlamentu przed próbami ograniczania ich niezależności, w szczególności swobody głosowania oraz wolności wypowiedzi. 

Ustawę o zmianie konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów (przy pełnej frekwencji jest to 307 głosów) oraz Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów 

Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki oświadczył, że PiS nie rozmawiał o propozycji z klubami opozycyjnymi. - Jesteśmy przekonani, że jednak posłowie opozycji również poprą ten projekt, bo to jest oczywiste, że tutaj następuje pewne nadużycie tego instrumentu, jakim jest immunitet. Chcemy właśnie to nadużycie zlikwidować - akcentował w rozmowie z dziennikarzami. 

W Europie immunitet chroni

W innych krajach europejskich zachowany jest immunitet parlamentarny. We Francji wyłączenie odpowiedzialności parlamentarzysty ogranicza się do praw związanych z funkcją parlamentarną. Wykluczenia dotyczą m.in. zniewag lub gróźb kierowanych m.in. przeciw prezydentowi czy premierowi. Immunitet chroni parlamentarzystę od dnia objęcia mandatu i rozciąga się, po jego wygaśnięciu, na wszelkie postępowania związane z opiniami wyrażanymi podczas pełnienia funkcji parlamentarnej.

We Włoszech na przykład nie może być poddany rewizji ani aresztowany - w większości krajów parlamentarzystów chronią immunitety, jednak ich zakres jest różny.