Dlatego Ministerstwo Infrastruktury (MI) planuje wprowadzić obowiązek wstępnego przeglądu jachtu i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów przed ich rejestracją. Tak wynika z założeń do nowelizacji ustawy z 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek o długości do 24 m (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1536). Projekt noweli (numer RCL – UD 305) ma być procedowany w pierwszym kwartale 2026 r.
Sprawdź również książkę: Kodeks morski. Komentarz >>
Olbrzymi sukces rejestru
W 2018 r. utworzono rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, obejmujący jednostki sportowo – rekreacyjne śródlądowe i morskie, żaglowe i motorowe, a także śródlądowe jednostki przeznaczone do połowu ryb. Obowiązek rejestracji dotyczy jachtów i innych jednostek pływających o długości większej niż 7,5 metra lub o mocy silnika większej niż 15 kilowatów (kW), stanowiących polską własność. Jednostki niestanowiące polskiej własności oraz o mniejszej długości kadłuba lub mocy silnika mogą być rejestrowane na wniosek właściciela. Rejestr ma charakter otwarty i umożliwia rejestrację - a tym samym uzyskanie polskiej przynależności - jednostek pływających bez ograniczeń co do kraju pochodzenia właściciela jednostki. Dokument rejestracyjny jest wydawany bezterminowo. Obecne zasady rejestracji jachtów w Polsce należą do najbardziej liberalnych na świecie (pisaliśmy o tym w tekście Rejestracja jachtu w Polsce). Zgodnie z danymi MI liczba jednostek w systemie przekracza już 92 tysiące, z czego ok. 40 proc. (36,5 tysięcy) stanowią jednostki, których właściciel wskazał miejsce siedziby (osoba prawna) albo zamieszkania (osoba fizyczna) poza terytorium Polski. Około 10 tysięcy jednostek należy do właścicieli mających miejsce siedziby albo zamieszkania poza Unią Europejską.
Zdaniem MI organy rejestrujące i organy administracji morskiej nie mają wystarczająco skutecznych narzędzi, aby weryfikować jednostki pragnące uzyskać polską przynależność oraz skutecznie realizować nadzór nad jednostkami już zarejestrowanymi.
- Brak mechanizmów weryfikacji i aktualizacji danych w rejestrze dodatkowo utrudnia możliwość dotarcia do armatora i sprawowanie nadzoru przez organy administracji, a tym samym stwarza ryzyko niezapewnienia spełniania przepisów z zakresu bezpieczeństwa żeglugi – podkreśla resort infrastruktury. Dlatego projekt ustawy ma wprowadzić obowiązek przeglądu wstępnego, któremu podlegać będą jednostki, które pragną uzyskać polską przynależność. Przegląd wstępny będzie przeprowadzany przez upoważnioną uznaną organizację, a jego koszt będzie pokrywać właściciel jednostki. Dokumentacja z przeglądu wstępnego będzie dla organu rejestrującego podstawą dla wydania decyzji o wpisaniu jednostki do rejestru. -Możliwy będzie realny kontakt z armatorem/właścicielem jednostki, a obowiązek poddania się inspekcji bezpieczeństwa w celu uzyskania karty bezpieczeństwa w odniesieniu do jachtów podlegających takim wymaganiom będzie możliwy do wyegzekwowania – podkreśla MI.
Co dwa lata będzie weryfikacja
Nowelizacja ma też wprowadzić – dla wszystkich zarejestrowanych jednostek – obowiązek cyklicznego potwierdzania ważności danych znajdujących się w rejestrze lub ich aktualizacji. Odbywałoby się to nie rzadziej niż raz na dwa lata. Obowiązek ten będzie dotyczyć zarówno nowych wpisów do rejestru, jak i jednostek już zarejestrowanych przed wejściem w życie przepisów ustawy. W przypadku braku potwierdzenia danych w wymaganym terminie organ rejestrujący będzie uprawniony do wykreślenia jednostki z rejestru z urzędu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.











